بقعه قاضي ميرجعفر؛ بنايي با معماري ايراني ـ اسلامي

دسته: فرهنگی، هنری، مذهبی
بدون دیدگاه
شنبه - 6 خرداد 1391

با وجود اين كه بافق استان يزد شهر معادن ايران و مركز كويرنوردي ايران لقب گرفته است، ولي با بناهاي تاريخي و اماكن ديدني خود نيز چشم هرگردشگري را به خود جلب مي‌كند. يكي از اين اماكن ديدني، بقعه «قاضي ميرجعفر» نام دارد.

بقعه‌«قاضي ميرجعفر» يكي از بقعه‌هاي تاريخي شهرستان بافق با قدمت دوره قاجاريه است كه به شماره 2868به ثبت آثارملي ايران رسيده است.اين بقعه به وسيله «مرمر فاضلي» بر سر آرامگاه ميرجعفر بنا شد و در فاصله 2 كيلومتري شهرستان بافق قرار دارد كه با مصالح به كار رفته خشت و گل و داراي سقف گنبدي شكل با مقبره‌اي كوچك از معماري اصيل ايراني ـ اسلامي بهره برده است.

در اطراف اين بقعه، خانه‌هايي قديمي با سبك معماري دوره‌ساساني به چشم مي‌خورد كه در زير خاك مدفون است.امير ابو جعفر احمد مشهور به قاضي ميرجعفر از نوادگان امامزاده جعفر (ع) يزد و از سادات عريضي است.مقبره او در 3 كيلومتري بافق از ساليان دور مورد عنايت و احترام مردم بافق بوده است.

بنا به گفته سالخوردگان، قبر ذكر شده قبلا داخل گودالي قرار داشت كه بعدا همسر مرحوم سيد عباس فاضلي نماينده مجلس شوراي ملي به سال 1330، قبه و بارگاهي از خشت و گل روي آن ساخت.

گذشتگان بر اين باورند كه قاضي «مير جعفر» فرمانده مسلمانان اوليه ساكن بافق بوده كه طي درگيري با كفار كه در محل مشهور به دشتخون زندگي مي‌كردند و با محله قاضي 5 كيلومتر فاصله دارد به شهادت رسيده است.سرپرست اداره‌اوقاف و امور خيريه بافق در مورد اين بقعه مي‌گويد: به منظور ساماندهي اساسي به بقعه قاضي ميرجعفر طرح جامع اين بقعه توسط اداره اوقاف و امور خيريه بافق تهيه شده است.

محمدعلي فلاح با تاكيد بر ضرورت ايجاد فضاي مناسب در بقعه قاضي ميرجعفر بافق مي‌افزايد: ساماندهي اوليه اين بقعه درحال اتمام است و بزودي هيات امناي اين مكان نيز معرفي مي‌شوند.وي مي‌گويد: براي اجراي مرحله اوليه ساماندهي بقعه‌قاضي ميرجعفر مبلغي افزون بر 20 ميليون ريال از بخش خيري در اين مكان هزينه شده است.فلاح با اشاره به سبك‌هاي معماري به كار رفته شده در اين بقعه، گفت: مصالح به كار‌رفته در بنا خشت و گل و داراي سقف گنبدي شكل با مقبره‌اي كوچك است.به گفته سرپرست اداره اوقاف و امور خيريه بافق با توجه به شروع كار خدام افتخاري اين بقعه، برنامه زيارتي اين مكان مقدس از ساعت 5 عصر تا 10 شب است.محوطه يا تپه‌هاي باستاني مشهور به قاضي ميرجعفر هم در فاصله‌ 7كيلومتري شرق مركز بافق به مركزيت بقعه مشهور امامزاده عبدالله بن موسي بن جعفر و در مجاورت روستاي صدر آباد قرار دارد. بررسي‌هاي مطالعاتي اين محوطه با هدف اجراي طرح‌توسعه و فضا سازي محوطه باستاني مقبره قاضي مير جعفر چند سال پيش به اجرا درآمد./امیرترقی نژاد


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۹
برچسب ها:

You cannot copy content of this page