کویر یزد محیطی امن برای گونه‌های جانوری

دسته: محیط زیست، منابع طبیعی، گردشگری
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 16 مهر 1393

استان یزد با 14 منطقه حفاظت شده که زیرنظر محیط زیست اداره می شود، اکنون زیستگاه بسیاری از گونه های شاخص جانوری کشور ازجمله گورخر و یوزپلنگ ایرانی است .
گستره مناطق حفاظت شده و پارک های ملی یزد با وسعت 2 میلیون و 700 هکتار به اندازه ای است که این استان به راحتی توانسته به یکی از زیستگاه های امن و غنی کشور تبدیل شود.
معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان یزد می گوید: مناطق حفاظت شده یزد شامل یک پارک ملی، چهار منطقه حفاظت شده، سه پناهگاه حیات وحش، پنج منطقه شکار ممنوع و یک اثر طبیعی ملی است.
آقای اکبری با اشاره به وجود 10 گونه جانوری درمعرض خطر در زیستگاه های استان می افزاید: یوزپلنگ، هوبره، جبیر، بالا بان، زاغ بور و گونه نادر گورخر ایرانی از مهمترین این گونه ها هستند که در چهار مرکز احیای گونه های درمعرض خطر اداره کل حفاظت محیط زیست استان محافظت می شوند.
مدیرکل محیط زیست استان یزد می گوید: 100 قلاده یوزپلنگ آسیایی در کشور وجود دارد که حدود نیمی از این تعداد در استان یزد و در مناطق حفاظت شده شهرستان های بافق اردکان و طبس زیست می کنند.
آقای سادات موسوی با اشاره به آثار بحران خشکسالی بر تنوع گیاهی و جانوری استان یزد می افزاید: خشکسالی های پی در پی، تنوع زیستی استان را در معرض خطر قرار داده است و بسیاری از گونه های جانوری به همین علت درحال انقراضند .
وی توزیع علوفه، ساخت آب انبار، آبشخور و حفر چاه را از مهمترین اقدامات این اداره کل برای مقابله با خشکسالی و حفظ جانوران کویری می داند و اعتبار کافی برای مقابله با خسارتهای ناشی از خشکسالی را در این مناطق خواستار می شود.
آقای سادات موسوی می افزاید: اگرچه کویری بودن استان یزد مشکلاتی برای زیست گونه های جانوری ایجاد کرده ولی بهسازی، حفاظت و نگهداری از این گونه ها، محیطی آرام برای جانوران کویری فراهم کرده است .
وی اضافه می کند: مناطق حفاظت شده کالمند و بهادران از نظر اقلیمی و پوشش گیاهی، شرایط زیست محیطی و امکان زاد و ولد وحوش و پرندگان مختلف بهترین زیستگاه جانوران در استان یزد است.
مدیرکل محیط زیست استان یزد می گوید: آهوی ایرانی، جبیر، کل، بز، قوچ و میش، پلنگ، کفتار و انواع روباه مثل روباه شنی، گرگ و خرگوش از مهمترین گونه های حیات وحش این مناطق محسوب می شوند.
آقای سادات موسوی می افزاید: در زیستگاههای استان یزد بسیاری از گونه های جانوری نظیر کبک، تیهو، هوبره، باقرقره، زاغ بور و انواع عقاب را می توان مشاهده کرد.
وی ادامه می دهد: کل و بز که از پستانداران قابل شکار هستند نیز با جمعیتی قابل ملاحظه در حوزه کالمند و بهادران و ارتفاعات استان زیست می کنند و قوچ و میش در تپه ها دیده می شوند.
از نظر وی مهمترین کانون تمرکز آهو نیز دشت های بهادران، چاه مورتینی، خالقی و معدن است.
کارشناس محیط زیست استان یزد هم کانون تمرکز قوچ و میش و جبیر را در تپه ماهورهای سرخ رنگ رودخانه لاغره بیان می کند.
آقای اکبری می گوید: انواع خزندگان مناطق کویری شامل لاک پشت، بزمجه، مارهای سمی، افعی و مارجعفری در مناطق خشک کویری استان یزد موجود است .
سه منطقه حفاظت شده کالمند و بهادران به وسعت 250 هزار هکتار و کوه بافق و آریز با وسعت 100 هزار هکتار به علت قرار گرفتن در حاشیه کویر و برخورداری از تنوع گونه های گیاهی و حیات وحش اهمیت زیادی دارند.
به گفته کارشناسان با وجود شرایط نامساعد آب و هوایی و بارندگی اندک، حدود 50 میلیمتر در سال، تنوع گونه های جانوری و گیاهی در مناطق کویری استان یزد شگفت انگیز است.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۷۶
برچسب ها:

You cannot copy content of this page