78
بارها توی خیابون با خانمها و آقایونی مواجه میشیم که با بچه های بی زبون طوری برخورد میکنن که گویی با شیء بیجان طرف هستند .لازم دیدم چند مورد رو به والدین عزیز و گرامی یادآوری کنم البته امیدوارم بی احترامی تلقی نشه چون “بچه ­برداری” و به عبارت تفصیلی ­تر، بلند کردن کودک دلبندتان از زمین و جابه ­جایی او آیین خاصی دارد:
۱-   هیچگاه کودک دلبندتان را با گرفتن یک دستش از ناحیه مچ، یا بازو بلند و جا­به­جا نفرمایید!! در نظر داشته باشید که بین کودک و گونی سیب ­زمینی اندک تفاوت­هایی هست! در خصوص کودکان، این کار باعث در رفتن مچ دست، آرنج و به ویژه کتف آن نوگل بیچاره می­شود!
۲-   برای بلند کردن و جا­به ­جایی کودک دلبندتان، از حلقه کردن دست به دور گردن و بلند کردن با گرفتن گردن و سر این کودکان جداً اجتناب کنید!!! باور نمی­ فرمایید ممکن باشد کسی دستش را دور گردن طفل بینوا حلقه کند و بچه را با کله ­اش بلند کرده و از خیابان رد کند؟! باور بفرمایید! این صحنه فجیع چندی پیش در خیابان به وقوع پیوسته است!
۱-۲- در­صورتی­که برای جا­به ­جایی کودک دلبندتان این شیوه را انتخاب کرده­ اید، سعی بفرمایید با طیف رنگی زیر آشنا شوید:
سفید- صورتی- قرمز- بنفش- کبود- مشکی!
سعی کنید رنگ صورت کودک عزیزتان، در میانه ­های این طیف باقی بماند…
۳-   هنگام پیاده ­روی در کنار خیابان و به­ ویژه خیابان­های شلوغ، کودک دلبندتان را سمت ماشین­ها قرار ندهید!!!  در نظر داشته باشید برای رانندگان، امکان دیدن کودکی با یک متر قد، اندکی فقط اندکی !!!کمتر از امکان دیدن والدینش است.
۴-   توصیه مندرج در بند ۳، هنگام عبور از عرض خیابان­ها نیز قابل اجرا است!  همین توصیه را می­توانید به صورت رمانتیکی در مورد همسر گرامی­تان نیز به کار ببندید. مطمئن باشید ضرر نمی­کنید!
۵-   هنگام اتوبوس ­سواری و یا عبور و مرور در اماکن شلوغ، گاهی میدان دید کودک دلبندتان را نیز در نظر داشته باشید!! تصور کنید اگر قرار بود شما هم ۷۰ سانت قد داشته باشید و آدم­هایی را که با شتاب فراوان از اطرافتان رد می­شوند، (به خصوص در این ایام پایان سال و فرارسیدن سال نو که ازدحام جمعیت دیده میشود و شلوغی هم سرسام آور) از ارتفاع ۷۰ سانتی ببینید و به عبارت مختصر­تر؛ زیر دست و پای یک سری مردم کلافه بمانید! چه احساسی خواهید داشت.  در این موارد لطف فرموده! کودک دلبندتان را با رعایت آیین فوق­ الذکر برداشته و در آغوش بگیرید.
۶-      توصیه ­های ایمنی را جدی بگیرید…
ناهید مظفری