یک کتاب، یک نویسنده بافقی(کتاب بیستم: فرهنگ نیکو)

دسته: فرهنگی، هنری، مذهبی
۲ دیدگاه
جمعه - 16 آبان 1393

bafghbook20 (1)

نام کتاب: فرهنگ نیکو(مجموعه موقوفات شهرستان بافق، بهاباد و توابع)

به کوشش: بی بی سادات میرعلمی

ناشر: ستایش تهران

سال چاپ: 1389

شمارگان: 3500 جلد

تعداد صفحات: 372صفحه

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است:

بنیانگذار وقف پیامبر اسلام بود. این عمل راهی است بسوی رحمت واسعه الهی با نیتی پاک و مقدس که رهروان این راه نورانی را به جاودانگی پیوند داده و برکاتش همیشگی و ابدی است. اولین موقوفه مسجد قبا در مدینه بود که به دست مبارک حضرت محمد(ص) و یارانش احداث گردید و به پیروی از ایشان حضرت علی(ع) و فاطمه(س) نخستین کسانی بودند که موقوفاتی را برای رفع نیاز مستمندان بر جای گذاشتند.

نویسنده در قسمتی دیگر از مقدمه کتاب آورده است:

هدف اصلی در وقف تحقق خیر است هر چند در بسیاری موارد درآمدهای موقوفات خرج زندگی واقف شود. از طرفی نقش وقف در تحولات جدید مالی و اقتصادی جامعه می تواند به عنوان یک نهاد حقوقی مطمئن و پویا نقشی سازنده و اثرگذار باشد.

خانم میرعلمی در بخش پیش گفتار کتاب می گوید:

مجموعه ای که در مقابل خوانندگان قرار دارد کار بی وقفه ای بود که از سال 1384 شروع و تا پایان آذرماه 1388 بطول انجامیده که در چهار بخش تدوین شده است. جهت نکوداشت نام واقفان سعی شد تمام موقوفات بازنویسی شود لذا جلد یک این مجموعه از حرف “الف” شروع و تا آخر حرف”ش” پایان می یابد و مابقی وقفنامه ها را اگر عنایت خداوندی شامل حال شود در جلد دوم بازخوانی خواهیم کرد.

نویسنده در فصل اول کتاب به سیر تاریخی وقف در ایران اشاره می کند. در فصل دوم قنوات و روستاهای دارای موقوفه در شهرهای بافق و بهاباد معرفی می گردد. در فصل سوم وقفنامه ها و تصاویر آن آمده است و در فصل پایانی تصاویری از موقوفات آورده شده است.

سید محمد طباطبایی بافقی

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافق


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۲۶
برچسب ها:
دیدگاه ها
پیر دانای همدان این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 18 آبان 1393 - 11:57 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

ضمن تشکر از مطلب زیبایتان و کتاب قشنگتان خواستم به اطلاع کلیه خوانندگان این کتاب اعلام دارم بخشی از موقوفات درج شده در این کتاب هر چند اهتمام زیادی به خرج داده شده متاسفانه غلط چاپ شده که ما این مطلب را طی نامه ای به اداره اوقاف گوشزد شدیم حال نمی دانم در چاپ جدید ویراش شده است البته ما خواسته بودیم از چاپ محدد قبل از اصلاح موارد ذکر شده ممانعت شود نامه نوشته شده وایرادات وارده بر کتاب در اداره اوقاف موجود می باشد کامنت بنده و نظر بنده حمل بر ایراد کلی بر این کتاب یا نویسنده ان نیست و این نوشته خدای نخواسته مانعی بر عدم مطالعه کتاب توسط خوانندگان نیست . الا ایحالحال نمی دانم این همان چاپ قدیمی است یا جدید . با تشکر

    همه چیز راهمگان دانند این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 12 آبان 1398 - 9:57 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

    مطالعه کردم دراین کتاب هیچ سندی بدون استناد به اوقاف نیست.فقط به همت بعضی متصرفان
    قبرفروشی نامه ای به اوقاف آوردکه قیمت قبورغیرواقعی است وامروز برهمه شهروندان آشکارگردیدکه قیمت قبورامامزاده کذب بوده یاغیرواقعی.!!!!
    درآینده هم دخل وتصرف کنندگان که آگاهی مردم رانمی خواهندشناخته خواهندشد.

You cannot copy content of this page