برای جیفه دنیا، حق مردم را نخوریم

دسته: مقالات
۱۵ دیدگاه
دوشنبه - 8 اردیبهشت 1393

DO3P0551-copy2-228x3001
در منابع دینی،  اصطلاحی در برابر حق الله قرار میگیرد.بنام حق الناس. بمعنای حقوق مردم. این حقوق شامل حقوق انسان که بدان حقوق بشری میگویند،  حقوق عمومی مردم در جامعه که بدان حقوق شهروندی اطلاق می شود و حقوقی که فرد در مقابل دیگران دارد که آنرا حقوق خصوصی می نامند.
بارها گفته شده که حق الله از جانب خدای متعال بخشیده میشود اما بخشش حق الناس منوط به جلب رضایت صاحبان حق است. حق الله با توبه ساقط میشود اما تا رضایت صاحبان حق جلب نشود توبت به درگاه الهی از پایمال کردن حق الناس سودی نمی بخشد.
بازگشت از گناهی که موجب تباه شدن حق الناس شده است،  به پشیمانی نیست.
تباه کردن مال و کاهش ثروت مردم و در خطر انداختن آینده افتصادی یک جامعه شهری با سوء تدبیر سهوی و یا عمدی قطعا از مصادیق حق الناس است. همچنین پایمال کردن حقوق اجتماعی مردم نظیر حق انتقاد،  اعتراض،  حق آگاهی از عملکرد والیان خود،  حق آگاهی از منابع درآمدزای خود و … نیز مصداق دیگری از حق الناس است.
حواسمان جمع جمع باشد خدای ناکرده حق انسانی را پایمال نکنیم. ای کسانیکه دست به قلم می برید و با امضایتان سرنوشت و آینده یک جامعه و یا جمعی از مردم یک شهر  را تعیین میکنید زنهار! هشدارتان میدهم از عذاب دوزخ که در آن می سوزید و آنچه گرد آوردید برایتان اسباب نجات فراهم نخواهد کرد اگر حق مردمی را پایمال کنید.
دانی چرا در گردشش بر خویش میلرزد قلم
ترسد که ظلمی را کند بر حق مظلومی رقم
وقتی امضاء میکنید،  به قلمتان بنگرید. بیاد آورید که در آن دنیا خداوند از تمامی گناهان شما میتواند بگذرد اما در بخشش حق الناس حتی خداوند نیز معذور است.
بخود آییم و برای جیفه دنیا و چند صباحی در کاخهای هزاررنگ زیستن و از مواهب دنیوی برخوردار بودن،  آخرت خود را – خدای ناکرده – تباه نسازیم. به سرنوشت کسانی بنگریم که با تضییع حقوق مردم دنیا را با آخرت عوض کردند،  یاد چمله ای افتادم از سریال امام علی(ع) :  آنها که در ساحل فرات طرح کاخهای هزار رنگ ریختند و هم سفره نان و کباب و بره بریانند،  بخدا دشمن علی اند.
هیچگاه دیر نیست. میتوان برای احقاق حقوق از دست رفنه مردم تلاش وافر کرد. تلاشی دوباره. میتوان برای کوتاهی های گذشته عذر خواست. مردم ما نشان داده اند که فرزند خود را تدبیر میکنند نه تنبیه. بخشش مردم ایران زمین شمردنی نیست.
به آن لحظه ای بیاندیشیم که در همان کاخهای هزاررنگ و هزار تو – که هرچه باشد مرگ را توان راهیابی بدرون آن هست – وقتی سر بر بالین خواب می نهیم،  با خودمان تسویه حساب کرده باشیم. خواب اینگونه رفتن،  همان سعادت دو دنیاست. این خواب،  پذیرای مرگ شیرین و رفتن در آخرتی آباد و تقرب درگاه الهی است. بهوش باشیم.

والسلام.

سید امین رضوی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۳۸
برچسب ها:
دیدگاه ها
بسیجی 2 این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 8 اردیبهشت 1393 - 1:06 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

و به راستی که تاریخ چگونه در مورد ما و آن ها قضاوت خواهد کرد؟؟؟ آزاده باشیم و انسانیت را فراموش نکنیم . به راستی کسانی که به خاطر پست و مقام و ثروت به این مردم بینوا خیانت میکنند باید تاوان دهند و یاد زشت و پلید آن ها هرگز از خاطره ها پاک نخواهد شد… (خسته نباشی سید!)

رضا این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 8 اردیبهشت 1393 - 1:29 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

سید احسنت به قلم زیباتون…..
سید ما می دانیم شمار اذیت می کنند و تحت فشار قرار دادند صبور باشید حق گرفتنی است

امیر این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 8 اردیبهشت 1393 - 1:29 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

آقای رضوی عزیز آیا گرفتم حقوقی میلیونی بچه های سنگ آهن بیت المال نیست ، چرا اینهمه گفتیم مطلب درخصوص درآمد کم کارکنان دیگر شهر بنویسید ننوشتید آیا این بیت المال نیست …

ماشاالله حاجی شمس الدینی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 8 اردیبهشت 1393 - 1:37 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام به شما دوست خوبم
مطمعن باشید کار اگر در جهت رضای خدا و خدمت به خلق باشه حق الناسی از کسی ضایع نمیشه و الا میشه آنچه نباید بشه.
ممنون

سید امین رضوی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 8 اردیبهشت 1393 - 1:48 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

عذرخواهی از خوانندگان. بدلیل اینکه دسترسی به اینترنت و کامپیوتر ندارم و این نوشته را در موبایل تایپ کردم چند اشتباه سهوی تایپی دارد که اصلاح میشود: اطلاق که اطلاف تایپ شده. توبه که توبت تایپ شده و(یاد جمله ای افتادم از سریال امام علی ع که اشتباه تایپ شده است. یا علی

بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 8 اردیبهشت 1393 - 2:34 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

ازشون بپرسید مال غصبی چه حکمی دارد اگر مسلمان هستید

علی رضا این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 8 اردیبهشت 1393 - 3:29 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام آقا سید نمی خواهم طعنه بزنم/ ولی میشه از دوست عزیزتان که فرمودید مدیر مسئول سایت یزدرسا هستند بپرسید چر ا الان مطلبی درخصوص ضایع شدن حق و حقوق خانواده های شهدا و مردم بافق مطلبی نمی نویسند. بنده برای راستی آزمایی چندباری به این سایت سرزدم تا بر بنده معلوم شود حکایت دولسوزیشان بود یا …

    رضوی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 16 اردیبهشت 1393 - 8:05 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

    بله درست می فرمایین… مطلبی نزده اند….

حق الناس این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 8 اردیبهشت 1393 - 5:34 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

قابل توجه مدیران سنگ آهن
بروید بیشتر بیندیشید که چه می کنید
حق الناس بر گردنتان است
و قیامتی در پیش
و حساب و کتابی بیش

رضائی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 8 اردیبهشت 1393 - 7:07 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

ظن و گمان بد به دیگران هم از مصادیق حق الناس است حضرت آیه الله !!!!!!!

    رضوی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 9 اردیبهشت 1393 - 5:05 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

    جناب رضایی… درسته، ظن و گمان بد به دیگران نیز نوعی ظلم محسوب می شود. اما کجای نوشته ام ظن و گمان بد موجود است؟ گفته ام هر کسی که مسئول است وقتی می خواهد تصمیمی بگیرد به قلمش بنگرد تا حقی را ضایع نکند. هشداری بود و امر به معروف و نهی از منکری. کجای این گفته، گمان بد است؟ مگر من گفته ام مسئولان (خدای ناکرده ) این چنین اند که برآشفته اید؟

ناشناس این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 10 اردیبهشت 1393 - 2:16 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

من خدا میدونه تا حالا این سید بزرگوار رو زیارت نکردم ولی احسنت به قلمت خدا خیرت بده امیدوارم شما که زبون مردم هستی همیشه مسائل رو پیگیری کنی و رسانه ایهم بشود

رنجبر این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 10 اردیبهشت 1393 - 2:17 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

خدا خیرت بده سید جان حرف دل ما رو زدی امیدوارم هر جا هستی موفق باشی

محسن این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 14 اردیبهشت 1393 - 10:15 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

باسلام اي كاش نظرهاي كه مدهيم با اطلاعات كافي ودقيق باشد ياداور ميشم كه الكي صحبت كردن خود حق الناس است

حسن این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 15 اردیبهشت 1393 - 4:53 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

ای کاش آقایان اذهان مردم را مشوش نمیکردند وفقط دنبال مستندات وشواهد متقن میرفتند وروشنگری میکردند شاید مسئولان در اطلاع رسانی ضعیف عمل کردند ولی آیا هیچ از خود پرسیده اید که چرا آقای دکتر یاراحمدی استعفا دادند همه در سال 91 میدانستند ولی سکوت کردند حتی از ایشان دعوت نکردندتابپرسند دلیل استعفا یش چه بوده برای ایشان جلسه تودیع هم نگذاشتندایشان کسی بود که بخاطر منافع مردم بافق از مقام وقدرت کنار رفت وتن به خواسته ناحق مافوقان خود نداد

You cannot copy content of this page