مزارع تحقیقی_ترویجی محصولات کشاورزی بافق

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
شنبه - 4 مرداد 1393

مزارع نمونه تحقیقی_ترویجی محصولات گیاهی یکی ازمهمترین برنامه های جهاد کشاورزی بافق به منظوردستیابی به بهترین نوع ارقام محصولات کشاورزی مقاوم به شوری، کم آب خواه و باکیفیت و کمیت بالا در هنگام برداشت است.
استان یزد بدلیل موقعیت کویری، کمبود بارندگی و کم آبی ناشی از خشکسالی ها چندین سال گذشته و محدودیت های منابع آبی زیرزمینی در این منطقه با دشواری و سختی های زیادی در بخش کشاورزی و کاشت و برداشت محصولات کشاورزی روبرو است.
بدلیل اهمیت کشاورزی و بویژه برخی محصولات با اهمیت و ضروری مانند گندم نمی توان از انجام این فعالیت ها چشم پوشید و لذا استفاده از روش های کاهش و صرفه جویی آب، استفاده از گیاهان کم آبخواه و ایجاد مزارع تحقیقی و ترویجی از برخی اقدامات در افزایش راندمان تولید و کاهش مصرف آب کشاورزی در سال های گذشته در دستورکار مدیریت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.
شهرستان بافق بدلیل موقعیت خشک و کویری یکی از گرمترین مناطق استان و بدلیل کمبود منابع آبی و اهمیت این مایع حیاتی در این منطقه اقدام های زیادی در افزایش راندمان تولید و کاهش مصرف آب از سوی مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان صورت گرفته است.
کاشت مزارع نمونه تحقیقی_ترویجی محصولات گیاهی بعنوان یکی ازمهمترین برنامه های در دستور کار این مدیریت به منظوردستیابی به بهترین نوع ارقام محصولات کشاورزی است.
کاشت انواع بذر گندم در این مزارع به منظور مقایسه ارقام مختلف و بدست آوردن بهترین نوع گندم مقاوم به شوری، کم آب خواه و باکیفیت و کمیت بالا در هنگام برداشت در دستور کار مدیریت جهاد کشاورزی قرار دارد.
این مزارع نمونه پس از شناسایی بهترین اقلام آنها را به کشاورزان منتقل و با آموزش های لازم زمینه جلوگیری از موازی کاری و استفاده از روش های آزمون و خطا را فراهم می نماید
علی فلاح مبارکه در گفت و گو با خبرنگار «بافق فردا» اظهارکرد: مزارع نمایشی و تحقیقی_ترویجی با هدف کاشت انواع بذرهای گندم به منظور مقایسه ارقام مختلف و بدست آوردن بهترین نوع گندم مقاوم به شوری، کم آب خواه و با کیفیت و کمیت بالا در هنگام برداشت در دستور کار مدیریت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

DSC01715
رئیس اداره آموزش و ترویج جهاد کشاورزی بافق افزود: دو محصول بااهمیت گندم و جو در قالب 4 مزرعه مختلف برای انجام تحقیق و پژوهش امسال کشت گردیده است.
وی با اشاره به کاشت بیش از 15 نوع بذر مختلف گندم و جو در شهرستان، گفت: انواع بذرهای گندم ازقبیل افق، سیستان، ارگ، سیوند، روشن ،MS-88-16(ام اس) و غیره در این مزارع کاشت شد.
وی افزود: کاشت گندم باوسعت 3 هکتار درمزارع فتح آباد و روستای مبارکه و کاشت جو نیز با نزدیک 2 هکتار در مزرعه اکبرآباد و فیروزآباد مبارکه در این طرح باهدف آزمایش نمونه های مختلف انجام شد.
رییس آموزش وترویج جهادکشاورزی بافق بااشاره به زمان کشت این ارقام در آبان ماه سال گذشته، گفت: کاشت این مزارع از 22 آبان 92 و سرکشی و بازدید مستمر از سوی کارشناسان جهادکشاورزی تا فصل برداشت در ابتدای خردادماه انجام شده است.

DSC01849DSC01851
فلاح لحاظ نمودن شرایط یکسان را از مهمترین برنامه های کاشت در این مزارع بیان نمود و افزود: زمان و نوع سمپاشی و کوددهی این ارقام باهماهنگی کامل جهادکشاورزی و کل گیری و نمونه برداری های از نقاط مزرعه و نمونه های مختلف انجام شد.

DSC02006DSC02011
وی افزود: نتایج برداشت نمونه های انجام شده در سطح مزارع گندم جمع آوری و در قالب نمودارها و جداول برای بهرمندی کارشناسان و ارائه به کشاورزان شهرستان تهیه گردیده است.
فلاح بیان کرد: در کاشت گندم بیشتر از آب های تا حدودی شور برای آزمایش مقاومت بذرها نسبت به شوری انتخاب شده است.
رئیس آموزش و ترویج جهادکشاورزی بافق عنوان کرد: در این نمونه های آزمایشی بطور مثال وزن تفکیک شده کاه و گندم بطور جداگانه در هر نمونه تعیین شده است.
وی بااشاره به شرایط عملکرد چند نمونه ازبذورکشت شده در شرایط آب و زمین یکسان، گفت: 660گرم درمترمربع گندم ازنوع افق و775گرم درمترمربع درگندم سیستان و یا810گرم درمترمربع درگندم ms-88-16 در میزان شوری (EC) آب موردنظربین 6تا7هزار بوده است.
فلاح تاکیدکرد: کشاورزان محترم قبل ازکاشت محصول موردنظرنسبت به آزمایش خاک مزارع خودجهت توصیه های کودی اقدام نمایند.
وی افزود: کشاورزان عزیزاز بذرهای اصلاح شده که حاوی قارچ کش هاهستند استفاده نموده و همچنین تنوع کشت رارعایت کنند.
رییس آموزش وترویج جهادکشاورزی بافق عنوان کرد: همکاران مادراین مدیریت آماده مشاوره و راهنمایی های لازم با کشاورزان شهرستان جهت بهبودعملکرد محصولات و رونق بخشیدن هرچه بیشتر به بخش کشاورزی برای ایفای سهمی اندک در شکوفایی اقتصاد کشور را دارند.

DSC01844


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۴۲
برچسب ها:

You cannot copy content of this page