کشاورزان اصفهانی کنار خط لوله آب چادر زدند!

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
شنبه - 23 فروردین 1393

از ظهر جمعه تاکنون کشاورزان منطقه شرق اصفهان در حالی برای چهارمین سال دست به تجمع زدند و دو شب پیاپی را در چادرهایی که بر اعتراض بنا شد به سر بردند که معاون سیاسی امنیتی اصفهان گلایه کشاورزان را تکراری خواند.

نزدیک به هزار نفر از کشاورزان منطقه برآن شمالی شرق اصفهان که از روز جمعه در پی تعهدات بی‌عمل مسئولان استان در خصوص حقابه کشاورزان و باز نشدن آب زاینده‌رود در محل امام زاده محسن بن حسن مجتبی معروف به چهارمیان تجمع کردند و خواستار اجرایی شدن تعهدات مسئولان شدند.

کشاورزان با سر دادن شعار و نصب بنرهایی، قطعنامه‌ای ایراد کردند که در این قطعنامه کشاورزان در سه بند خواستار حقابه خود و دریافت خسارت‌های سال‌های پیش که از خشکسالی زاینده‌رود بر آنها وارد شده ،شدند.

همچنین از دیگر مفاد این قطعنامه این است که 10 نفر از جمع کشاورزان استان اصفهان به عنوان نماینده آنها به عنوان ناظر بر ورودی و خروجی زاینده رود شوند.

یکی از کشاورزان حاضر در تجمع با اعلام اینکه آخرین یکشنبه سال 92 جلسه‌ای با حضور استاندار، معاون وزیر نیرو ونماینده نظام صنفی کشاورزان در حالی برگزار شد که شاهد
اختلاف نظر شدید بین مسئولان در خصوص باز شدن یا نشدن آب زاینده  رود بودیم ، اظهار داشت: جلسه بدون خروجی به تاریخ 20 فروردین ماه امسال با حضور حاضرین در جلسه موکول تا تصمیم‌گیری دوباره در این ارتباط شود.

این کشاورز بیان داشت: چون انتظار کشاورزان مبنی بر باز شدن آب بهاره برای کشت بهاره بر آورده نشد از دیروز تاکنون با تجمع در اطراف امامزاده چهارمیان خواستار پیگیری جدی مسئولان در این ارتباط شدند.

در این تجمع کشاورزان که از دیروز تاکنون ادامه دارد تنها بخشدار منطقه در بین تجمع‌کنندگان حضور یافت که با سردادن شعارهایی ، وی فرار را بر قرار ترجیح داد.

در همین ارتباط جلسه‌ای با حضور نماینده صنف کشاورزی، مسئولان جهادکشاورزی و آب استان برگزار تا در خصوص تجمع کشاورزان به یک نظر جمعی برسند.

همچنین از دیگر خواسته های کشاورزان در پی تجمع روز گذشته باز شدن مجدد زاینده رود تا 20 فروردین ماه سال جاری بود.

با پیگیری این موضوع از سوی معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان، وی اظهار کرد که تجمع کشاورزان منطقه شرق اصفهان برای دریافت حق آبه یک امر تکراری است.
اسفندیار امینی مدیر عامل کانون خبرگان کشاورزی و دبیر نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان در چندین بار تماس خبرنگار این رسانه زمانی لب به سخن گشود که گفت: تجمع کشاورزان مسئله‌ای جدیدی نیست.

این در حالی است که موضع خبرنگار به این گفته که فکر نمی کنید همین تکراری شدن و عادی شدن تجمع کشاورزان خود یک معضل جدیدی است که باید مورد بررسی قرار گیرد، پاسخگویی را به روز دیگری موکول کرد .

کشاورزان خواستار نظارت بر توزیع آب در جلسات و تصمیم‌گیری‌های شرکت آب منطقه‌ای شدند

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان در این ارتباط به خبرنگار این رسانه گفت: کشاورزان  برای احقاق حق خود در منطقه شرق اصفهان برای بار دیگر تجمع کردند و خواستار حقابه خود شدند که خواسته آنها فراتر از حق مسلم شان نیست.

حسین محمدرضایی بیان داشت:  کشاورزان حق آبه دار و سهم آبه دار و اشتراکی ها از روز جمعه 15 فروردین به طور خودجوش در شرق اصفهان تجمع کرده و با خواندن یک قطعنامه سه ماده ای خواستار رسیدگی سریع مسئولین به وضعیت اسفناک خود و زاینده رود شدند و با برافراشتن خیمه و ماندن در آن تا جاری شدن آب در زاینده رود تاکید کردند.

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان در مورد قطعنامه خوانده شده توسط کشاورزان گفت: در این قطع نامه آمده است، آب زاینده رود باید دائمی شده و همیشه زاینده رود آبدار باشد،  10 نفر از نمایندگان کشاورزان به عنوان ناظر بر توزیع آب در جلسات و تصمیم گیری های شرکت آب منطقه ای حضور داشته باشند و برداشت های زاینده رود را کنترل کنند و خسارات چندین سال کشاورزان به صورت کامل پرداخت شود.

کشاورزان مدافع انقلاب و پیرو مقام معظم رهبری هستند

وی خاطرنشان کرد: همه کشاورزانی که در این تجمع و تحصن حضور دارند؛ مدافع انقلاب و پیرو مقام معظم رهبری هستند. اکثر این عزیزان خانواده شهدا و در جبهه های حق علیه باطل حضور داشته اند و عده ای از آن ها نیز جانباز جنگ تحمیلی می باشند  و تعدای زیادی از آنها معتمدین روستا و محل زندگیشان هستند.

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان گفت: کشاورزان عزیز، پشتیبان نظام مقدس جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری بوده و هستند ولی از حق مسلم 3000 ساله خود نمی گذرند و حقشان را می طلبند، و برای کشت خود آب را به صورت دائم و تضمین شده می خواهند.

تجمع کشاورزان سیاسی نیست

عضو کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی با تاکید بر اینکه تجمع کشاورزان اصفهان صنفی است افزود: تجمع کشاورزان سیاسی نیست چرا که مطالبه حق و حق خواستن سیاسی نیست، حقی که طی بیش از چهار دهه به تدریج از کشاوران قصب شده و به مصارف شرب، صنعت، فضای سبز شهری اصفهانمی رسد، انتقال آب به استان یزد برای شرب، صنعت و کشاورزی ، انتقال آب به شهرستانهای خارج از حوزه زاینده رود و پمپاژ آب در استان بالادست به مقدار زیادی و بدون حساب، زاینده رود را خشک و کشاورزان آن را نابود کرده است.

محمدرضایی افزود: کشاورزان با ناامید شدن از عدم جواب قانع کننده مسئولان در خصوص باز شدن زاینده رود برای کشت بهاره و یا پرداخت خسارت واقعی از طرف دولت به آنها، اقدام به تجمع و برپایی خیمه همچون سال های گذشته کردند که با وضعیت بد اقتصادی و نداشتن حداقل امکانات معیشتی باید به آنها حق داد و آنها را زیر سوال نبرد.
مسئولان مواظب گفتار و رفتار خود باشند تا شاهد فاجعه سال پیش نشویم

عضو کمیته بررسی مشکلات زاینده رود گفت: کشاورزانی که به خاطر چندین سال بی آبی و عدم کشت نه درآمدی دارد و نه پس‌اندازی و تهیه معاش خانواده برای آنها مقدور نبوده و خجالت خانواده را می کشند، و کسی که شرمنده و خجالت زده خانواده خود شد از خود گذشته شده و غیر قابل کنترل و پیش بینی می‌شود بنابراین مسئولان در این موقعیت حساس کشاورزان را درک کرده و مواظب گفتار و رفتار خود باشند تا اینکه مثل سال گذشته به فاجعه تبدیل نگردد.

عضو کمیته بررسی مشکلات زاینده رود گفت: مشکل اصلی زاینده رود زیرپا گذاشتن حق آبه حق آبداران زاینده رود مانند کشاورزان و محیط زیست و تالاب بین المللی گاوخونی می باشد، اگر به حق آبه ها احترام گذاشته بودند و طومار مرحوم شیخ بهایی را در نظر گرفته و قانون توزیع عادلانه آب اجرا می شود و این دو مورد زیر پا گذاشته نمی شد حال و روز زاینده رود چنین نبود.

محمدرضایی افزود: اجرا نشدن مصوبات قبلی کشاورزان را نسبت به مسئولین بی اعتماد کرده در صورتی که مصوبات قبلی در مورد پرداخت خسارت به کشاورزان حق آبه دار و سهم آبه دار و اشتراکی ها باید اجرایی شود.

به گزارش اصفهان فردا در پی برگزاری جلسات متعدد که در این دو روز با مسئولان ذی ربط تشکیل شد آخرالامر تنها خروجی که از این جلسات برآمد و به رسانه ها اعلام شد اینکه به کشاورزان گفته شود ” نگران نباشند”. اما این عدم نگرانی روی چه اصول و شرایطی از آنها انتظار می رود، خود جای بسی تامل دارد.

 

وزیر نیرو در اصفهان چه گفت؟

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، حمید چیت‌چیان پس از حضور در اصفهان به دعوت استاندار اصفهان به اتفاق معاونان وزرای جهاد کشاورزی و نیرو با هدف بررسی مسائل حوضه آبریز زاینده‌رود و پیگیری مصوبه 9 ماده‌ای شورای عالی آب درباره طرح جامع احیای حوضه آبریز زاینده‌رود در دیدار با امام جمعه اصفهان با بیان آنکه وزارت نیرو درباره موضوع آب طرح‌های جامعی را در دستور کار دارد، اظهار کرد: در زمینه طرح‌های مربوط به انتقال آب، باید با حساسیت و دقت بیشتری عمل شود تا شهرهایی که در مسیر طرح انتقال آب قرار دارند، با آسیب مواجه نشوند.

وی با اشاره به وضعیت منابع آبی حوضه زاینده‌رود، افزود: آب مورد نیاز در این حوضه 2.8 میلیارد مترمکعب بوده که هم‌اکنون با کسری 600 میلیون مترمکعبی مواجه هستیم و این کسری باید با مدیریت مصرف در تمام بخش‌ها جبران شود.

وزیر نیرو بر لزوم مدیریت مصرف آب در تمام بخش‌ها به ویژه بخش کشاورزی با رویکرد کشت محصول‌هایی که به آب کمتری نیاز دارند، تاکید کرد.

امام جمعه اصفهان نیز خاطرنشان کرد: آب، جزو انفال بوده و ما آن را متعلق به کل کشور می‌دانیم و به استان خاصی اختصاص ندارد و این حکومت بوده که باید برای آن تدبیر کند.

آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد اضافه کرد: اینکه گفته می‌شود اصفهان استان برخورداری است، صحیح نیست زیرا بخش بسیاری از مساحت این استان کویری است که تامین آب شرب آن از طریق زاینده‌رود است و ما در استان اصفهان، افزون بر مشکلات کشاورزی در مناطق شرق، در مناطق غرب نیز دارای مشکل هستیم.

یزدی نیوز


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۳
برچسب ها:

You cannot copy content of this page