کتابخانه‌های بافق نیازمند بازسازی زیربنایی هستند

دسته: کتاب
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 9 مهر 1393

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، علی ملاعباسی، پیش از ظهر امروز در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان بافق با اشاره به اینکه بسیاری از کتابخانه‌های بافق فرسوده و قدیمی هستند، اظهار داشت: باید استحکام و زیبایی کتابخانه‌های بافق تقویت شوند که در این زمینه نیاز به مشارکت مردم و خیران در کنار اقدامات نهاد کتابخانه‌های عمومی وجود دارد.

وی تاکید کرد: اغلب کتابخانه‌های بافق نیاز به بازسازی زیربنایی و اساسی دارند ضمن اینکه باید در شهرستان بافق یک کتابخانه استاندارد و مرکزی ایجاد شود.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان یزد عنوان کرد: اگر برخی تعمیرات اساسی و بهینه‌سازی فضا در کتابخانه‌های بافق صورت گیرد، می‌توان از ظرفیت این کتابخانه‌‌ها، فعلا به عنوان کتابخانه مرکزی استفاده کرد.

وی در عین حال عنوان کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ردیفی برای ساخت کتابخانه در بودجه عمرانی ندارد و باید از سایر راه‌ها برای ساخت و ساز کتابخانه‌ یا تعمیر و مرمت آنها بهره گرفت.

ملاعباسی تاکید کرد: ساخت کتابخانه از طریق بودجه‌های دولتی تنها از طریق ردیف عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امکان‌پذیر است که پس از تملک زمین و ساخت کتابخانه توسط ادارات راه و شهرسازی، در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی به عنوان بهره‌بردار قرار می‌گیرد.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه کتابخانه‌های روستایی را تجهیز می‌کنیم، بیان داشت: در صورتیکه روستاهای شهرستان بافق استانداردهای لازم برای راه‌اندازی کتابخانه را داشته باشند و محل مناسبی برای این امر فراهم شود، نهاد کتابخانه‌های عمومی آمادگی دارد تا تجهیزات، منابع و نیروی انسانی این کتابخانه‌ها را تأمین کند.

امام جمعه بافق نیز در این جلسه با بیان اینکه کتابخانه‌های بافق در شأن مردم، حوزویان و دانشگاهیان این شهر نیست، عنوان کرد: بافق شهری دانشگاهی و حوزوی است و در حال حاضر دو حوزه علمیه و سه دانشگاه در این شهرستان دایر است اما کتابخانه‌های آن تناسبی با جمعیت دانشجویی و حوزوی و مردم دیگر ندارد.

حجت‌الاسلام سیدجواد سلیمانی با اشاره به کمبود فضای کتابخانه‌ای در بافق بیان کرد: مسئولان استانی و شهرستانی باید فکری جدی برای احداث کتابخانه‌های مجهز در بافق کنند تا نیاز بخش اعظمی از دانش‌آموزان، دانشجویان و حوزویان به منابع غنی علمی رفع شود.

فرماندار بافق نیز در این نشست با اشاره به اینکه وضعیت کتابخانه‌های این شهرستان به لحاظ کمی و کیفی به هیچ وجه شایسته مردم آن نیست، اظهار داشت: عزم مردم و مسئولان شهرستان برای حل مشکلات کتابخانه‌ها جدی است و لازم است شاخص‌های کتابخانه‌ای نیز در این شهرستان ارتقا پیدا کند.

سید مهدی طلایی مقدم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شهرستان بافق نیاز مبرم به یک کتابخانه استاندارد و باکیفیت دارد، خاطرنشان کرد: در صورت طی مراحل اولیه اخذ مجوز و طراحی فاز نخست اجرا، شهرستان آمادگی اختصاص زمین مناسب و تأمین بخش اعظمی از بودجه ساخت کتابخانه را از طریق بخش خیری دارد.

برگزاری جلسه‌ای با حضور کارشناسان عمرانی فرمانداری بافق و ادارات کل کتابخانه‌های عمومی و فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اعلام‌نظر در زمینه تعمیرات اساسی کتابخانه محمد مفیدی بافق و برآورد هزینه‌های تعمیر این کتابخانه، تامین مکان مناسب از سوی دهیاری‌های شهرستان بافق برای راه‌اندازی کتابخانه‌های‌ روستایی، اختصاص مبلغ 200 میلیون ریال از سوی شرکت سنگ‌آهن بافق برای خرید کتاب‌های موردنیاز کتابخانه‌های عمومی سطح شهر و کتابخانه‌های مدارس و … از مصوبات جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان بافق بود.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۳
برچسب ها:

You cannot copy content of this page