جشن تکلیف را چه کسی باب کرد

دسته: اخبار ایران , فرهنگی، هنری، مذهبی
بدون دیدگاه
پنج‌شنبه - 7 آذر 1392

در سخنرانی حجت الاسلام عالی مطرح شد؛
جشن تکلیف را چه کسی باب کرد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس دینی رسانه ملی با بیان این که هرکس نزد خداوند محبوب‌تر باشد تکالیفش بیشتر است، گفت: سید بن طاووس پس از رسیدن به سن 15سالگی، برای خود جشن تکلیف گرفته بود، او نخستین نفری بود که این جشن را باب کرد که تا امروز ادامه دارد، چون تکلیف را تکریم خداوند می‌دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام مسعود عالی، کارشناس حوزه و دانشگاه، شب گذشته ششم آذر، در حسینیه چهارانبیای قزوین، با بیان این‌که خداوند در کتاب مقدس و دریای علم و معرفت خود می فرماید «من برای بندگانم آسانی می‌خواهم»، گفت: ما اگر جایی در مشقت افتادیم، خودمان، خودمان را دچار مشکل کرده‌ایم.

وی در ادامه افزود: امام رضا(ع) فرمودند، اگر هر کس یاد عاشورا افتاد و در دلش آرزو کند که ای کاش آن موقع حاضر بودم و جزء یاران ابا عبدلله(ع) می‌جنگیدم، حتی اگر به زبان هم نیاورد همانند کسانی است که همانند آنها در کربلا به شهادت رسیده‌اند.

این استاد دانشگاه تهران بیان داشت: اسلام دینی است که خداوند متعال هر لحظه دنبال بهانه‌ای است تا بندگانش را ببخشد، این دین به هیچ وجه نمی‌تواند سخت باشد.

حجت الاسلام عالی ادامه داد: هنگامی که امام صادق(ع) فردی را برای معرفی دین برای سایر افراد به شهرهای دیگر فرستادند به او گوشزد کردند که مبادا دین را در منظر آنها سخت جلوه داده و بد معرفی کنی و یا این‌که به گونه‌ای نشان دهید که مردم فکر کنند نمی‌توانند به معارف بالا دست پیدا کنند، و این خود نشان دهنده راحتی دین است.

این کارشناس دینی با بیان این‌که مردم از بین بی‌دینی و فطرت، دین داشتن را انتخاب می‌کنند، اظهار داشت: این مردم از بین دین سخت و دین آسان، دین آسان را انتخاب می‌کنند، حال سوالی پیش می‌آید که اگر دین آسان است، پس چرا دین خود را در محدودیت می‌بینیم.

وی با بیان این‌که این فکر ایجاد شده که دین در همه زمینه‌ها در حال ترمز است، عنوان داشت: این تفکر مطرح است که ما خیلی چیزها را می‌خواهیم که نمی‌شود، خیلی چیزها را می‌خواهیم ببینیم که امکانش نیست، خیلی چیزها را می‌خواهیم انجام دهیم که نمی‌شود، گاهی اوقات چیزهایی را می‌خواهیم بخوریم در حالی که روزه هستیم ولی نمی‌شود، این محدودیت‌ها تمام سختی است؟

این استاد دانشگاه بیان داشت: از یک سو دین خیلی سخت است و از سوی دیگری خیلی آسان؛ به طور نمونه برای خانمی، بی‌حجابی از کشتن او سخت‌تر است و برای دیگری خیلی راحت، مانند همین که خانمی سوار هواپیما شد و تا به محض بلند شدن هواپیما روسری او نیز برداشته می‌شود.

حجت الاسلام عالی در ادامه افزود: سید بن طاووس سید بن طاووس پس از رسیدن به سن 15سالگی، برای خود جشن تکلیف گرفته بود، او نخستین نفری بود که این جشن را باب کرد که تا امروز ادامه دارد، چون تکلیف را تکریم خداوند می‌دانست، خداوند برای حیوانات تشریف و تکریم نمی‌فرستد بلکه برای ما آدم‌ها می‌فرستد، چون برای آدمی کرامت قائل است.

وی با بیان این‌که هرکس نزد خداوند محبوب‌تر باشد تکالیفش بیشتر است، ابراز داشت: چون چنین فردی را خدا دوست دارد همانند پیامبر(ص) که این چنین بودند. چرا حج از جامع‌ترین مناسک و اعمال است، چون تکالیف آن زیاد است، این تکالیف زیاد باعث می‌شود که وقتی حاجی از حج برگشت پاک پاک شده که انگار از عرش و آخرت برگشته است.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که دینی را که خداوند برای ما فرستاده آسان است و به دو شرط که ما آنها را عمل کنیم تا بتوانیم لذت و آسانی آنرا بچشیم، اظهار داشت: شرط نخست این است که به تمام دین عمل کنیم همان مقداری که بلد هستیم یعنی گزینشی عمل نکنیم و دین داری کاریکاتوری نداشته باشیم که ملائک از بالا به ما بخندند.

وی در پایان گفت: شرط دوم این است که، باید در گذر تربیت قرار بگیریم تا ذائقه انسانیت را به دست بیاوریم، همانند دارو کمی تلخی دارد ولی تاثیرگذار است و باید تحمل کنیم تا بتوانیم به هدف برسیم.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۹
برچسب ها:

You cannot copy content of this page