با انس به حضرت زهرا(س) دراين ايام فاطمي تر شويم

دسته: فرهنگی، هنری، مذهبی , مقالات
یک دیدگاه
دوشنبه - ۴ اردیبهشت ۱۳۹۱


مفهوم به مفهوم برداشت كردن در ماجراي حضرت زهرا(س)

اين يك قانون است ، گاهي از يك ماجرا يا يك موضوع به تنهايي برداشت كردن ، بهره ي زيادي براي انسان حاصل نمي كند. بايد روش مفهوم به مفهوم برداشت كردن را اتخاذ كرد . روشي كه در آن يك ماجرا با توجه به ماجراي ديگر يا  يك موضوع با توجه به موضوعات ديگر بررسي مي شود . ما مي خواهيم در اين جا از اين روش استفاده كنيم و اگر خدا بخواهد بهره اي از خوان باعظمت فاطمي ببريم . اما كدام ماجرا ؟

موضوع اول  : عناويني از حضرت زهرا (س)  كه قابل فهم و درك  هستند .

حتما اين ماجرا را از حضرت زهرا (س) شنيده ايد:

  ابن مکتوم به همراه پیامبر بر حضرت فاطمه – سلام الله علیها – وارد شد. حضرت فاطمه – سلام الله علیها – خود را مستور کرد وکنار آنان آمد.رسول خدا (ص) فرمود:  دخترم او کور است و ترا نمی بیند چرا حجاب کردی؟ عرض کرد:
او مرا نمی بیند ولی من اورا می بینم اگر در پرده نباشم او بوی مرا استشمام می کند (کنایه از اینکه آن هم روا نیست) پیامبر فرمود گواهی می دهم که تو پاره تن منی اشهد انّک بضعه مِنی(منتهی الامال، ج ۱، ص ۱۳۴)

يا جاي ديگر ؛ علی – علیه السلام – فرمود نزد پیامبر بودیم و او در منبر بود. پرسید:
– اخبرونی ای شئ خیر للنساء؟ به من خبر دهید و بگوئید چه چیز برای زن از همه چیز بهتر است؟ هر کس سخنی گفت و به نتیجه ای منجر نشد. مردم درمانده و متفرق شدند. من به نزد حضرت فاطمه – سلام الله علیها – آمدم وسؤال پیامبر را تکرار کردم. حضرت فاطمه – سلام الله علیها – فرمود:
خیرللنساء ان لا یرین الرجال ولا یراهن الرجال – بهترین چیز برای زن این است که آنها مردی را نبینند و مردی هم آنها را نبیند. (منتهی الامال، ج ۱ ص ۱۳۳) خبر را به پیامبر بردیم تحسین و تأکید کرد و حضرت فاطمه – سلام الله علیها – را در کنار گرفت .

از اين ماجرا چه نتيجه اي مي گيريم ؟ واضح است ، حضرت زهرا (س) در اوج عفاف و حجاب هستند  . به گونه اي كه تحسين پيامبر را برمي انگيزد . زنان و مردان ما بايد به اين اسوه ي حجاب و عفاف توجه كنند . يعني در اين بعد حضرت زهرا (س) خودشان را از چشم نامحرم مستور مي كردند . زنان  و مردان ما بايد هر يك در فضاي خودشان اهل عفاف باشند . ماحصل كار بايد عفاف باشد نه پرده دري .  يك سري از صفات اينگونه هستند كه ما را بر آن مي دارد همچون حضرت زهرا (س) در آن موضوعات تلاش كنيم.

خوب حالا برويم سراغ موضوعات ديگر.

موضوع دوم : عناويني كه به اين راحتي براي ما قابل فهم و درك نيست . اما نياز به رفتار در قبال آنها و بهره مندي از  آنها داريم .   

حضرت‌ زهرا(س) نور اهل‌ آسمان‌ هستند .
در بخشي‌ از يك‌ حديث‌ طولاني‌ و زيبا، پيامبر اكرم(ص) فرمود:
ثم‌ ا‌ظلمت‌ المشارق‌ و المغارب، فشكت‌ الملائكه` اِلي‌ الله‌ تعالي‌ ان يكشف‌ عنهم‌ تلك‌ الظلمه`. فتكلم‌ الله‌ جلّ جلالُه‌ كلمه`ً فخلق‌ منها روحا ثُمّ تكلم‌ بكلمه`ٍ فخلق‌ من‌ تلك‌ الكلمه` نوراً، فأ‌ضاءت‌ النور اِلي‌ تلك‌ الروح‌ و ا‌قامها مقامً العرش‌ فزهرت‌ المشارق‌ و المغارب‌ فهي فاطمه` الزهراء و لذلك‌ سميت‌ الزهراء لان نورها زهرت‌ به‌ السماوات
سپس‌ ظلمت‌ و تاريكي‌ همه‌ جا را فرا گرفت. ملائكه‌ به‌ خدا شكايت‌ كردند: خدايا! اين‌ تاريكي‌ را از ما برطرف‌ كن. پس‌ خداوند، كلمه‌اي‌ فرمود. از آن‌ كلمه، روحي‌ را خلق‌ كرد. سپس‌ كلمه‌اي‌ فرمود. از آن‌ كلمه‌ هم، نوري‌ خلق‌ كرد. آن‌ نور، روشنايي‌ داد (و اضافه‌ شد) به‌ آن‌ روح. خداوند، او را در جايگاه‌ عرش‌ جا داد. پس‌ همه‌ جا روشن‌ شد. آن، حضرت‌ فاطمه‌ زهرا(س) است. به‌ همين‌ دليل،«فاطمه» را «زهرا»  ناميدند؛ چون‌ به‌ واسطهِ‌ نور او، آسمان‌ها روشن‌ شد.

همان گونه كه حضرت‌ مهدي(عج) نور اهل‌ زمين‌ معرفي شده اند .
يا عناويني ديگر: چون صاحب كلمه بودن ، روح القدس بودن ، ليله قدر بودن ، ايفاي نقش ايشان در تربيت شيعيان و… اين عناوين حضرت است اما مانند موضوع اول قابل فهم و درك نيست .

چند موضوع و چند مفهوم

موضوع اول : حضرت زهرا (س) در اوج عفاف و حجاب بودند . حتي در مقابل نابينا حجابشان را رعايت مي فرمودند . اين خصلت فاطمه (س) است . هر كس حضرت زهرا (س) را دوست دارد بايد مثل ايشان باشد . آيا زنان ما مي توانند چون حضرت زهرا (س) با حجاب و عفاف باشند؟ جواب بله  مي توانند . با الگو قرار دادن آن حضرت مي توان در آن راستا حركت كرد .

موضوع دوم : حضرت زهرا (س) نور آسمانها هستند . باعث روشني آسمان ها هستند .

موضوع اول قابل درك و فهم است و با چشم ديده مي شود اما موضوع دوم هرچند براي برخي قابل رويت است اما براي اكثر افراد در حد يك عقيده است .

چگونه من مي توانم در قبال ابعاد مختلف حضرت زهرا (س) رفتار نشان دهم كه نتيجه آن تربيت بيشتر من باشد . شايد بپرسيد چه لزومي دارد؟

آيا ما نياز به پيگيري و شناخت ابعاد مختلف حضرت زهرا(س) داريم ؟

جواب : بله ، چون خداوند متعال از آفرينش من و شما هدف دارد و هدف تنها اين نيست كه ما بياييم در دنيا و زندگيي بكنيم و لابلاي زندگي خودمان به اهلبيت (ع) ابراز ارادتي نشان بدهيم  و برويم در قيامت مژدگانيمان را بگيريم . نه ،  اين هدف خداوند متعال نيست . هدف را خداوند در   آيه ي 30 سوره بقره مي فرمايد : وَ إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَليفَةً … به ملائكه ي خود عرضه مي دارد كه من مي خواهم خليفه تربيت كنم . پس گذشته و حال و آينده ، زمين و آسمان و آيات موجود در آن ،  همه و همه عرصه هاي تربيتند .

 خداوند از آفرينش اهلبيت (ع) چه در سر دارد ؟ از ما در قبال ايشان چه رفتاري مي طلبد ؟ اهلبيت (ع) ، رسولان ، انبياء و همه ي خوبان چه نقشي ايفا مي كنند .؟ اين بزرگواران چه موقعيتي در نظام هستي دارند ؟

يك مثال ساده : اگر ما بخواهيم از قله بلندي مانند هيماليا  صعود كنيم  نياز به تجهيزات داريم، راهنما و چه و چه وگرنه راه را گم مي كنيم و از گرسنگي و تشنگي تلف مي شويم .

يك مثال ساده تر : انسان سالها نفت ، معادن عظيم در كنارش بود زير پايش بود  اما فكرش علمش معرفتش آنقدر رشد نكرده بود كه بتواند از آن ثمره ي زيادي به دست آورد . براي همين نمي توانست بهره مند شود  .

مسير الهي مسير خليفه خدا شدن است لذا ابزار و بلد راه مي خواهد

               مسير الهي به سمت خليفه شدن  ابزار مي خواهد بلد راه مي خواهد . تا انسان با مقولات و موضوعات اين مسيرآشنا نباشد نمي تواند را ه را به آساني طي كند . خيلي رياضت مي كشد اما به نتيجه دلخواه نمي رسد . بالاي كوه رفتن بلد راه مي خواهد و ابزار . اگر باشد اين مسير به سهولت در كمال عافيت و امنيت طي مي شود و اگر نباشد ریاضت پشت رياضت است و ثمره بسيار اندك .مربيان الهي وظيفه دارند انسان را در كمال عافيت و امنيت به سر منزل مقصود كه همان خليفه شدن و كار خدايي انجام دادن است برسانند . و حضرت زهرا (س) يكي از بزرگترين مربيان الهي هستند .

   بياييم سر بحث اصلي خودمان ما براي رسيدن به نقطه يا نقاط انتظار خداوند متعال ،  بايد با مقولات موجود در آسمان و زمين آشنا شويم . چاره اي جز اين نيست . اگر حرف گوش ندهيم تبعات عدم آشنايي با اين مقولات گريبانمان را خواهد گرفت . مثل اين كه در شهر اعلام كنند ممكن است حمله هوايي دشمن صورت گيرد لذا در پناهگاهها مستقر شويد اما ما خداي نكرده توجه نكنيم چه مي شود ؟در صورت حمله هوايي آسيب خواهيم ديد چه بسا به خاطر اين بي توجهي جانمان را از دست بدهيم .

ياد بگيريم در قبال موضوعاتي كه نمي دانيم بي توجهي نكنيم

ياد بگيريم در قبال موضوعاتي كه نمي دانيم بي توجهي نكنيم . كدام موضوعات؟ در اين ايام خصوصا موضوعاتي كه منتسب به حضرت زهرا(س) هست: صاحب كلمه بودن ،  روح القدس بودن ، ليله قدر بودن ، ايفاي نقش حضرت زهرا (س) در تربيت شيعيان و… بي دليل نيست كه حضرت زهرا (س) حائز اين عناوين هستند؟ اين عناوين حضرت زهرا به چه درد ما مي خورد؟ مسلما هريك از عناوين ايشان حكم ابزار يا مسير و… است كه ما را در اين مسير هدايت مي كند پس؟!

چگونه ؟؟؟چه بايد كرد؟

خداوند براي درك مفاهيم ماورايي، انسان را با مصاديق موضوع آشنا مي كند

خداوند متعال براي انسان هدايت قرار داده است . وقتي من و شما را مي خواهد با  مفاهيمش آشنا كند مصداق مي آورد موضوعات را مجسم مي كند صورت به آنها مي دهد چه موضوعات مثبت و چه موضوعات منفي ؟

با ذكر مثال هايي از قرآن  به مفهوم مد نظر نزديكتر شويم .

   در مورد توصيف سبقت گيرندگان السابقون السابقون در سوره ي واقعه  چه زيبا توصيف مي كند (در اينجا براي اينكه نوشتار طولاني نشود تنها به ذكر ترجمه آيات بسنده كردم : السابقون السابقون اولئك المقربون…

و سبقت‏گيرندگان مقدّمند؛  آنانند همان مقرّبانِ [خدا]، در باغستانهاى پر نعمت. گروهى از پيشينيان، و اندكى از متأخّران. بر تختهايى جواهرنشان، كه روبروى هم بر آنها تكيه داده‏اند. بر گِردشان پسرانى جاودان [به خدمت‏] مى‏گردند، با جامها و آبريزها و پياله‏[ها]يى از باده ناب روان. [كه‏] نه از آن دردسر گيرند و نه بى‏خرد گردند. و ميوه از هر چه اختيار كنند. و از گوشت پرنده هر چه بخواهند. و حوران چشم‏درشت، مثل لؤلؤ نهانِ ميانِ صدف! [اينها] پاداشى است براى آنچه مى‏كردند. در آنجا نه بيهوده‏اى مى‏شنوند و نه [سخنى‏] گناه‏آلود. سخنى جز سلام و درود نيست.

ودر توصيف  جهنميان مي فرمايد :    وَ أَصْحابُ الشِّمالِ ما أَصْحابُ الشِّمال  و ياران چپ؛ كدامند ياران چپ؟در [ميان‏] باد گرم و آب داغ. و سايه‏اى از دود تار. نه خنك و نه خوش. اينان بودند كه پيش از اين ناز پروردگان بودند. و بر گناه بزرگ پافشارى مى‏كردند. و مى‏گفتند: «آيا چون مُرديم و خاك و استخوان شديم، واقعاً [باز] زنده مى‏گرديم؟ يا پدران گذشته ما [نيز]؟» بگو: «در حقيقت، اوّلين و آخرين، قطعاً همه در موعد روزى معلوم گردآورده شوند.» آنگاه شما اى گمراهان دروغپرداز، قطعاً از درختى كه از زقّوم است خواهيد خورد. و از آن شكمهايتان را خواهيد آكند. و روى آن از آب جوش مى‏نوشيد؛ [مانند] نوشيدن اشتران تشنه. اين است پذيرايى آنان در روز جزا.

خداوند متعال روش زيبايي دارد بهشتي كه ما نديده ايم و جهنمي كه نديده ايم را چنان وصف مي كند كه بتواني لمس كني بتواني دركش كني .و نتيجه آن اين مي شود كه به بهشتش رغبت كني و از جهنمش گريزان شوي .  يعني توصيف خداوند باعث شد  در فكرمان به بهشتش مشتاق شويم ميل كنيم و از جهنمش بيزاري بجوييم . متوجه شديم ؟ اينجا يك حركت معرفتي صورت گرفته . شخص در عقيده به بهشت موعود خداوندي ميل پيدا كرده يعني از جنبه روحي يك قدم به بهشت نزديك تر به زبان بي زباني به خداوند مي گويد:  خدايا من از بهشتت خوشم آمد و از جهنمت بيزارم .

اين روش روش زيبايي براي رسيدن به يك مفهوم ماورايي است .

خوب حالا ،  مي خوانيم يا مي شنويم كه حضرت زهرا (س) نقش مادر را در تربيت شيعيان بر عهده دارند . مي شنويم كه حضرت زهرا (س) نور آسمان ها هستند . مي شنويم كه حضرت زهرا (س) ليله قدر هستند و… چه حسي به انسان دست مي دهد . انسان مشتاق حركت،  مشتاق ارتقاء  و رشد در ايام شهادت حضرت زهرا (س) چه حالتي به خود مي گيرد ؟ چگونه خود را در جرگه كساني قرار دهد كه از اين ايام فاطميه  دست پرتر خارج   مي شوند ؟ انسان نياز دارد به حضرت زهرا (س) به خاطر ليله قدر بودنشان ، نياز دارد به نوراتنيتشان، نياز دارد به ابعاد مختلفشان . من چگونه مي توانم به مفاهيمي كه حضرت زهرا (س) حائز آن هستند نزديكر شوم؟

من چگونه مي توانم به حضرت زهرا (س) كه حائز آن عناوين هستند نزديكر شوم؟

از همان روش استفاده مي كنيم . كدام روش ؟ همان روش خداوند براي درك و رفتار در قبال موضوعاتي كه با حواس ظاهري قابل لمس و درك نيستند . ما در دنياي مادي خودمان ،مادري داريم كه خيلي دوستش داريم . بفهميم ناراحتي سراغش آمده، بسيار ناراحت مي شويم .

حس از مادر بودن حس با مادر بودن حس براي مادر بودن ، انسان را در قبال مادر حساس مي كند . وابسته مي كند .تحت تاثير قرار مي دهد .     حضرت زهرا (س) مادر هستند اما مادري كه در عين تمام صفات زيبا ،  در نظام الهي بسيار تاثير گذار هستند . اگر عناوين بالادر مورد               حضرت زهرا(س) را درك نمي كنيم . بايد از عمق رابطه مان را با ايشان  اصلاح كنيم . حضرت زهرا (س) را بسيار دوست داشته باشيم و اين دوست داشتن شعاري نباشد . به ايشان انس بگيريم .هميشه خودمان را غلام حضرت زهرا(س)  بدانيم . هر كاري كه مي كنيم از منظر پاداش انجام ندهيم .

براي بهره مندي از مادري  حضرت زهرا(س) با ايشان مانوس شويم  

         با مادر خودمان چگونه رفتار مي كنيم ؟ هيچ وقت در قبال مادر احساس غريبي نمي كنيم ، احساس دوري نمي كنيم .  در اين ايام با اين مثال روشني كه خداوند متعال  در كنار مان قرار داده ،  با حضرت زهرا (س) مانوس تر شويم . سعي كنيم در اين ايام با زياد فكر كردن به                 حضرت زهرا (س) با ايشان مانوس تر شويم . وابسته تر شويم . با زياد فكركردن ، انسان روحش، احساسش وابسته مي شود و وقتي وابسته شد با هر بادي نمي لغزد . وابسته شده است به منبعي لايزال كه مي تواند انسان را تغذيه كند . مادر نمي تواند فرزندش را رها كند نمي تواند تشنه و گرسنه رهايش كند نمي تواند فرزندش را بدون هيچ تربيتي در وانفساي دنيا رها كند اصلا از مادر بعيد است . مادر خودمان چگونه است خودش را به خطر مي اندازد اما اجازه نمي دهد به فرزندش آسيبي برسد .

مادر جان

مادر جان  فاطمه جان اي عزيز پدر اي كسي كه پدر بزرگوارتان فرمود: «… فاطمة اعز البریة علی ; فاطمه علیها السلام عزیزترین مردم در نزد من است.»  من شما را دوست دارم. من ساعاتي از شبانه روز به شما فكر مي كنم . وقتي به شما فكر مي كنم احساس مي كنم قلبم جلا پيدا كرده است . مادر جان دوست دارم با شما مناجات كنم چون مي دانم خداوند متعال شما را بسيار دوست دارد . مادر جان شما بسيار مهربان هستيد بسيار مهربان . شنيده ام كه مهريه خود را بخشش شيعيانتان قرار  داده ايد بلكه بخشش دوستان شيعيانتان … شما چقدر مهربان هستيد . من وقتي مادرم را مي بينم از مهرباني هاي شما ياد مي كنم . اي مادر مهربان!  آيا در اين ايام فاطميه در اين ايام خودتان به ما توجه مي فرماييد. آيا نيم نگاهي به ما مي كنيد ؟. بعيد مي دانم قلب مهربانتان اين درخواستم را قبول نكند . آيا اجازه مي دهيد با شما مانوس تر باشم .مي دانم اي مادر خوب و مهربان در اين ايام بلكه در تمام ايام  سال به ياد فرزندتان هستيد.  اي مادر خوب و مهربان دست ما را بگيريد و در كمال عافيت و امنيت تربتمان كنيد تا براي فرزندتان خاصيت داشته باشيم .        ان شاء الله

محمد جواد عسکری


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱
برچسب ها:
دیدگاه ها
reza0061 دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۱ ب.ظ پاسخ به دیدگاه

سه چیز باعث پابرجا ماندن تشیع شده
فاطمی
عاشورا
ظهور