مجتمع بندری شهیدرجایی هرمزگان وجاماندن ازقافله توسعه

دسته: اقتصادی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 14 خرداد 1393

مجتمع بندری شهیدرجایی هرمزگان وجاماندن ازقافله توسعه
بندرعباس – ایرنا- مجتمع بندری شهید رجایی به عنوان مهمترین بندر تجاری کشور موسوم به دروازه طلایی ایران در استان هرمزگان با موقعیت دریایی منحصربه فرد در دهانه ورودی خلیج فارس و ابتدای تنگه هرمز بنا به ارزیابی ها از قافله توسعه مغفول مانده است.
[مجتمع بندری شهیدرجایی هرمزگان وجاماندن ازقافله توسعه]

بندرشهید رجایی در کریدور شمال جنوب قرار گرفته و با هدف توسعه صادرات و ترانزیت کالا در سال 64در دوران جنگ به بهره برداری رسید ونقش پشتیبانی دریایی رزمندگان در طول هشت سال دفاع مقدس برعهده داشت واکنون در انتظار توسعه در بخش بندری ، اسکله ها ، زمین های پشتیبانی ، ریل، آزاد راه و به روز کردن تجهیزات تخلیه وبارگیری است.

این بندرکه یکی از سرمایه های کلان کشوردر بخش بندری و دریایی است و ظرف یکی دوسال اخیر بدلیل تغییرات متعدد مدیریت در استان هرمزگان و همچنین تحریم های ناجوانمردانه غرب به سرکردگی آمریکا دچاربحران ومشکلاتی شده که امید می رود با انتصاب مدیرکل جدید روند توسعه آن از سرگرفته شود.

بندر شهید رجایی نقش اول در مجتمع بندری شهید رجایی

این بندر در طول سه دهه فعالیت بزرگترین بندر تجاری در جنوب کشور با بیش از 60درصد ظرفیت تخلیه وبارگیری و همچنین نقش کریدور شمال جنوب وترانزیت کالا به دروازه طلایی ایران معروف است وهمچنان در انتظار توسعه زیر بخش های اصلی آن یعنی بندرها ، تجهیزات و آزاد راه و بهره گیری بیشتر از ظرفیت راه آهن بندرعباس به بافق است.

سالانه از20هزار فروند شناور اقیانوس پیما که در محدوده خلیج فارس و تنگه هرمز تردد می کنند بیش از سه هزار فروند آن مقصد آنها بندر شهید رجایی است چرا که این بندر در مسیر خطوط کشتیرانی بین المللی قرار دارد وفاصله دریایی آن با بندرهای اروپای مرکزی و جنوب شرقی آسیا در حدود 15روز می باشد.

مجتمع بندری شهید رجایی با داشتن ارتباط دریایی ومبادله کالا با 80بندر معروف جهان دارای ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه حدود 100 میلیون تن کالا، بیش از 55 درصد صادرات و واردات و 70 درصد ترانزیت بنادر کشور را برعهده دارد.

این بندر با برخورداری از 18 دستگاه جرثقیل دروازه ای(گنتری کرین) وچهار هزارو800 هکتار محدوده عملیاتی و پس کرانه، تخلیه و بارگیری بیش از 90 درصد کالاهای کانتینری کشور را انجام می دهد.

بندر شهید رجایی ضمن بهره مندی از حدود 40 پست اسکله ، اتصال به خط راه آهن سراسری و با در اختیار داشتن بزرگترین و پیشرفته ترین ترمینال های کانتینری کشور، توانایی پهلودهی انواع کشتی های اقیانوس پیما را داراست.

هم اکنون این مجتمع عظیم بندری با دراختیار داشتن بزرگترین و پیشرفته ترین ترمینال کانتینری کشور عملکردی بیش از دومیلیون و600هزار TEU کانتینر و 50درصد صادرات وواردات کالا های کشور را به خود اختصاص داده است.

همچنین حجم قابل قبولی از عملیات جابجایی کالاهای عمومی بویژه محصولات فولادی ، فله خشک ( غله وسنگ) فله مایع ( روغن های خوراکی ) وفرآورده های نفتی دراین بندر انجام می شود.

بندر شهید رجایی با دارا بودن دوحوضچه اصلی بطورت عملی باعث ایجاد دو بندر مستقل بنامهای شهید رجایی و بندر خلیج فارس در کنار هم شده که حوضچه بندر شهید رجایی توسط دو موج شکن با وسعت سه میلیون و200هزار متر مربع بوده که دارای سه حوضچه فرعی مجزا توان پهلو دهی همزمان 22فروندکشتی اقیانوس پیما بطور مجموع پنج هزارو900متر را دارد.

علاوه بر 22پست اسکله ، دو پست اسلکه مخصوص کشتی های تانکر اقیانوس پیما ( دلفین ) نیز در ضلغ شرقی حوضچه اصلی هم ایجاد شده که با تاسیسات خطوط لوله به مخازن ویژه پالایشگاه نفت بندرعباس متصل است.

با توسعه اخیر مرحله اول حوضچه های فرعی دو وسوم واحداث سه پست اسکله کانتینری به طول یک هزار متر وعمق آبخور 17متر شرایط لازم برای پذیرش کشتی های نسل هفتم با ظرفیت 14هزار TEU کانتینرو همچنین پهلو دهی شناورهایی با ظرفیت 145هزار تن فراهم شده است.

علاوه بر افزایش زمین های کانتینری به میزان 67هکتار ، ظرفیت کانتینری بندر را به میزان سه میلیون و100هزار TEU کانتینر افزایش داده وهمچنین احداث دوهزارو 20متر اسکله دیگر در مرحله دوم توسعه حوضچه های دوم وسوم در حال انجام بوده که با اتمام آن ظرفیت کانتینری بندر شهید رجایی به بیش از شش میلیون TEU کانتینر درسال افزایش می یابد.

بندرخلیج فارس به عنوان دومین بندر در مجتمع بندری شهید رجایی

دومین بندر موجود در مجتمع عظیم بندری شهید رجایی به نام بندر خلیج فارس درشرق مجتمع و با موج شکن های مستقل احداث شده وبا دهانه ورودی به عرض مفید 100متر امکان تردد شناورهایی با ظرفیت 10هزار تن را دارد و برای این بندرهم 9 پست اسکله بطول یک هزارو 200و آبخور هشت وهفت دهم متر پیش بینی شده وهم اکنون برای بانکرینگ( سوخت رسانی) ، صادرات وترانزیت مواد نفتی و مواد معدنی وتخلیه وبارگیری سایر کالاها ازآن استفاده می شود.

مجتمع بندری شهید رجایی با دارا بودن ساختمانهای متعدد اداری و رفاهی ، پایانه های مجهز کانتینری و کالای متفرقه ، غلات، ریلی ،نفتی ، روغنی نباتی وسیار تاسیسات زیر بنایی وسیستم های پیشرفته دریایی مانند VTS همراه با مدیریت امور اداری مانند ایمنی دریانوردی ، تجسس ونجات دریایی، محیط زیست دریایی واعمال کنوانسیون های بین المللی در زمره بنادر مطرح منطقه و جهان قرار گرفته است.

مسوولان درباره اهمیت مجتمع بندری شهید رجایی چه می گویند:

استاندار هرمزگان با اشاره به برنامه های کلان دولت برای توسعه سواحل مکران و بندر شهید بهشتی در چابهار گفت: انتظار می رود دولت به وعده های خود درباره تکمیل مرحله دوم و آغاز مرحله سوم توسعه بندرشهید رجایی نیز توجه کند.

جاسم جادری افزود:با توجه به سرمایه گذاری عظیم دراین بندر از ظرفیت های بندر شهیدرجایی در توسعه و تجهیزات غفلت شده و مدیریت عالی استان با جدیت پیگیر تحول بندر شهید رجایی است.

وی با اشاره به ظرفیت راه آهن هرمزگان در جابجایی سالانه 40میلیون تن کالا درسال اظهار داشت: متاسفانه هم اکنون فقط 14میلیون تن کالا در شبکه حمل و نقل ریلی استان جابجا می شود که باید از 26میلیون تن ظرفیت رها شده برای انتقال کالا از مبداء بندرشهید رجایی استفاده شود که تحقق آن مستلزم همکاری و برنامه ریزی مشترک بنادر و دریانوردی و راه آهن است.

وی ادامه داد:با توجه به دوخطه بودن راه آهن بندرعباس به بافق دولت بایستی این ظرفیت با توسعه بندر که همان ساخت مراحل دوم ، سوم وحتی چهارم است را دنبال کند ومیزان عملکرد این بندر را بالا ببرد.

استاندار هرمزگان تصریح کرد: این استان دارای 70بندر اعم از صیادی، تجاری و بازرگانی است که چشم وچراغ بندرهای ایران وهرمزگان بندر شهید رجایی است چرا در دهانه خلیج فارس و دریای عمان وکریدور شمال جنوب واقع شده لذا بهترین صرفه وسود برای دولت ونظام است که می توان چرخه توسعه به حرکت درآورد.

جادری افزود: مدیریت جدید بندر ودریانوردی که تجربه مدیریت دربندر امام خمینی (ره) خوزستان را داشته انتظار می رود توسعه بندر شهید رجایی را سرلوحه کارهای خود قرار دهد تا بار دیگر شاهد عمران وآبادانی این منطقه باشیم.

نماینده مردم بندرعباس، قشم ، حاجی آباد، بندر خمیر و ابوموسی درمجلس شورای اسلامی هم می گوید: در36سال گذشته با وجود تمام تلاش ها از ظرفیت های دریا غفلت شده و نگاه واقع بینانه و جامع و حتی آمار یکپارچه ای نیز دراین باره وجود نداشته که اکنون با ورود و توجه مستقیم رهبری و رییس جمهوری به موضوع بهره وری بیشتر از دریا امیدواری ها برای تغییر وضعیت افزایش یافته است.

منصور آرامی ادامه داد: نمی توان جمعیتی را برای این مناطق گسیل داد ولی از توسعه بندرها وجزایر وساحل غافل ماند چرا که این جمعیت علاوه بر سکونت برای تثبیت پایه های نظام و توسعه پایدار پیش بینی شده است.

وی گفت: سفر دوم رییس جمهوری به هرمزگان نیز با همین نگاه و توسعه سواحل وجزایر که همسو با سیاست های کلان است صورت گرفت لذا بایستی نگاه استراتژیک وعمیق به این منطقه داشته باشیم .

عضو کمیسیون عمران و رییس کمیته حمل و نقل دریایی مجلس شورای اسلامی از تلاش ها برای تشکیل کمیته تخصصی بنادر و دریانوردی در مجلس و فراکسیون صنایع دریایی در مجلس خبرداد وافزود: ما آمار صحیحی و دقیق از بنادر و سواحل نداریم و ازاین بخش غافل مانده ایم و حتی نمی دانیم چه میزان از اقتصاد ما از دریاست لذا نگاه واقع بینانه به نقش دریا و ظرفیت های آن نداریم.

وی بیان کرد: حتی در مجلس شورای اسلامی هم چیزی به نام حوزه بندری و دریانوردی نداشتیم که با پیگیریهای که انجام شد این موضوع مد نظر قرارگرفت و امروز جا افتاده ومرتب با مسوولان بنادر ودریانوردی درباره تقویت این حوزه نشست داریم.

آرامی گفت: بطورقطع اگر بندرشهید رجایی توسعه پیدا کند تنها بندری است که می تواند با بندرهای سایر کشورها رقابت کند چرا که زیر ساخت اولیه دارد وبه سرعت پیش خواهد رفت.

معاون معاون بندری و مناطق ویژه اقتصادی سازمان بندر و دریانوردی گفت:بخش خصوصی علاقه زیادی برای سرمایه گذاری در اقتصاد دریایی دارد واعتبارات دولتی این بخش نیز فقط در حوزه هایی که بخش خصوصی رغبت دارد هزینه می شود.

لی جهاندیده افزود:مرحله سوم طرح توسعه مجتمع بندری شهید رجایی یکی از طرح های کلانی است که می توان آن را بدون هزینه دولتی و تنها با استفاده از توان بخش خصوصی احداث و تجهیز کرد.

وی ادامه داد:در سطوح عالی مدیریتی همه مصمم هستند منویات رهبری درباره توسعه دریامحور را اجرایی کنند و با آگاهی نسبت به اشتغالزایی این بخش در صدد استفاده از همه ظرفیت های دریایی هستند.

عضو هیات مدیره سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: واقعیت اینست که تاکنون حق و سهم مردم از بندر و دریا ادا نشده و مدیریت این بخش می داند چه مقدار تکالیف انباشته در این حوزه دارد.

جهاندیده اظهار امیدواری کرد با شروع به کار مدیرکل جدید بنادر و دریانوردی بتواند تجربه تبدیل بندر امام خمینی(ره) به یک بندر لجستیک را برای مجتمع بندری شهید رجایی نیز اجرایی کند.

مدیرکل جدید بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره سهم حدود 10درصدی مجتمع بندری شهید رجایی در تولید ناخالص ملی اظهار داشت:با توجه به این شاخص هرگونه اقدامی که باعث افزایش هزینه های بندری شود به ضرر اقتصاد کشور بوده و تبعاتی مانند تضعیف تولیدکنندگان داخلی و افزایش قیمت کالا را در پی خواهد داشت.

ابراهیم ایدنی با اعلام اولویت های کاری و راهبردهای اجرایی خود ، غنی سازی سطح زندگی مردم استان از راه افزایش تاثیر فعالیت های بندری در اشتغال و شاخص های اقتصادی استان را مهمترین برنامه دوره مدیریتی جدید دانست.

وی ارتقای جایگاه مجتمع بندری شهید رجایی و تلاش برای افزایش اراضی پسکرانه آن و همچنین تکمیل حوضچه دوم و آغاز عملیات اجرایی حوضچه سوم را از دیگر برنامه های خود اعلام کرد.

وی همچنین با اعلام حمایت قاطع از سرمایه گذاری بخش خصوصی در فعالیت های بندری تصریح کرد: بودجه های دولتی برای بسترسازی توسعه سرمایه گذاری بخش خصوصی هزینه خواهد شد و انتظار می رود سرمایه گذاران نیز قراردادها و تعهدات دوجانبه پایبند باشند.

وی توجه به گسترش فناوری اطلاعات ،تسهیل و افزایش ترانزیت ،افزایش سهم حمل و نقل ریلی در بندر شهید رجایی و ارتقای سطح ایمنی تردد دریایی به ویژه بخش مسافری و توسعه کشتیرانی ساحلی را از دیگر برنامه های کاری خود اعلام کرد.

ایدنی پایبندی به اصول مشتری مداری را یک راهبرد اساسی دانست و اضافه کرد:پرهیز از حاشیه سازی و شناسایی مدیران توانمند و خلاق درون سازمان برای واگذاری مسوولیت های کلیدی را از دیگر برنامه های خود نام برد.

از 70بندر صیادی، تجاری و بازرگانی درهرمزگان بندر شهید رجایی نقش اول در منطقه دارد وبندرهای شهید باهنر ، بندرلنگه ، قشم ، کیش ، جاسک ، آفتاب ، چارک ،تیاب وشهید حقانی در رده های بعدی هستند.ک/4

از : خلیل تنیده رییس ایرنا هرمزگان


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۲
برچسب ها:

You cannot copy content of this page