متن فارسی خطبه شعبانیه پیامبر اکرم(ص) درباره فرارسیدن ماه مبارک رمضان

دسته: فرهنگی، هنری، مذهبی
بدون دیدگاه
دوشنبه - 9 تیر 1393

ای مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما رو کرده است.

ماهی که نزد خدا، بهترين ماههاست و روزهايش بهترين روزها و شبهايش بهترين شبها و ساعتهايش بهترين ساعتهاست.

ماهی که در آن شما را به مهمانی خدا دعوت کرده اند و شما در آن از اهل کرامت خدا شده ايد. نفسهای شما در آن ثواب تسبيح و ذکر خدا دارد و خواب شما ثواب عبادت.

اعمال شما در آن پذيرفته است و دعاهای شما مستجاب، پس، از پروردگار خويش با نيت های راستين و دلهای پاک، بخواهيد که توفيق روزه اين ماه و تلاوت قرآن در آن را به شما عنايت فرمايد.
پس شقی و بدبخت، آن کسی است که در اين ماه بزرگ، از آمرزش خدا بی بهره شود. در اين ماه باگرسنگی و تشنگی خود، گرسنگی و تشنگی روز قيامت را بياد آوريد. به فقيران و درماندگان کمک وياری کنيد.

به پيران و کهنسالان احترام و به کودکانتان ملاطفت و مهربانی نموده و با خويشاوندان رفت و آمد داشته باشيد.

زبان خود را از گفتار ناشايست نگاه داريد. ديدگان خود را از ديدن ناروا و حرام بپوشانيد و گوشهای خود را از شنيدن آنچه نادرست است، باز داريد. با يتيمان مردم مهربانی کنيد تا بعد از شما با يتيمان شما مهربانی کنند. از گناهان خود به سوی خدا توبه و بازگشت کنيد.

در اوقات نماز، دستهای خود را به دعا برداريد، زيرا که وقت نماز بهترين ساعتهاست و در اين اوقات، حق تعالی با رحمت، به بندگانش می نگرد و اگر با او مناجات کنند، پاسخشان دهد و چنانچه او را ندا کنند لبيکشان گويد و اگر از او بخواهند عطا کند و چون او را بخوانند مستجابشان گرداند.

ای مردم! جانهايتان در گرو اعمال شماست. پس با طلب آمرزش از خدا، آنها را از گرو، خارج کنيد. پشت شما از بار گناهان سنگين است، پس با طولانی کردن سجده ها، آن را سبک گردانيد و بدانيد که حق تعالی به عزت خود سوگند ياد کرده است که نمازگزاران و سجده کنندگان در اين ماه را عذاب نکند و در روز قيامت آنها را از آتش دوزخ در امان دارد.

ای مردم! هرکه از شما روزه دار مؤمنی را در اين ماه افطار دهد، نزد خدا پاداش بنده آزاد کردن و آمرزش گناهان گذشته اش را خواهد داشت.

برخی از اصحاب گفتند: يا رسول الله! همه ما قادر به انجام آن نيستيم. حضرت فرمود: با افطار دادن روزه داران، از آتش جهنم بپرهيزيد اگرچه به نصف دانه خرما و يا به يک جرعه آب باشد.

ای مردم! هرکس اخلاق خود را در اين ماه نيکو کند، از صراط، آسان بگذرد، آن روز که قدمها، بر آن بلغزد. هرکس در اين ماه کارهای غلامان و مستخدمان خود را سبک گرداند، خدا در قيامت حساب او را آسان کند.

هرکس در اين ماه از آزار رساندن به مردم خودداری کند، حق تعالی، روز قيامت،خشم خود را از او بازدارد.

هرکس در اين ماه يتيم بی پدری را گرامی دارد، خدا او را در قيامت عزيز گرداند.

هرکس در اين ماه صله رحم کند و با خويشان بپيوندد، خدا او را در قيامت به رحمت خود واصل گرداند و هرکس در اين ماه رابطه اش را با خويشان خود قطع کند،خداوند در قيامت رحمت خود را از او دريغ نمايد.

هرکس در اين ماه نماز مستحبی بپا دارد، خداوند او را از آتش جهنم برهاند و کسی که نماز واجبی بجا آورد، خداوند ثواب هفتاد نماز واجب در ماههای ديگر را به او عطا کند.

هرکس در اين ماه بسيار بر من صلوات فرستد، خداوند کفه سبک اعمال او را سنگين گرداند.

وهرکس که در اين ماه يک آيه از قرآن تلاوت کند، ثواب کسی را دارد که در ماههای ديگر قرآن را ختم کرده باشد.

ای مردم! درهای بهشت در اين ماه گشوده است، از پروردگار خود بخواهيد که آنها را بر روی شما نبندد.

و درهای جهنم در اين ماه بسته است، از خدا بخواهيد که آنها را بر روی شما نگشايد.

شياطين در اين ماه در غل و زنجيرند. از خدا بخواهيد که آنها را بر شما مسلط نگرداند.

علی عليه السلام می فرمايد: در اين حال از جا برخاسته و عرض کردم، ای پيامبر خدا! برترين اعمال در اين ماه چيست؟ حضرت فرمود: ای ابا الحسن! برترين اعمال در اين ماه پرهيز از محرمات است.

وسائل ‏الشيعة ج : 10 ص : 314

آشتی با امام زمان


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۹
برچسب ها:

You cannot copy content of this page