میراث فرهنگی بافق موضوع نهمین جلسه کارگروه فرهنگی – آموزشی مجمع هم اندیشی توسعه شهرستان

دسته: محیط زیست، منابع طبیعی، گردشگری
بدون دیدگاه
پنج‌شنبه - 17 مهر 1393

نهمین جلسه کارگروه فرهنگی – آموزشی مجمع هم اندیشی توسعه شهرستان بافق برگزار شد.

در این جلسه که با حضور رئیس میراث فرهنگی،شهردار بافق،نماینده فرماندار،یکی از فعالان بخش خصوصی در عرصه میراث فرهنگی وتعدادی از اعضای این کارگروه در شهرداری بافق برگزار شد اهمیت و جایگاه میراث فرهنگی شهرستان مورد بررسی قرار گرفت.

IMG-20141007-WA0110

در ابتدای این جلسه علیرضا فرجامی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافق درباره میراث معنوی شهرستان سخن گفت.

فرجامی با نام بردن از بزرگانی چون عماد حکیم بافقی،مفیدی بافقی،شرف الدین علی بافقی،جلالی بافقی و برخی از خوانین استان که بافقی بوده اند درباره اهمیت شناخت این این مفاخر شهرستان نکاتی را بیان کرد.

وی پیشنهاد کرد برای شناخت هرچه بیشتر مفاخر معنوی شهرستان نام و آثار آنها بصورت پایان نامه های دانشجویی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته و خیابان ها،میادین و برخی از مدارس به نام ایشان نامگذاری شود.

در ادامه این جلسه عباسی رئیس میراث فرهنگی شهرستان به بیان جایگاه میراث فرهنگی ،اهمیت ،و مشکلات پیش روی اداره مطبوعش در بافق پرداخت.

وی با بیان اینکه در بافق 38 بنای ثبتی داریم از عموم مردم خواست برای به ثبت میراث ماندگار شهرستان با این اداره همکاری کنند.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان کمبود اعتبار و نیرو،همکاری کم سایر نهادها مانند شهرداری و اداره اوقاف شهرستان با این ارگان،مشکلات محیطی و آب و هوای منطقه را از عمده مشکلات پیش روی میراث فرهنگی بافق دانست.

عباسی پیشنهاد کرد شهرداری بافق با در اختیار نهادن نیروی فعال کار و مصالح برای بازسازی بناهای تاریخی شهرستان این اداره را یاری رساند.

IMG-20141007-WA0111

امیریان یکی از فعالین بخش خصوصی در میراث فرهنگی که چند سالی است با سرمایه شخصی برای حفظ و حراست از یکی از یادگارهای مهم شهرستان به نام «باغ تیتو» اقدام نموده است نیز در این جلسه برای هرگونه همکاری خود با میراث فرهنگی شهرستان حتی به صورت افتخاری اعلام آمادگی نمود.

وی با بیان اینکه تا کنون 17 میلیارد ریال از بودجه شخصی برای بازسازی باغ مذکور هزینه نموده است از عدم همکاری و حمایت ارگانهای مرتبط شهرستان و استان در احیاء میراث فرهنگی بافق گلایه کرد.

شهردار بافق نیز در این جلسه در دسترس نبودن تصویر و آثار مکتوب مفاخر معنوی شهرستان را یکی از اصلی ترین دلایل گمنامی کسانی دانست که در عصر خود شهره عام و خاص و از افتخارات شهرستان ،استان و بلکه کشور بوده اند.

IMG-20141007-WA0113

عفتی با بیان اینکه شهرداری بافق نسبت به میراث فرهنگی بافق خصوصا بناهای تاریخی حساسیت دارد افزود:بهتر است میراث فرهنگی شهرستان نسبت به ارائه طرح و جذب بودجه از استان و سپس از محل درآمد عوارض معادن بافق برای احیاء بناهای تاریخی اقدام نماید و مطمئن باشد شهرداری در راستای وظایف خود با این اداره همراهی خواهد کرد.

شهردار بافق از ایجاد پارک موزه در بافق خبر داد و از نصب ستونهایی منقش به تصویر مفاخر شهرستان و سنگ نوشته هایی درباره آنها در آن یاد کرد.

وی همچنین در این جلسه از برنامه شهرداری یافق در ایجاد راوقهای منسجم و منظم بازار با طرح تاریخی در خیابان مسجد جامع این شهرستان خبر داد.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۴
برچسب ها:

You cannot copy content of this page