نگرانی از افزایش طلاق عاطفی در استان یزد

دسته: عمومی
۲ دیدگاه
جمعه - 15 آذر 1392
نگرانی از افزایش طلاق عاطفی در استان یزد

در حالی که همگان از کاهش آمار طلاق در استان یزد در سال گذشته اظهار رضایت می‌کنند، کارشناسان افزایش طلاق عاطفی را به عنوان یکی از معضلات پیش روی این استان مطرح کرده‌اند.

خبرگزاری فارس: نگرانی از افزایش طلاق عاطفی در استان یزد

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، آمارها حکایت از کاهش طلاق در استان یزد دارد و این امر را نیز ناشی از تلاش‌های انجام شده به ویژه ارجاع پرونده‌های طلاق از سوی دادگستری به بهزیستی عنوان می‌کنند.

اگر چه این آمار مایه دلگرمی است اما باید به این نکته اشاره کرد که باید به گفته کارشناسان به برخی دیگر از مسائل خانواده‌های استان یزد که روز به روز بیشتر نمود پیدا می‌کند، نیز نگاهی ویژه داشت.

یکی از این دغدغه‌ها، افزایش طلاق عاطفی است اما به دلیل آنکه آماری از آن منتشر نمی‌شود، چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به این مسئله و برخی دیگر از مشکلات حیطه خانواده‌های یزدی پرداخته است.

افزایش طلاق عاطفی نگران کننده است

مریم عبدالحسین‌زاده اظهار داشت: اگر چه در سال گذشته رتبه استان از لحاظ طلاق از 27 به 29 کشوری کاهش یافته است و کاهش 3.7 درصدی طلاق در استان یزد را شاهد بوده‌ایم اما باید برای برخی از موارد نگران بود.

وی افزود: یکی از این دغدغه‌ها، افزایش طلاق عاطفی است که به دلیل عدم انتشار آمار از آن، چندان مورد توجه جامعه، مردم و مسئولان قرار نگرفته است.

عبدالحسین‌زاده خاطرنشان کرد: بر اساس تماس‌های تلفنی که با صدای مشاور استان یزد برقرار می‌شود، متوجه شدیم که روابط فرا زناشویی رو به افزایش است که اگر چه نمی‌خواهیم باعث نگرانی خانواده‌ها شویم اما باید گفت که بخش اعظمی از آن ناشی از طلاق عاطفی در خانواده‌ها است.

بالا رفتن سن ازدواج دختران یزدی مشکل ساز است

این مسئول ادامه داد: بالا رفتن سن ازدواج دختران نیز باعث افزایش ازدواج زنان با اتباع بیگانه شده است که این امر مشکلات بسیاری را برای آنان و جامعه ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد: تلاش‌های بسیاری برای حل مشکلات خانواده‌ها و پیشگیری برای این مسائل در استان صورت گرفته است که تدوین سندی در این راستا که 15 ارگان را درگیر خود می‌کند، بخشی از آنها است.

مبلغ‌های مذهبی مربی آموزش مهارت زندگی می‌شوند

عبدالحسین‌زاده افزود: همچنین بنا بر آن داریم که با همکاری بهزیستی استان مجوزی به مبلغ‌های مذهبی داده شود و آنان با گذراندن آموزش‌های مهارت زندگی، به آموزش خانواده‌ها بپردازند.

وی عنوان کرد: به اعتقاد ما، این مربی‌ها با توجه به دیدگاه‌های مذهبی و مطالعات خود می‌توانند در این بخش کارایی زیادی داشته باشند.

خانواده‌ها به آموزش خانواده بها نمی‌دهند

عبدالحسین‌زاده همچنین با اشاره به اینکه 50 درصد طلاق‌ها در چهار سال اول زندگی اتفاق می‌افتد، یادآور شد: باید برای خانواده‌ها فرهنگ‌سازی کرد که همانطور که خرید اقلام مختلف را در سبد خانواده قرار می‌دهند، شرکت در چنین دوره‌های آموزشی را نیز جزو برنامه‌های خود قرار دهند.

این مسئول اظهار داشت: در بخش‌های خصوصی و کارخانجات شاهد هستیم که زنان و مردان در کنار هم به کار گرفته می‌شوند و این درحالی است که کشورهای غیر مسلمان تلاش می‌کنند محیط های کاری زنان و مردان را از هم جدا کنند.

کشورهای غیرمسلمان بیش از ما به مسئله عفاف توجه دارند

این کارشناس افزود: همین طور شاهد هستیم که در کشورهای غربی، تنها زنان خیابانی و پیرزن‌ها آرایش می‌کنند اما در ایران مصرف لوازم آرایشی همچنان رو به افزایش است.

عبدالحسین‌زاده ادامه داد: همه این موارد در حالی است که اسلام به عنوان دین کامل حریم‌های زیادی را برای حفظ حرمت زنان قائل است و دیگران بیش از ما برای به کارگیری این دستورات تلاش می‌کنند.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از نگرانی‌ها در مورد جامعه زنان یزد، اشتغال زنان به شغل‌هایی است که هیچ سنخیتی با آنها ندارد.

اشتغال زنان در شغل‌های غیر مرتبط دغدغه همگانی است

عبدالحسین‌زاده افزود: این مسئله به ویژه در مورد کار خانم‌ها در کنار مردان در برخی از شرکت‌های خصوصی و در محیط های دربسته نگران کننده‌تر است.

این مسئول یادآور شد: با کار زنان در جامعه مخالفتی نداریم اما اعتقاد داریم به واسطه حفظ حرمت‌های محرم و نامحرمی همچنین مشکلاتی که برخی از مشاغل بانوان برای خانواده‌ها ایجاد می‌کند، بانوان نباید به اشتغال در شغل‌هایی بپردازند که شخصیت آنها را زیر سئوال می‌برد.

آموزش اصل و قانون یک نیاز است

به گفته کارشناسان آموزش، یک اصل در کاهش آسیب‌ها و به ویژه آسیب‌های خانوادگی است و مردم و مسئولان باید نگاهی جدی به آن داشته باشند.

اما در این میان نباید فراموش کرد که وضع قانون‌هایی با قابلیت اجرا نیز باید به عنوان یک نیاز فوری خانواده‌ها مدنظر قانون‌گذاران باشد.

قانون نحوه به کارگیری زنان در مشاغل مختلف یکی از اصلی‌ترین قوانین مورد نیاز در این حیطه است.

با وضع چنین قوانینی علاوه بر اینکه از شخصیت زنان صیانت می‌شود و باعث تحکیم بنیان خانواده خواهد شد، مانع از به کارگیری آنان در مشاغلی می‌شود که علیرغم این که هیچ ارتباطی با وضعیت روحی و روانی آنها ندارد با درآمدهای اندک به آنها روی آورده‌اند و به گونه‌ای مورد اجحاف قرار گرفته‌اند


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۱
برچسب ها:
دیدگاه ها
محمد این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه 15 آذر 1392 - 8:00 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام
دختر بنده در رشته پرستاریفارغ التحصیل شده و باید طرخ بگذراند
بنده بارها به مسئولین دانشگاه علوم پزشکیمراجعه کردم که جایی برای گذراندن طرح دختربنده معرفیکنید که خط قرمزمحرم ونامحرمدر آنجا وجوذ داشته باشد
متاسفانه یکسال است دختر بنده درخانه نشسته و یکجایی وجود ندارد که این دغدغه مارا پاسخگو باشد
و هیچ همکاری ازطرف مسئولان نیز با ما نشده است
با گذشت بیش از30سال ازانقلاب آیا توجه به این حد اقل ها ازضروریات نبوده
متشکرم
aseman351@yahoo.com

محمد این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 16 آذر 1392 - 9:35 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

(اصلاحیه)

سلام

دختر بنده در رشته پرستاری فارغ التحصیل شده و باید طرخ بگذراند
بنده بارها به مسئولین دانشگاه علوم پزشکی مراجعه کردم که جایی برای گذراندن طرح دختر بنده معرفی کنید که خط قرمزمحرم ونامحرم در آنجا وجوذ داشته باشد
متاسفانه یکسال است دختر بنده درخانه نشسته و یکجایی وجود ندارد که این دغدغه مارا پاسخگو باشد
و هیچ همکاری ازطرف مسئولان نیز با ما نشده است
با گذشت بیش از۳۰سال ازانقلاب آیا توجه به این حد اقل ها ازضروریات نبوده
متشکرم
aseman351@yahoo.com

You cannot copy content of this page