جهادكشاورزی باید با محوریت تولید ملی و توسعه زیرساختها اقدامات كند

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
جمعه - 26 خرداد 1391

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین ‘سید جواد سلیمانی’ در دیدار با مدیر و كاركنان جهاد كشاورزی بافق كه به مناسبت هفته جهادكشاورزی برگزار شد، با اشاره به تولیدات بخش كشاورزی و دامی افزود: در جامعه امروزی به دلیل تقاضای بالای جامعه و عرضه پائین محصولات كشاورزی، مشكلات عدیده ای برای مردم بوجود آمده است.

امام جمعه بافق ضمن ارج نهادن به زحمات كشاورزان و مجموعه جهاد كشاورزی گفت: كشاورزی به عنوان یكی از منابع اصلی تغذیه انسان، محور محسوب می شود و برای رسیدن به خود كفایی در محصولات كشاورزی به عزم ملی و وحدت بیشتری در جامعه نیاز است.

وی به جایگاه ویژه كشاورزی در دین مبین اسلام و در بیان ائمه اطهار و امامان معصوم اشاره كرد و افزود: دین اسلام و تمامی بزرگان دینی، به كشاورزی اهمیت فراوانی داده و برای آن ارزش بالایی قائل بودند.

امام جمعه بافق با معرفی هفته جهاد كشاورزی، به عنوان هفته خدمت، تلاش و مجاهدت گفت : در چند دهه اخیر كشور ایران در بخشهای مختلف علمی ، پزشكی ،‌هسته ای به خصوص بخش كشاورزی گامهای بلندی برداشته كه نتیجه فكر و تلاش فرزندان و كارشناسان این كشور اسلامی است.

سلیمانی تصریح كرد: كشاورزی در مناطق كویری خصوصا شهرستان بافق با وجود شرایط آب و هوای گرم و خشك همراه با شوری آب و خاك، حاصل خلاقیت و ابتكار كشاورزان سختكوش این منطقه است.

وی اضافه كرد: نخلستان های سربه فلك كشیده و باغات پسته ،خود كمربند سبزی را ایجاد كردند كه شهر بافق را مانند نگینی در برگرفته است .

در ابتدای این دیدار مدیر جهاد كشاورزی بافق ضمن تبریك فرارسیدن هفته جهاد كشاورزی گفت: توسعه و توجه به بخش كشاورزی از زمینه های حمایت از تولید ملی است و برای تحقق پیام رهبر معظم انقلاب در این بخش باید تلاش كنیم.

‘حمید عسكری’ با ارائه گزارشی از عملكرد و فعالیت های جهادكشاورزی بافق در یك سال اخیر افزود: اجرای بیش از 7 كیلومتر ساخت كانال بتنی از اعتبارات استانی ، ملی و خشكسالی و لوله گذاری بیش از 28 كیلومتر همچنین اجرای آبیاری تحت فشار در سطح 15هكتار از مهمترین پروژه های این شهرستان است.

مدیر جهاد كشاورزی بافق با اشاره به فعالیتهای ادارات تابعه این مدیریت گفت: توزیع 12 هزار اصله پاجوش خرمای كبكاب بین كشاورزان ، احیا و مرمت قنوات ، مبارزه با آفات و بیماریهای باغی ، توزیع 136تن جو یارانه ای خشكسالی بین دامداران ، رها سازی بیش از 4هزار ماهی خاویاری در سایت پرورش ماهی و مزارع ، رهاسازی 36هزار قطعه بچه ماهی گرمابی (تیلاپیا )، توزیع بیش از 900تن انواع كود شیمیایی و سموم ، توزیع 582هزار كیلوگرم خوراك دام ،نهال كاری توام با آبیاری 64 هكتار از اراضی زراعی ،تسطیح راه دسترسی به مزارع 100 كیلومتر ، تهیه طرح مرتعداری 16 هزار و 720 هكتار ، ایجاد كمربند حفاظتی در شهرستان بیش از 1200 مترمكعب از جمله شاخصهای خدمت این نهاد در سال گذشته است.

عسكری با اشاره به برنامه های آتی مدیریت جهاد كشاورزی شهرستان بافق هم گفت: اجرای سیستم های نوین آبیاری و پوشش انهار و لوله گذاری، اصلاح الگوی كشت وكاشت گیاهان كم آبخواه، شناسنامه دار كردن بهره برداران كشاورزی و دامی، افزایش ضریب مكانیزاسیون ، افزایش سطح كشت های گلخانه ای و توسعه طرح های آبزی پروری از جمله برنامه های سال 91 می باشد.

وی یادآور شد: شهرستان بافق دارای 4500 هكتار سطح زیركشت محصولات باغی است كه از این مقدار اراضی 3000 هكتار بارور و 1500 هكتار نهال خرما ، پسته ، زردآلو ،بادام است.

عسكری تصریح كرد: سطح زیركشت محصولات زراعی در سال گذشته 1800 هكتار بوده كه عمده محصولات آن گندم ،جو ، یونجه و روناس است .

21الی 27 خردادماه، هفته جهاد كشاورزی نامگذاری شده است.ك2


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۸
برچسب ها:

You cannot copy content of this page