اخلاق و اعتدال را حتی در دفاع فراموش نمی کنیم

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
یکشنبه - 2 شهریور 1393
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی امروز (یکشنبه) درمراسم روز صنعت دفاعی در جمع مدیران این صنعت در نخستین روز از هفته دولت افزود: نه قصد دخالت در کشوری، نه قصد سلطه بر کشوری و نه قصد تجاوز به کشوری را داریم و نه می خواهیم منابع دیگران را غارت کنیم. ما اهل غیرت هستیم نه غارت. ما نمی خواهیم منابع و منافع دیگران را غارت کنیم.

رییس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: ما در برابر تهدید و طراحی دشمن در برابر استقلال کشورمان دست روی دست نمی گذاریم اما حتی در دفاع، اخلاق و اعتدال را فراموش نمی کنیم.

وی اضافه کرد: ما در عین حال که دربرابر متجاوزان می ایستیم، تعدی، ظلم و اجحاف را حتی در میدان جنگ روا نمی دانیم.

** اهل تجاوز نیستیم/قدرت دفاعی ما به نفع همسایگان و کشورهای اسلامی است نه علیه آنها

رییس جمهوری تاکید کرد: قدرت دفاعی ما هرگز برای تجاوز به هیچ کشوری حتی یک کشور ضعیف نخواهد بود. ما اهل تجاوز نیستیم.

روحانی گفت: همسایگان ما بدانند اگر در صنعت دفاعی توانمند شویم، تنها برای امنیت خودمان نیست بلکه برای امنیت کل منطقه است.

رییس شورای عالی امنیت ملی گفت: قدرت دفاعی ما علیه دوستان و همسایگان و کشورهای اسلامی نخواهد بود بلکه به نفع آنها خواهد بود.

** به دنبال رقابت تسلیحاتی نیستیم/ برای دفاع از خودمان از کسی اجازه نمی گیریم

رییس جمهوری همچنین اظهار داشت: ما به دنبال رقابت تسلیحاتی نیستیم اما برای دفاع از خودمان هرچه لازم بدانیم، تصمیم می گیریم و از کسی اجازه نمی گیریم.
** شرایط ایران، منطقه و جهان راه روشنی را به ما دیکته می کند

روحانی سخنانش را در این مراسم چنین آغاز کرد: درود و سلام همه ما بر روح آن امام بلند و بزرگواری است که راه ایستادگی و مقاومت را و ایثار و فداکاری را به ما آموخت و سلام بر همه شهیدان مان که استقلال، عظمت و عزت را برای ما به ارمغان آوردند و سلام بر شهیدان صنعت دفاعی و همه آنهایی که در راه پشتیبانی نیروهای مسلح تلاش کردند و می کنند و خواهند کرد.

رییس جمهوری افزود: شرایط ایران و منطقه و جهان امروز راه روشنی را به ما دیکته می کند؛ اولا ایران، جغرافیای سیاسی، ژئوپولوتیکی خاص خود را دارد و کشوری است که در قلب منطقه و یا حتی در قلب جهان با ویژگی های خاص فرهنگی و جغرافیایی قرار گرفته است.

** در آینده ای نه چندان دور شاهد جنگ آب خواهیم بود

روحانی تصریح کرد: در کنار این ایران عزیز، انقلابی به ثمر نشسته است که برای بسیاری از قدرت های بزرگ خوشایند نیست؛ ادامه این انقلاب و اوج این انقلاب برای مستکبران جهانی صدای ناموزونی است؛ آنها فکر نمی کردند در شرایطی که شرق می گفت دوران دین به سر امده و غرب می گفت دین ارتجاع و کهنه پرستی است ملتی به نام دین و با انگیزه های دینی در برابر همه جهانیان انقلاب را به پیروزی رساندند.

رییس شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: از طرف دیگر دنیای امروز با مشکلاتی فراوان روبرو است؛ در گذشته هیچ کس فکر نمی کرد جنگی به وقوع بپیوندد به نام جنگ آب؛ آب و خوردنش همیشه سهل بوده است اما امروز هر دو مشکل شده و این است که امروز همه به صراحت می گویند در آینده ای نه چندان دور در بسیاری از مناطق ما شاهد جنگی به نام جنگ آب خواهیم بود.

رییس جمهوری به مشکلی دیگر به نام مشکل انرژی اشاره کرد و گفت: هرچه زمان بگذرد و منابع انرژی جهان کاسته شود انرژی در اینده به عنوان یک معضل روبروی انسان ها قرار خواهد گرفت؛ امروز بخش انرژی فسیلی صادر شدنی کاسته شده و ممکن است در آینده تنها به منطقه خلیج فارس محدود شود و روزی صادر کنندگان نفت و حتی نفت و گاز فقط به این منطقه تعلق داشته باشند.

وی افزود: مشکل دیگری که امروز جهان با آن روبرو شده، مشکل خشونت و افراط گری است، بلای خانمان سوزی که امنیت و آرامش بسیاری از کشورها را بر هم زده و حتی بنیانگزاران خشونت و افراط نیز از آینده این شرایط نگران هستند.

** در مقام عمل هنوز برای مبارزه با افراط و خشونت کار چندانی نشده است

روحانی با یادآوری شعار «جهان عاری از خشونت و افراطی گری» که در سازمان ملل مطرح شد، گفت: گرچه به ظاهر این صدا و ندا با استقبال مواجه شد و چند ماهی نگذشته بود که همه جهانیان و کشورها به اتفاق به جهان عاری از خشونت و افراط رأی دادند و حتی کشورهایی که دشمنان خونی جمهوری اسلامی ایران بودند جرات نکردند در برابر این شعار قد مخالفت علم کنند اما در مقام عمل هنوز برای مبارزه با افراط و خشونت کار چندانی نشده است.

رییس جمهوری گفت: امروز بسیاری از کشورها درگیر با خشونت و افراط و تروریسم هستند؛ نه تنها رفاه آنها که امنیت آنها، نه تنها جان آنها که ناموس آنها و نه تنها خودشان که فرزندهای کوچک شان و همه و همه در برابر تیغ افراط و خشونت بی رحم قرار گرفته اند.

رییس شورای عالی امنیت ملی افزود: متاسفانه امروز در عراق چه اتفاقاتی می افتد؟ هم کلیسا خراب می شود و هم کنسیه، هم مسجد و هم حسینیه و هم امام زاده.

روحانی گفت: امروز شرایط بسیار عجیبی روبروی ما خودنمایی می کند، مخصوصا در سه چهار سال اخیر و دهه اخیر و 14 تا 15 سال اخیر که چه جنگ ها و خونریزی ها و چه کشتارهایی در عراق، افغانستان، سوریه، پاکستان، لیبی و مصر اتفاق افتاده است؛ در حالی که کشورهای صنعتی و پیشرفته و وابستگان آنها در مسیر پیشرفت هستند جهان اسلام در نفاق و آتش نفاق می سوزد و همه پایه های توسعه و ترقی زیر پای افراط له شده است.

** مگر می توان از ثبات منطقه سخن گفت و از ایران حرف نزد

روحانی با اشاره به تاثیر ایران در منطقه و جهان گفت: مگر می شود از ثبات منطقه سخن گفت و از ایران حرف نزد؟ مگر می توان از امنیت آبراه ها و حمل و نقل انرژی در جهان حرف زد و سخنی از ایران به میان نیاورد؟ ایران جایگاه عظیم خود را دارد و به همان نسبت بار مسوولیت سنگینی را به دوش دارد.

وی ادامه داد: اگر ایمان به خدا و پیامبر (ص) و جهاد و فداکاری با مال و جان ما یکی شد آن وقت سعادت دو جهان تضمین خواهد شد؛ اگر خطایی هم باشد خداوند آن را می پوشاند و پیروزی و نصرت را خواهیم دید.

** در برابر تهدید دست روی دست نمی گذاریم

رییس جمهوری اظهار داشت: به رغم همه حرف ها، دکترین نظام جمهوری اسلامی ایران روشن است ما در برابر تهدید دست روی دست نمی گذاریم و آرام نمی نشینیم اما در عین حال در اخلاق، عدالت و اعتدال را حتی در دفاع فراموش نمی کنیم.

روحانی افزود: ما در عین حال که در برابر متجاوز می ایستیم، تعدی، ظلم و اجحاف را حتی در میدان جنگ روا نمی دانیم؛ ماه ها و سال ها شهرهای ما توسط موشک های عراقی گلوله باران می شد اما امام (ره) اجازه نداد به آنها پاسخ بدهیم و وقتی که بعد از چند سال برای ایشان اعلام کردیم که برای دفاع این کار لازم است، گفت: هر شهری که می خواهید هدف قرار بدهید 24 ساعت قبل از آن از طریق رادیو و تلویزیون به مردم اعلام کنید.

** قصد غارت منابع و منافع دیگران را نداریم

روحانی اظهار داشت: ما هیچ تهدیدی انجام نمی دهیم و همه تحقیقات دفاعی و صنعت دفاعی ما بر این مبناست که چگونه دفاع کنیم و یا چگونه دشمن را از تجاوز بازداریم. یعنی استراتژی ما استراتژی بازدارندگی است.

وی افزود: کشوهایی هستند که ناوهای هواپیمابرشان، هواپیماهای شان، بمب هایشان و بمب های سنگر شکن شان و ماهواره شان و نیروی دریایی شان همه بر مبنای تصرف، دخالت، سلطه، تجاوز ایجاد شده اما ما نه قصد سلطه و تجاوز داریم و نه می خواهیم منافع و منابع دیگران را غارت کنیم؛ ما اهل غیرتیم و اهل غارت نیستیم.

روحانی افزود: طراحی، تحقیق، صنعت دفاعی و آموزش نظامی ما همه بر مبنای بازدارندگی یا دفاع است؛ اگر موشک زمین به زمین می سازیم و طراحی می کنیم و مخصوصا به دقت آن توجه می کنیم، به خاطر تاکید بر اخلاق است.

** دقت در سلاح به خاطر اخلاق است

رییس جمهوری گفت: دقت در سلاح فقط به خاطر غرور نیست که بگوییم هدف را با دقت زدیم بلکه مساله اخلاق مطرح است؛ چون ممکن است هدفی را بزنیم که دشمن باشد اما با مقداری خطا ممکن است یک کپرنشین و عشایر را از بین ببریم.

رییس شورای عالی امنیت ملی افزود: از همه مهمتر اگر ما دقیق حرف نزنیم مسوولان کشور را در محاسبات شان به گمراهی می کشانیم.

وی اساس فعالیت هایی را که در صنایع دفاعی ما انجام می شود، بازدارندگی عنوان کرد و گفت: این بازدارندگی برای ما بسیار مهم است و باید ارتقا بخشیده شود برای اینکه جنگ نشود.

**دشمن هوای تجاوز به سرش نزند

روحانی گفت: اساس توانمندی کشور این است که دشمن هوای تجاوز به سرش نزند و اگر دشمن دچار اشتباه محاسباتی شد بتوانیم به بهترین شکل دفاع کنیم که این دفاع هم حق ما و هم اخلاقی است.

وی تاکید کرد: قدرت دفاعی ما هرگز برای تجاوز حتی به یک کشور ضعیف نخواهد بود؛ همچنین همسایگان و دوستان ما و جهان اسلام بدانند که اگر ما در صنایع دفاعی توانمند می شویم تنها برای خودمان نیست و برای امنیت کل منطقه است چون امنیت، رفاه و ثبات ما به امنیت، رفاه و ثبات منطقه مرتبط است و اگر عراق و افغانستان ناامن شود ما نگران ناامنی خودمان می شویم پس قدرت و صنعت دفاعی ما علیه همسایگان و دوستان و کشورهای اسلامی نخواهد بود بلکه به نفع آنها خواهد بود.

روحانی اضافه کرد: ما مخالف حضور نظامیان بیگانه در منطقه هستیم و همواره گفته ایم و می گوییم که خودمان می توانیم امنیت منطقه را تامین کنیم.

** برای دفاع از خودمان از کسی اجازه نمی گیریم

وی با تاکید بر اینکه ما دنبال رقابت تسلیحاتی و رقابت نظامی نیستیم، گفت: برای دفاع از خودمان هرچه لازم بدانیم انجام می دهیم و از کسی اجازه نمی گیریم و کشور را حراست می کنیم.

وی همچنین گفت: ما به دنبال سلاح کشتار جمعی نبوده نیستیم و نخواهیم بود؛ به دلیل موازین شرعی و اخلاقی و اصول انسانی و به دلیل تقوای رهبر معظم انقلاب ما نه به دنبال سلاح میکروبی و نه به دنبال سلاح شیمیایی هستیم.

روحانی تصریح کرد: ما قربانی سلاح شیمیایی هستیم اما در عین حال به دنبال ساخت سلاح کشتار جمعی نیستیم و بر این حق قانونی تصریح می کنیم که جهان باید از سلاح کشتار جمعی عاری شود و باز هم تاکید می کنیم که خاورمیانه باید عاری از سلاح کشتار جمعی باشد.

** کار صنعت دفاعی باید پیوسته باشد

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود افزود: کار صنعت دفاعی ما باید با صنعت کشور پیوسته باشد و کاری که صنعت معمولی می تواند انجام دهد صنایع دفاع باید آن را رها کند و صنعت دفاعی صنعتی انحصاری است و باید دقت کنیم و خودمان نظارت کنیم که سلاحی خوب و دقیق و مناسب بسازیم.

وی افزود: تحقیق خوب است اما منابع ما محدود است و شرایط کشور ما شرایط خاصی است؛ بنابراین باید اولویت بندی کنیم و به دنبال آنچه اولویت ما است حرکت کنیم.

وی افزود: این کار بزرگ را با دقت، محاسبه اولویت و با توجه به نیاز نیروهای مسلح و تهدیدات امروز و آینده منطقه و جهان انجام دهید.

روحانی تصریح کرد: رییس این دولت در طول دفاع مقدس و قبل از آن در سال 58 و سال ها بعد از آن همیشه با این بخش در تماس بوده و با این نوع جهادها آشنا است وبه خوبی قدر کار شما را می فهمد و درک می کند و ملت بزرگ ما و رهبر معظم انقلاب قدردان کار شما هستند.

منبع: ایرنا

پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۷
برچسب ها:

You cannot copy content of this page