یک کتاب، یک نویسنده بافقی(کتاب ششم: تاریخ بافق(سیمای تاریخی شهرستان بافق- جلد اول))

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
جمعه - 9 اسفند 1392

bafgh-book6

یک کتاب، یک نویسنده بافقی(کتاب ششم: تاریخ بافق(سیمای تاریخی شهرستان بافق- جلد اول))

نام کتاب: تاریخ بافق (سیمای تاریخی شهرستان بافق- جلد اول)

نویسنده: رضا کارگران بافقی

ناشر: نیکوروش

سال چاپ: 1380

شمارگان: 2500 جلد

تعداد صفحات: 376صفحه

در بخشی از پیش گفتار این کتاب آمده است:

بی شک جمع آوری، دسته بندی، و تدوین کتاب تاریخ بافق که خلاصه ای از شرح وقایع گذشتگان است با نواقصی همراه بوده که راهنمایی شما خواننده محترم را می طلبد. شرح و تفسیر افتخارات گذشتگان برای نسل امروز نشان می دهد که وقایع تاریخی هر شهر و کشوری به سادگی و آسانی به دست نیامده است که توسط ما به فراموشی سپرده شود و … .

آقای کارگران بافقی در بخش پایانی پیش گفتار کتاب می گوید: این شهرستان به سهم خود چهره ای درخشان در تاریخ گذشته ایران زمین داشته است. امیدواریم بتوانیم با این هویت تاریخی درخشان، آینده ای بهتر از گذشته را برای آیندگان این سرزمین فراهم نماییم. برای همه مردم شریف شهرستان بافق آرزوی سرافرازی و موفقیت دارم.

نویسنده در مقدمه کتاب اوضاع جغرافیایی و طبیعی شهرستان، آب و هوا، دامپروری، پوشش گیاهی و تقسیمات کشوری و جمعیت شهرستان بافق را آورده است.

کتاب تاریخ بافق در شش فصل نوشته شده است. فصل اول بافق از دیدگاه مورخین و جهانگردان می باشد. در فصل  دوم اطلاعات تاریخی در مورد پیدایش بافق، سکونت مردم، ورود امامزاده عبدالله بن موسی بن جعفر(ع)، مساجد بافق و… آمده است. فصل سوم، بافق در معرض مهاجمین و آمادگی در مقابل آنها نام گرفته است. فصل چهارم مقاومت دلیرمردان بافقی و شرکت آنها در نبردهای ملی ایران در دوره صفوی به بعد را شرح می دهد. در این فصل صاحب منصبان بافقی در دوره های مختلف معرفی می شوند. عنوان فصل پنجم، بافق در عصر تغییر و تحولات اجتماعی، اقتصادی و صنعتی به شیوه نوین می باشد. در این بخش معادن، آب انبارها و حمام های عمومی شهر بافق آورده شده است. فصل ششم تاریخ فرهنگ و ادب  شهرستان بافق است که راجع به مدارس، دانشگاهها، علما، شعراء، مشاهیر و پهلوانان شهرستان بافق می باشد.

سید محمد طباطبایی بافقی

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافق


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۹۷
برچسب ها:

You cannot copy content of this page