سهم استان یزد از معدن چادرملو پرداخت نشده است

دسته: اقتصادی
۲ دیدگاه
چهارشنبه - 4 دی 1392
نماینده مردم اردکان در مجلس:
سهم استان یزد از معدن چادرملو پرداخت نشده است
13910413000009_PhotoA

نماینده مردم اردکان در مجلس گفت: بر اساس ماده 55 قانون بودجه، معدن چادرملو باید درصدی از سود خود را به خزانه دولت واریز و دولت این رقم را به استان و شهرستان‌های آن پرداخت کند، اما این امر هنوز محقق نشده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، محمدرضا تابش صبح امروز در جمع ائمه جمعه استان یزد اظهار داشت: جمهوری اسلامی امروز به عنوان حکومت مستقل در مقابل مردم مسئول است و باید نسبت به برآورد خواسته‌های آنها و پیشرفت کشور تلاش کند و در این میان مردم از روحانیت که نقش کلیدی در هدایت و پیروزی انقلاب اسلامی داشته‌اند و با اعتماد به آنها وارد این عرصه شده‌اند، انتظارات و توقعاتی دارند که باید برآورده شود.

وی افزود: امروز وظیفه روحانیتی که در طول تاریخ پاسدار اصول و ارزش‌های اسلامی بوده‌اند و وظیفه ائمه جمعه که هدایتگران جامعه هستند، از گذشته سنگین‌تر است، زیرا آنها نقش اساسی و کلیدی در حفظ انسجام و پیشرفت جامعه به ویژه در عرصه‌های معنوی، مذهبی و فکری مردم دارند.

تابش با گرامیداشت یاد و خاطره ائمه جمعه فقید یزد و اردکان از جمله آیت‌الله شهید صدوقی، آیت‌الله خاتمی، حجت‌الاسلام صدوقی و آیت‌الله بهجتی بیان کرد: مسئولان باید قدردان زحمات خالصانه ائمه جمعه و روحانیون باشند و نظرات و توصیه‌های آنها را که برگرفته از تعهد دینی و در راستای گره‌گشایی از مشکلات جامعه و مردم است، جامه عمل بپوشانند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح وضعیت اقتصادی کشور و بودجه پیشنهادی سال 1393 بیان کرد: به دلیل تحریم‌های ظالمانه، هم در عرصه فروش تجهیزات و تکنولوژیکی و هم خرید نفت و فرآورده‌های نفتی و هم محدودیت‌های اعمال شده در جابه‌جایی پول نقد به مشکلاتی برخورده‌ایم و امروز جایگاه ما از دومین تولیدکننده و صادرکننده نفت اوپک به درجه ششم تنزل پیدا کرده است.

تابش افزود: تولید نفت ما از حدود 4 میلیون بشکه در روز به 2.7 میلیون بشکه تقلیل یافته که 1.7 میلیون بشکه آن مصرف داخلی است و حدود یک میلیون بشکه آن را صادر می‌کنیم، در نتیجه درآمدهای نفتی به نصف کاهش یافته است.

نماینده مردم اردکان در مجلس ادامه داد: بودجه عمومی سال گذشته ابتدا 260 هزار میلیارد تومان و بعد از اصلاحیه به 210 هزار میلیارد تومان تقلیل یافت و دولت برای سال 1393 رقم 195 هزار میلیارد تومان را پیشنهاد داده است که در کل نسبت به سال 92، از کاهش 7.3 درصدی برخوردار است و بودجه عمرانی برای سال 1392 رقم 57 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که حدود 15 هزار میلیارد تومان بیشتر تخصیص نیافت.

وی بیان کرد: بودجه عمرانی سال 93، مبلغ 37 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده و با توجه به کاهش اعمال شده، اولویت اختصاص بودجه به طرح‌هایی داده شده که پیشرفت فیزیکی خوبی داشته‌اند تا زودتر به اتمام برسند.

تابش تصریح کرد: در سال جاری، 58 درصد هزینه‌های جاری از درآمدهای مالیاتی و عوارض تامین می‌‌شد و 42 درصد بودجه به نفت اتکا داشته که در سال 93 پیش‌بینی تامین هزینه‌های جاری از مالیات‌ها و عوارض 64 درصد است، بنابراین اتکا به نفت در مقایسه با سال گذشته به رقم 36 درصد رسید و چهار درصد کاهش می‌یابد که اقدام بسیار ارزنده‌ای است.

نماینده مردم اردکان در مورد وضعیت بودجه‌ای استان یزد نیز افزود: بودجه استان نیز به تبع بودجه کشور با کاهش مواجه شده و متناسب با مالیاتی که حدودا 840 میلیارد تومان از استان به خزانه واریز می شود، نیست.

وی افزود: بودجه آبرسانی خط دوم انتقال آب به یزد و شهرهای مسیر از 94 میلیارد تومان سال 92 به 50 میلیارد تومان کاهش یافته که انتظار ترمیم آن وجود دارد و بودجه آبرسانی به 9 شهر استان همانند سال جاری، 6.2 میلیارد تومان است.

تابش با اشاره به اینکه سال 92 در مجموع بودجه جاری و عمرانی استان 240 میلیارد تومان روی کاغذ بود، اما تنها 120 میلیارد تومان آن نصیب استان شد، بیان کرد: از بودجه 120 میلیارد تومانی عمرانی تنها 20  درصد آن یعنی حدود 24 میلیارد تومان در 9 ماهه اختصاص یافته است و در بودجه جاری نیز حدود 80 درصد آنچه پیش‌بینی شده بود، یعنی حدود 120 میلیارد تومان از 240 میلیارد تومان دست استان را تاکنون گرفته است و با این روند تا پایان سال کمتر از 150 میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شده، محقق خواهد شد.

وی با اشاره به یکی از اقداماتی که در کمیسیون تلفیق انجام شد، عنوان کرد: قانونی با عنوان ماده 55 قانون بودجه در صحن علنی مجلس در زمینه پرداخت حق انتفاع معادنی نظیر چادرملو و گلگهر سیرجان به دولت و بخشی از آن هم برای عمران و آبادانی استان به تصویب رسید که بر اساس آن این شرکت‌ها باید هزار و 400 میلیارد تومان به حساب خزانه واریز می‌کردند که 20 درصد آن حدود 280 میلیارد تومان سهم استان می‌شد که خود عدد قابل توجه و بیشتر از بودجه استانی سالیانه بود و این عدد نیز بین همه شهرستان‌های استان توزیع می‌شد.

تابش تاکید کرد: متاسفانه با وجود پیگیری‌های فراوان هنوز بیشتر از 80 میلیارد تومان به حساب خزانه واریز نشده و از خزانه هم سهم استان پرداخت نشده است.

رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحران‌های زیست محیطی یادآور شد: استفاده خارج از حدود طبیعت آن را نابود می‌کند و حقوق نسل‌های بعدی را نیز ضایع می‌کند.

وی افزود: میانگین سهم هر نفر در دنیا از زمین 1.7 هکتار است که این میزان در ایران 2.2 هکتار است و تولید اکولوژیکی کشور جوابگوی 25 میلیون نفر است، مگر آنکه اقدامات علمی خاصی انجام دهیم و بیش از این میزان از زمین گرفته می‌شود که این بهره‌کشی از محیط زیست است.

تابش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیه‌‌ای از قرآن کریم و دغدغه پیر شدن جمعیت اظهار داشت: تعداد فرزندان بستگی به شرایط زمانی و مکانی و عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد و نباید فضای احساسی بر مباحث علمی غلبه کند.

وی افزود: راهکارهایی که برای افزایش جمعیت باید در نظر بگیریم سخت‌تر از کاهش جمعیت است و برای حل مشکل جمعیت و فرزندآوری باید سیاستگذاری‌هایی در سطح کلان صورت گیرد و برای خانواده‌ها نیز فرهنگ‌سازی شود.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۳۰
برچسب ها:
دیدگاه ها
مطلع و ذره بین این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 4 دی 1392 - 9:33 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

مسئولان شهرستان بافق به هوش باشند که آقایان استان برای سهم عمرانی از قانون ماده 55 که آقای تابش ذکر کردند برای بافق نقشه ها کشیده اند.

محمذ رصد گر این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 4 دی 1392 - 9:54 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

زمانی که پدران ما زحمت چادرملو را کشیده اند پولی عاید شهرستان بافق نکردند و همچنین برای خط اول آب زاینده رود از شرکت سنگ آهن مرکزی و اهالی شهرستان بافق پولهای هنگفتی نسبت به سطح استان گرفتند و سهم ناچیزی از همین آب را با هزاران بهانه به مردم شهرستان بافق دادند. وحالا دوباره تاریخ تکرار می شود آنومالی 17Aرا ازشهرستان بافق جدا کردند وبه خط دوم آب زاینده رود دادند وهمچنین تنهاشهرستانی که از گاز شهری و جاده و بیمارستان و ار دیگر حداقل امکانات برخوردار است و سایر محرومیت این شهرستان به عینه ملموس است و همیشه مسئولان استان به خاطر حداقل بودجه ای که بابت عوارض سرطان و دیگر بیماریهای لاعلاج و همچنین آلودگی محیط زیست عاید شهرستان میشد به شدت در بودجه های عمرانی تاثیر می گذاشتند و بافق در آخرین رده این تقسیم بودجه بودو حالا افکار عمومی شهر به شدت این حق کشیهارا در تقسیم بودجه رصد خواهد کرد تا ببینند مسئولان به خصوص شورای شهر حال حاضر شهرستان چگونه از حق مردم دفاع خواهند کرد.

You cannot copy content of this page