لزوم به کار گیری مدیریت همراه با دانش و مهارت در دانشگاه

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 13 اسفند 1392

image_84613

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، “سید محمد میر محمدی” در نشستی که یکشنبه با روسای دانشگاه های علمی کاربردی استان داشت، با تاکید بر لزوم تعامل میان دانشگاه های علمی کاربردی و غیر علمی کاربردی در تولید علم به دو صورت عملی و نظری گفت: لازم است که دانشگاه های علمی کاربردی استان، برای ارتقای خود در کنار دو عنصر دانش و مهارت، مقوله مدیریت را نیز بیش از پیش به کار گیرند.
استاندار خطاب به مسئولان دانشگاه های علمی کاربردی استان گفت: یکی از نقاط قوت دانشگاه های علمی کاربردی که موجب افزایش جذب دانشجویان آن ها شده است، ادغام دانش و مهارت است، از این رو، امیدوارم که شما به عنوان مسئولان دانشگاه های علمی کاربردی استان بتوانید با ادغام دانش، مهارت و همچنین مدیریت در تعامل بخش صنعت و دانشگاه و همچنین افزایش بهره وری بیش از پیش گام بردارید.
میر محمدی افزود: اگر احساس می شود که دانشگاه های ما دچار کاهش در کیفیت شده اند، ناشی از تفکری است که بر مبنای خود محوری و نه در نظر گرفتن تعامل با دانشگاه های دیگر در دو مقوله عملی و نظری وجود دارد، از این رو، يكي دیگر از مواردی که موجب کم رنگ شدن آموزش به دو صورت علمی و عملی در استان ما شده، ملاک قرار دادن رویکرد خود و عدم توجه به حوزه های پیرامون است که همه اینها ناشی از تفکر جزیره ای و نه تفکر سیستمی است.
میر محمدی در این خصوص توضیح داد: این بدان معنی است که دانشگاه های ما باید توجه داشته باشند که تنها دستگاه آنها نیست که در تربیت نیروی انسانی کارآمد در حوزه علمی و پژوهشی در حال فعالیت است، از این رو، دانشگاه هایی مانند دانشگاه علمی و کاربردی با هدف تقویت مقوله مهارت، نیاز به تعامل با دانشگاه هایی دارد که در بیشترین رویکرد آن ها، تولید علم به صورت نظری است چراکه تا علم نباشد عمل نیز به درستی محقق نمی شود.
وی به عنوان یکی دیگر از نقاط قوت دانشگاه های علمی کاربردی به “آموزش حین خدمت” اشاره کرد و گفت: این مهم در دانشگاه های خارج از کشور در حال انجام است و در حالی که در دانشگاه های ما کمتر دیده می شود و اين مهم در دانشگاه های علمی کاربردی به آن توجه مي شود.
استاندار يزد افزود: لازم است که این مهم در دانشگاه های ما نیز نهادینه شود چراکه هر مدرسی نیاز دارد که در حین تدریس مواردی که به عنوان علم روز تلقی می شود و او از آن بی اطلاع است را بیاموزد.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز در این نشست با بیان اینکه تاکنون دانشگاه های ما در تبدیل علم به تکنولوژی آن گونه که شایسته است عمل نکرده اند، گفت: در کشور های پیشرفته 70 درصد آموزش ها بر پایه مهارت است در حالی که در کشور ما کمتر از 30 درصد آموزش ها به صورت مهارتی دنبال می شود.
“ناصر صدرا ابرقویی” افزود: ما قصد داریم در دانشگاه جامع علمی کاربردی به دنبال فکری نو باشیم و از اهداف کلان ما در این دانشگاه نیز توسعه آموزش های مهارتی است، از این رو، در نظر داریم که در آینده 5 الی 6 مرکز علمی کاربردی جدید در استان راه انداری کنیم.
در این جلسه همچنین پیشنهاداتی برای ارتقای فعالیت دانشگاه های علمی کاربردی استان از سوی برخی مسئولان این دانشکده ها عنوان شد که تقسیم بندی بودجه پژوهشی کشور به دو بخش تئوری و عملی، تغییر شاخص ارزیابی در دانشگاه ها به ویژه در خصوص اقتصاد مقاومتی، احیای مهارت های سنتی و نوین در استان یزد و تدوین آن به صورت دروس و رشته های دانشگاهی همچنین پیش رفتن موضوعات پایان نامه های دانشجویی به سوی ارائه به عنوان راه حلی برای جامعه خدماتی استان از جمله آن ها بود.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۹
برچسب ها:

You cannot copy content of this page