خارهایی درچشم فرهنگ

دسته: محیط زیست، منابع طبیعی، گردشگری , مقالات
بدون دیدگاه
یکشنبه - 18 اسفند 1392
untitled1-80x8011
«بهترین ارثی كه پدران می توانند به فرزندان خویش بدهند ادب و تربیت صحیح است »امام علی «ع»
فرهنگ ؛واژه ای است که معانی زیادی برای آن عنوان شده است مانندتربیت, علم ,هنر,بزرگ منشی و فرزانگی و…..
جامعه ی با فرهنگ لزوما چه مشخصاتی باید داشته باشد و آیا ما که در این شهر زندگی می کنیم افرادی بافرهنگ هستیم یا بی فرهنگ؟
بدون شک وقتی می گوییم فردی بی فرهنگ است یعنی این که از خردمندی و فرزانگی به دور مانده است و در هر جامعه ای می توان افراد بافرهنگ و بی فرهنگ را دید چون مطلق گرایی و سیاه و سفید دیدن فقط در حیطه تعصب و جهل است یعنی مانمی توانیم بگوییم جامعه ای صددرصد فرهنگی یا بی فرهنگ است بلکه لزوما فرهنگ هم مانند بسیار ی از مفاهیم دیگر ,امری نسبی است.
 چرا وقتی رفتاری ناهنجار از یک گروه خاص سر می زند ما آن را به همگان تعمیم می دهیم وآن رادلیلی بربی فرهنگی آن جامعه می دانیم ؟
شاید اصلی ترین دلیل آن ,همان مثل معروف «مشت نمونه خروار است» می باشد, یعنی این عده خاص هم از بطن همین جامعه رشد کردند و در حقیقت مانند آینه ای هستند که بخشی از هویت جامعه را برای ما به نمایش می گذارند.
صف های طولانی برای گرفتن سبد کالا و هجوم مردم گرسنه ,طماع یا بی اعتمادبرای دریافت قوت لایموت ,مشتی از این خرواربی فرهنگی است.
صحنه هایی که خودخواهی و عدم گذشت در آن موج می زدو انسان را به یاد روزگاران قحطی و جنگ می انداخت.
 آیا این رفتار می تواند نشان دهنده بی فرهنگی و دور ماندن هم عصران ما ,از اصول و ارزشهای اخلاقی باشد ؟آن هم در شهرهایی که داعیه فرهنگ وتمدن دارند ودیگران را شهرستانی  یعنی بی فرهنگ می دانند.مانند تهران و اصفهان و شیراز.
 آیاهجوم مردم به سینماها در روزی که به نام سلام سینما (البته با بلیط مفت ومجانی) رخ داد می تواند دلیلی بربی فرهنگی این مردم باشد؟یا این که  بلیط های  مفت ومجانی آن ها را به این هجوم  غیرمتمدنانه  توام با کندن صندلی های سینما ترغیب کرده است.؟
آیا می توان گفت که جاذبه های مفت ومجانی بودن هرچیز ,همانند خارهایی در چشم فرهنگ است که تندبادهای بی فرهنگی را به وزیدن وامی دارد؟
بزرگترین اشتباه ما این است که همواره دوست داریم تعریف و تمجید شویم ومارا به عرش برین ببرند و برای ما هویتی درست کنند که در وقت نیاز به آن تفاخرکنیم وخودرا با هویتی اعتباری  وخیالی  فریب دهیم ومثلا به ما بگویند که شما فرزندان کوروش  کبیر هستید که اولین منشورحقوق بشررا نوشته است, یا این که شما برگزیدگان خداونددرروی زمین هستید و صاحبان تمدن بزرگ اسلام هستید.غافل از این که «گیرم ﭘدرتو بود فاضل/ازفضل ﭘدر تورا چه حاصل؟»
 اگر به ما بگویند شما مردمی نجیب ,قانع و مهمان نواز هستید هیچ وقت اعتراض نمی کنیم بلکه با گذشت زمان  به آن معتاد  هم می شویم و فکر می کنیم همیشه باید از ما تعریف کنند و اگر کسی به ما بگوید شما بی فرهنگ هستید برافروخته می شویم و آن را انکار می کنیم.
تظاهر,ریاکاری ودروغ  را به عنوان عناصر تشکیل دهنده زرنگی به فرزندان خود یاد می دهیم و وقتی آن ها دروغ می گویند ابلهانه متعجب می شویم که چرا بچه های ما دروغ می گویند!!!
اگر ادعای مسلمانی داریم باید گفت بسیاری از رفتارهای ما نه تنها در شان اسلام  که حتی در شان انسان هم نیست و جامعه در سراشیبی سقوط در زمینه ارزش های اخلاقی قرار گرفته است و اگر زنگ هشدار را نمی شنویم به این علت است که خودرا به تجاهل زده ایم.
بیایید چشم هایمان را بشوییم و واقعیات را ببینیم و با یکدلی و یکرنگی جامعه را به سمت تعالی سوق دهیم.
شاید عده ای سوال کنند راهکار چیست ؟جواب آن  را همگی می دانیم «باید از خود شروع کنیم».
ازغیرننالیم باکس نسگالیم از خویش بنالیم/ که جان سخن این جاست ازماست که برماست
دکترحسین ارجمند

پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۴
برچسب ها:

You cannot copy content of this page