سال 93 یک بیمار سالک در بافق/پیشگیری بهتر از درمان است

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 31 تیر 1393

رئیس شبکه بهداشت بافق با اشاره به کاهش قابل محسوس سالک در شهرستان، گفت: در سال 93 تا کنون فقط یک مورد بیماری سالک داشتیم.
مسعود دانشی در گفت و گو «بافق فردا» عنوان کرد: سالک یک بیماری پوستیست که توسط پشه خاکی منتقل و جای زخم ناشی از این بیماری بعد از بهبود باقی می ماند.
رئیس شبکه بهداشت و درمان بافق با بیان این مطلب که بیماری سالک در 2 نوع شهری و روستایی است، افزود: بیماری سالک در شهرستان بافق از نوع روستایی است.
وی درباره تفاوت این 2 نوع سالک، بیان کرد: این 2 نوع بیماری از لحاظ مخزن بیماری، دوره کومون یا انتظار از زمان گزش و شکل زخم تفاوت هایی دارند.
وی با بیان این مطلب که هر دو نوع سالک توسط پشه خاکی منتقل می شود، افزود: در نوع شهری این بیماری مخزن یا حیوان منتقل کننده سگ و در نوع روستایی این حیوان موش است.

لانه موش و محل تجمع زباله و نخاله ها محل زندگی و تکثیر پشه سالک
دانشی با بیان این مطلب که لانه موش و محل تجمع زباله و نخاله ها محل زندگی و تکثیر پشه سالک است، خاطرنشان کرد: نشستن پشه بر روی زخم ایجاد شده در انسان نیز راه دیگر انتقال این بیماری است.
رئیس شبکه بهداشت بافق با بیان این مطلب که پشه خاکی بطور عمده شب ها خونگیری می کند، افزود: از زمان گزش در سالک روستایی تا ایجاد زخم یک و نیم تا 2 ماه به طول کشیده و زخمی مانند دهانه کوه آتشفشان ایجاد می شود.
وی نصب توری ریز پنجره ها و استفاده از قلم دافع حشرات و توری آغشته به سم و استفاده از پشه بند را توصیه و عنوان کرد: لانه کوبی موش و جونده کشی، دفع زباله و نخاله ها و پوشاندن محل زخم بیماری در افراد از جمله روش های مهار و پیشگیری ازاین بیماری است.
دانشی درباره روند بیماری سالک در شهرستان، گفت: سال 83 تعداد 364 بیمار سالک داشتیم و این تعداد با روند کاهشی در سال 92 به 11 مورد کاهش یافت.
وی با اشاره به کاهش محسوس این بیماری در شهرستان با اقدامات انجام شده، افزود: در سال 93 تا کنون فقط یک مورد از این بیماری را در شهرستان شاهد بودیم.
رئیس شبکه بهداشت بافق با اشاره به اولویت اقدام های پیشگیرانه برای جلوگیری از این بیماری، عنوان کرد: زمان بهبود زخم ناشی از این بیماری طولانی و با تزریق آمپول و از سال گذشته با کرایوتراپی یا سرما درمانی انجام می شود.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۸
برچسب ها:

You cannot copy content of this page