گروه‌هاي تعزيه بافق به حركت اصلي تعزيه در كشور وصل مي‌شوند

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
شنبه - 7 دی 1392

untitled2

محمدرضا زبرجدي، در حاشيه كارگاه آموزشي تعزيه در بافق، از ساماندهی و بازبینی گروه‌ های تعزیه و شرکت در جشنواره ‌ها و سوگواره‌ ها در بافق خبر داد و اظهار داشت: وصل گروه‌ های تعزیه به حرکت اصلی تعزیه در کشور به عنوان نمایش ملی و بومی، در ارتقای سطح آگاهی و اجرای تعزیه تاثیرگذار است.

وی استقبال و حضور هنرمندان بافقی در این کارگاه را مطلوب ارزیابی کرد و یادآور شد: هماهنگی تعزیه‌ خوانی سنتی با تعزیه‌ خوانی علمی تاثیر بسزایی در رساندن مفاهیم بیان شده در تعزیه به مخاطبان دارد.

زبرجدي عنوان كرد: با توجه به سابقه و علاقه به تعزیه، تعزیه ‌خوانی و تعزیه ‌گردانی در بافق، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با دعوت از استاد برجسته، اسدالله عسکری رنانی مولف کتاب نغمه موسیقی، اقدام به برگزاری این کارگاه کرده است.

وي به تشريح برنامه هاي اين كارگاه سه روزه پرداخت و عنوان كرد: آشنایی گروه‌ ها با آهنگ ‌ها و آواها و موسیقی، برنامه روز نخست این کارگاه و اجرای عملی و صحنه‌ ای تعزیه، برنامه ‌های روز دوم و سوم اين كارگاه آموزشي است.

زبرجدي، آشنایی با مباحث کلی تعزیه، طریقه پوشیدن لباس، ردیف و گوشه‌ ها و سبک ‌ها را از دیگر مباحث این کارگاه عنوان کرد و اظهار داشت: تعزیه زبان گویا برای رسالت و پیام سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) است.

مسئول امور هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بافق به سابقه 50 ساله تعزیه و افراد شاخص و فعال در بافق اشاره کرد و يادآور شد: امیدواریم با حمایت مسئولان شهرستان، سال آینده سوگواره منطقه‌ ای تعزیه را در بافق اجرا کنیم.

سید کاظم عباس ‌زاده، یکی از فعالان و پیشکسوتان در گروه تعزیه بافق نیز برگزاری این کارگاه‌ ها را تاثیرگذار اعلام کرد و یادآور شد: استفاده از اساتید برجسته و آشنایی یا پیش واقعه‌ خوانی از مهم‌ترین مزایای این کارگاه است.

مسئول گروه رسالت بافق به اجرای تعزیه این گروه در کشورهای عربی مانند سوریه، بیروت و عراق و همچنین کشور ترکیه اشاره کرد و ادامه داد: گروه تعزیه رسالت در تعزیه‌ خانه زینبیه (س) در طول ایام محرم و صفر اجرا دارد.

عباس‌ زاده تهیه نسخه‌ های تعزیه از کتاب‌ های مذهبی مانند کتاب‌های سید بن طاووس و روضة الشهدا را از نسخه‌ های تعزیه گروه رسالت عنوان کرد و اظهار داشت: با اجرای تعزیه، گوشه‌ای از مصیبت‌ های اهل‌بیت (ع) را به گوش مخاطبان می‌رسانیم.

محمدعلی دهستانی یکی دیگر از فعالان تعزیه نیز در حاشيه اين كارگاه با اشاره به فعالان تعزیه در بافق در گذشته همچون مرحوم فخر و تقی پاکزاد عنوان کرد: افراد شاخص در گذشته در این عرصه فعال بوده‌اند که از لحاظ تیپ و سبک خواندن ویژه بوده ‌اند و گاهی تا 200 قطعه شعر را در این زمینه حفظ بوده‌اند.

وی خاطرنشان كرد: اصولاً نمایش و تعزیه وقتی به صورت زیبا اجرا شود اثرگذاری آن از همه گفتارها موثرتر است.

دهستانی اظهار داشت: اجرای جدید و مدرن تعزیه و علمی بودن آواها و نرم بودن آن در تعزیه باعث جلب توجه مخاطب از نوجوان تا کهنسالان می ‌شود.

عبداللهی

untitled3

untitled


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۷۵
برچسب ها:

You cannot copy content of this page