موادی که اگر نباشد باید درب کارخانجات فولاد را بست!

دسته: عمومی
۲ دیدگاه
دوشنبه - 2 تیر 1393
صنایع فولاد سازی کشور، یکی از بزرگ‌ترین صنایع پس از صنعت نفت و خودرو‌سازی به شمار می‌آید؛ اما با اینکه منابع عظیمی از مواد اولیه در کشور هست،‌ هنوز کشور در این صنعت به خودکفایی لازم نرسیده و سالانه بیش از 10 میلیون تن فولاد وارد کشور می‌شود.

به گزارش «تابناک»، اما همین صنعت نیز شاید به واسطه برخی تداخلات بین دولتی‌ در آینده نزدیک دچار مشکل شود. هم‌اکنون بسیاری از معادن زغال سنگ فعال در کشور، رو به پایان است و اگر معادن جدید کشف نشده و به بهره‌برداری نرسند، آینده این صنعت دچار بحران خواهد شد.

آنچه که باید در این زمینه گفت، اینکه موانع زیادی بر سر راه کشف و گشایش معادن در کشور وجود دارد که از جمله آنها، شرایط سخت سازمان زمین‌شناسی و قرار گرفتن مناطق معدنی در مناطق حفاظت شده از سوی سازمان محیط زیست است، چون بسیاری از محل‌هایی که ممکن است در آنجا معادن ‌باشد، در سیطره سازمان محیط زیست است و معمولا دسترسی برای اکتشافات را غیر ممکن می‌کند.

مجید منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن‌ با اشاره به این موضوع اظهار داشت: قرار است در آینده نزدیک، حدود 35 میلیون تن طرح فولادی ‌اجرا شود که البته برای ‌این کار به سنگ آهن و فرآلیاژها از جمله فر‌منگنز، فروسیلیس و هم سیلیکو منگنز است و البته نیاز مبرمي به کک ‌‌داریم؛ این‌ها نیاز‌های‌ پایه‌ای فولاد کشور است و اگر نباشد، باید درب کارخانجات فولاد‌سازی را بست.

هم‌اکنون برای به دست آوردن این میزان فرآورده، به اکتشاف معادن جدید ‌نیاز داریم، زیرا معادن سنگ آهن و زغال سنگ کشور در شرف پایان یافتن است و اگر این مرحله اکتشافات را اکنون که زمان داریم، انجام ندهیم، در آینده دچار مشکل خواهیم شد‌ و طرح‌های آماده فولادی ‌مسکوت خواهند ماند.

این نماینده مجلس گفت: ‌ما در کشور طرح‌های فولادی بزرگی داریم، ولی معادن کافی برای اجرایی شدن طرح‌ها ‌نیست و به نظر می‌رسد‌، سازمان زمین شناسی کشور، باید در این مرحله‌ مقداری بیشتر وارد این قضیه شود و سازمان محیط زیست نیز با این کار همکاری کند.

این نماینده افزود: ما می‌دانیم که معدن در کف شهر‌ها و در جایی که کف آن آسفالت یا موزاییک شده، نیست، بلکه‌ در کوهستان‌ها ‌یا جنگل‌ها و یا مناطق بیابانی هستند. این را هم می‌دانیم که همه زمین‌های کشور که در محدوده شهر‌ها نیست، در اختیار سازمان محیط زیست است؛ بنابراین، این انتظار را داریم که این سازمان ‌به سمتی رود که برخی از مناطق را آزاد کند تا نفت معادن استخراج شود، چون شاید در جایی که چاه نفت هست، چند جانور و چند گیاه آسیب ببیند، ولی به هر روی، پای منافع ملی ‌در میان است و باید بین این دو تعادلی خوب برقرار کرد.

وی افزود: متأسفانه سازمان محیط زیست در این موارد کوتاهی می‌کند و با ‌مانع‌تراشی از ‌اکتشاف جلوگیری می‌کند. در این باره باید گفت، از موانع این کار، اصول سرمایه‌گذاری در کشور ‌است. معمولا در ‌سرمایه‌گذاری به گونه ای رفتار می‌شود که 49 درصد به سرمایه‌گذار خارجی و 51 درصد به سرمایه‌گذار داخلی داده می‌شود، ولی این روش در معادن جواب نمی‌دهد و کسی این را نمی‌پذیرد که پول و سرمایه‌گذاری را وارد کشور ‌کند اما مدیریت دستخودش نباشد.

طبیعی است ‌کسی این کار را نمی‌پذیرد؛ بنابراین، باید در اصول قانون و بحث سرمایه‌گذاری خارجی بازنگری شود. در این بخش هم مانند بحث یارانه‌ها به یک جراحی نیاز داریم تا بتوانیم در آن رشد کرده و ‌اقتصاد کشور را شکوفا کنیم.

وی در پایان گفت: ‌معادن کشور رو به پایان است. باید هر چه زودتر در این باره کاری کرد. هم‌اکنون‌ زغال سنگ، بزرگترین تهدید برای صنعت فولاد کشور است و در صورت پایان یافتن معادن موجود، در آینده دچار مشکلات عدیده‌ای خواهیم شد.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۴
برچسب ها:
دیدگاه ها
مخالف خصوصي سازي این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 2 تیر 1393 - 10:20 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

اين هم قطعي شدن فروش سنگ آهن
http://www.irfarabourse.com/CoDoc/0742a.pdf

استاد این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 3 تیر 1393 - 4:01 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

اقای مخالف.تا به هال ده بار این جمله را ثبت کردی.اینقدر نمک روی زخم نپاش جانم.به جای این حرف ها مردم را به همدلی واتحادومقاومت تشویق کن عزیزم.

You cannot copy content of this page