بهانه ای برای قانونگراتر شدن

دسته: اجتماعی , کتاب , مقالات
۲ دیدگاه
یکشنبه - 27 مهر 1393

نمی دانم چقدر با اصطلاح مالکیت معنوی و یا کپی رایت آشنا هستید؟ اما این را می دانم که همگی حتی کسانی که نام این قانون را هم نشنیده اند با استدلال عقلی تائید خواهند کرد که دزدی یک اثر فکری، هنری، و نرم افزاری و معنوی از لحاظ ماهیت تفاوتی با دزدی یک جسم فیزیکی ندارد.
اما از آنجا که تا همین چند سال پیش قانون مصوبی برای  این قانون در کشور وجود نداشت و مرجعی برای رسیدگی آن تعیین نشده بود و مهمتر از همه هرگز اطلاع رسانی و فرهنگ سازی درستی انجام نشده است باعث شده که کپی رایت توسط اکثریت جامعه اجرا نگردد و ناقضان مالکیت معنوی از سوی جامعه و عرف مورد بازخواست قرار نگیرند.
متاسفانه آن حس دینی که باید در پرداخت هزینه محصولات نرم افزاری وجود داشته باشد در استفاده کنندگان شکل نمیگیرد، همگی از ویندوز و آفیس گرانقیمت بدون پرداخت هزینه استفاده می کنند، فیلم و سریال ها را با فلش از دوستانشان می گیرند، موسیقی و ترانه های دلخواهشان را از اینترنت دانلود می کنند و ترجیح می دهند بجای پرداخت هزینه خرید کتاب به سراغ نسخه های PDF آن بروند.

عده ای نبود امکان پرداخت هزینه را برای توجیه کارخود بهانه می‌کنند که در مورد نرم افزارها و آثار تولیدی خارجی تا حدودی حق با آن هاست
اما چه خوب است که سعی نمایم برای  تولیدات داخلی حق الزحمه مولف پرداخت نماییم و تا آن جا که برایمان امکان پذیر است به جای نرم افزار های
تجاری خارجی از جایگزینی های آزاد آن ها استفاده کنیم
دراین جا به معرفی دو وب سایت میپردازیم که کمک می کند که قانونمند تر باشیم
1-    فیدیبو:
فیدیبو چندی است کار خود را به عنوان نخستین فروشگاه کتاب الکترونیک فارسی کار خود را آغاز کرده است. فیدیبو با اجازه از ناشرین امکان خرید نسخه های الکترونیکی کتاب ها را به صورت قانونی و با رعایت کامل کپی رایت فراهم کرده است. ازآنجا که در نسخه های الکترونیک هزینه چاپ وجود ندارد قیمت کتاب ها در فیدیبو بسیار ارزان تر از نسخه های چاپی برای مصرف کنندگان تمام می شود.
فیدیبو دو بخش دارد، سایت و نرم افزار. ابتدا کاربران در سایت عضو می شوند و پس از جستجو در بین کتاب ها و خواندن خلاصه هر یک، کتاب مورد نظرشان را انتخاب و خریداری می نمایند. پس از انجام عملیات خرید کاربران به سراغ نرم افزار می روند و کتاب‌های خریداری شده را از طریق نرم افزار مطالعه می کنند.
فیدیبو نرم افزارهایش را برای سیستم عامل های ویندوز، مک، ios و اندروید ارائه کرده است پس می توان کتاب ها را در هر جا و هر مکانی مطالعه کرد، با رایانه ها و یا تبلت و یا گوشی موبایل و این مزیت برجسته ای محسوب می شود.

head_logo
2-    بیپ تونز:
یکی از گروه هایی که از رعایت نکردن کپی رایت بسیار متضرر می شوند تولید کنندگان موسیقی هستند. اکثریت به بهانه راحت تر بودن دانلود موسیقی نسبت به خرید آن زحمات خوانندگان، آهنگسازان و عده دیگری را به هدر می دهند.
حال بیپ تونز آمده و سرویسی را فراهم کرده که بتوانیم آثار موسیقی مجاز ایرانی را به قیمت ارزان و مقرون به صرفه ای و با رعایت کپی رایت خریداری نماییم.
به طور مثال از این صفحه می توانید آلبوم جدید محسن چاوشی را با قیمت 2500 تومان خریداری نمایید و حتی قبل از آن بخشی از این آلبوم را از طریق اینترنت بشنوید.

beeptunes
سید احسان شریعتی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۸
برچسب ها:
دیدگاه ها
آشنا این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 27 مهر 1393 - 4:05 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام
عالی بود خسته نباشید

امیر حسین باقری بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 3 آبان 1393 - 7:18 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام
خسته نباشید

You cannot copy content of this page