دستاوردهای دولت در مذاکرات هسته‌ای از زمان توافق ژنو

دسته: اخبار ایران , سیاسی , عمومی
یک دیدگاه
دوشنبه - 30 تیر 1393

مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 در طول یک سال اخیر دستاوردهای غیرقابل انکاری برای کشورمان به همراه داشته است.

به گزارش بافق فردا
به نقل از انتخاب:

مذاکرات ایران و 5+1 با توافق بر سر تمدید زمان اجرای برنامه اقدام مشترک – بر اساس توافق ژنو – پیگیری شد و اکنون امیدها برای توافق نهایی بیش از پیش شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، توافق ژنو و به دنبال آن ادامه مذاکرات هسته ای در دولت تدبیر و امید تا کنون بسیاری از محدودیت های اقتصادی و تجاری کشور به ویژه در حوزه بین الملل را برطرف کرده است.

سید عباس عراقچی بعد از پایان مذاکرات وین 6، از آزاد شدن مبلغ 2.8 میلیارد دلار دیگر در چهار ماه آینده خبر داد و گفت: این مبلغ در چهار ماه آینده و در شش قسط (چهار قسط 500 و دو قسط 400 میلیون دلاری) به کشورمان پرداخت می‌شود که به صورت نقدی خواهد بود و از اول ماه اوت تقریبا هر 20 روز (یا هر سه هفته) این مبالغ پرداخت می‌شود.

مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 در طول یک سال اخیر دستاوردهای غیرقابل انکاری برای کشورمان به همراه داشته که به برخی از آنها اشاره می شود.

بر اساس توافق صورت گرفته، تا کنون مبلغ 4.2 میلیون دلار از درآمدهای ایران که در خارج نگهداری می‌شد در 8 قسط بازگردانده شده است.

بعد از توافق اولیه در ژنو، شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز ۲۰ ژانویه طی بیانیه‌ای تعلیق تحریم‌هایی را که مانع بیمه کشتی‌ها می‌شدند، اعلام کرد.

همچنین آمریکا و اروپا اعلام کردند که تعلیق تحریم‌ها بر صادرات پتروشیمی، صادرات و واردات طلا و فلزات قیمتی، صنعت خودروسازی و خدمات مرتبط با آن را آغاز کرده اند.

صدور مجوز ارائه خدمات و قطعات یدکی لازم برای تأمین ایمنی هواپیماهای غیرنظامی ایران نیز در این مدت از سوی اروپا و آمریکا انجام شده است.

همچنین از زمان توافق ژنو کار ایجاد مجرایی مالی برای تسهیل مبادلات تجاری بشردوستانه برای تأمین نیازهای داخلی ایران با استفاده از درآمد نفتی کشور که در خارج از کشور موجود استشامل مواردی چون محصولات غذایی و کشاورزی، دارو، وسایل پزشکی، بدهی‌های ایران به سازمان ملل و شهریه دانشگاه برای دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در خارج از کشور در حال انجام است.

از سوی دیگر در 6 ماهه اخیر، سازمان ملل اتحادیه اروپا و آمریکا هیچ تحریم جدیدی علیه برنامه اتمی ایران تصویب نکرده اند و حتی طرح تشدید تحریم ها که به سنای آمریکا ارائه شد، با هشدار اوباما در باره وتو، به رأی گذاشته نشد.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۴
برچسب ها:
دیدگاه ها
مهدی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 1 مرداد 1393 - 10:24 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

نیاز به تحریم جدید نیست.
ما هر چه داشتیم خود دادیم.
برای چه دیگر تحریممان کنند.

You cannot copy content of this page