به چه دليل اين زمان آخرالزمان است؟

دسته: فرهنگی، هنری، مذهبی , مقالات
۴ دیدگاه
دوشنبه - 26 آبان 1393

Picture

در روايات اسلامي براي دوره آخرالزمان علايم و نشانه‏هايي ذکر شده که با تحقق اين علايم و نشانه‏ها، پي مي‏بريم که هم اکنون در دوره آخرالزمان قرار داريم. اينک به برخي از اين علايم و نشانه‏ها اشاره مي‏کنيم:

1 – گسترش ترس و ناامني

امام باقر(ع) مي‏فرمايد: «لايقوم القائم الاّ علي خوف شديد…» ؛ الغيبة، نعماني، ص 235.

« حضرت قائم‏عليه السلام قيام نمي‏کند مگر در دوراني پر از بيم و هراس. »

و نيز فرمود: « مهدي‏عليه السلام هنگامي قيام مي‏کند که زمام کارهاي جامعه در دست ستمکاران باشد» ملاحم، ابن طاووس، ص 77.

2 – تهي شدن مساجد از هدايت

پيامبرصلي الله عليه وآله درباره وضعيّت مساجد در آخرالزمان مي‏فرمايد: «مساجدهم عامرة وهي خراب من الهوي» بحارالأنوار، ج 2، ص 190؛ « مسجدهاي آن زمان آباد و زيباست، ولي از هدايت و ارشاد در آن خبري نيست.»

3 – سردي عواطف انساني

رسول گرامي اسلام‏ صلي الله عليه وآله در اين باره مي‏فرمايد: « فلاالکبير يرحم الصغير ولاالقوي يرحم الضعيف، و حينئذ يأذن اللَّه له بالخروج » ؛ همان، ج 52، ص 380. « در آن روزگار، بزرگترها به زيردستان و کوچکترها ترحّم نمي‏کنند و قوي بر ضعيف ترحّم نمي‏نمايد. در آن هنگام خداوند به او [مهدي‏(عج) ] اذن قيام و ظهور مي‏دهد.»

4 – گسترش فساد اخلاقي

محمد بن مسلم مي‏گويد: به امام باقر(ع) عرض کردم: اي فرزند رسول خدا! قائم شما چه وقت ظهور خواهد کرد؟ امام فرمود: « إذا تشبّه الرجال بالنساء، والنساء بالرجال، واکتفي الرجال بالرجال، والنساء بالنساء » ؛ کمال الدين، ج 1، ص 331. « هنگامي که مردها خود را شبيه زنان و زنان خود را شبيه مردان کنند. آن گاه که مردان به مردان اکتفا کرده و زنان به زنان اکتفا کنند.»

5 – آرزوي کمي فرزند

پيامبر اسلام‏صلي الله عليه وآله فرمود: « رستاخيز بر پا نمي‏شود تا آنکه کسي پنج فرزند دارد آرزوي چهار فرزند کند. و آنکه چهار فرزند دارد مي‏گويد: کاش سه فرزند داشتم، و صاحب سه فرزند آرزوي دو فرزند دارد. و آنکه دو فرزند دارد، آرزوي يک فرزند بنمايد. و کسي که يک فرزند دارد آرزو کند که کاش فرزندي نداشت ». فردوس الاخبار، ج 5، ص 227.

6 – مرگ‏هاي ناگهاني

پيامبر اکرم‏صلي الله عليه وآله فرمود: « قيامت برپا نمي‏گردد، تا اينکه مرگ سفيد ظاهر شود. گفتند: اي رسول خدا! مرگ سفيد چيست؟ فرمود: مرگ ناگهاني ». الفائق، ج 1، ص 141.

7 – جنگ و کشتار

امام رضاعليه السلام فرمود: « پيش از ظهور امام زمان‏عليه السلام کشتارهاي پياپي و بي‏وقفه رخ خواهد داد ». الغيبة، نعماني، ص 271.

دیگر وفت آن رسیده با دعای دسته جمعی ظهور فرزند فاطمه (س) را از خدا منان طلب کنیم   اکبر خالقدادی

 


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۸
برچسب ها:
دیدگاه ها
داود خشم این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 26 آبان 1393 - 11:32 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

دوست عزیز این مسائلی که گفتید در زمان جنگهای جهانی هم اتفاق افتاد(تازه در مقیاس وسیعتر) .پس زمان فعلی را متمایز نکنیم زیرا با عدم ظهور امام مهدی(ع)،بدبینی در مردم ایجاد می شود.
بیایید در جهت صلح و انسانیت گام برداریم و از این گونه حرفها که اکنون را آخر زمان می نامد بپرهیزیم زیرا به صلاح دین نیست.این حرفها با نیات سیاسی در جامعه رواج داده می شود.

حيران این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 27 آبان 1393 - 8:22 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

با سلام
منظورتان از آخرالزمان چه زماني است؟
تا آنجايي كه من اطلاع دارم دو تعريف در مورد آخرالزمان ذكر كرده اند:
1-دوران پس از نبوت پيامبراكرم (ص) به بعد.چون بعد از او پيامبر ديگري نخواهد آمد و ظهور منجي در اين زمان اتفاق خواهد افتاد و …
2- دوراني كه متصل مي شود به ظهور منجي؛به عبارتي نزديك است به ظهور حضرت مهدي (عج).
از ديدگاه تعريف اول جاي بحثي نيست و قطعا در دوره آخرالزمان هستيم.چون در زماني هستيم كه بعد از نبوت آخرين پيامبريم.
ولي از ديدگاه تعريف دوم جاي بحث است.نوعا علمائي كه در زمينه مهدويت مطالعات عميق داشته اند درباره اينكه مسائل امروز را به روايات آخرالزمان ربط دهند بسيار محتاطند و معمولا اظهار نظري نمي كنند.چون مي دانند مصاديقي اگر امروز عنوان كنند صرفا حدسيات آنهاست و شايد فردا اين حدسيات موضوعيت و عينيت نداشته باشد.مثلا نگاه كنيد امروز عده اي ماهواره را دجال مي دانند غافل از اينكه چهل پنجاه سال ديگر شايد وسيله و ابزار بسيار بدتر و مخرب تري در جوامع بشري بروز كند كه دوباره عده اي آن وسيله را دجال بنامند.
منظورم آن است كه در رسانه ها،منبرها،كلاسها و … نبايد حدسيات و گمانهاي شخصي خود را به روايات ربط دهيم.هر چند مي توانيم خودمان بر گمان و حدس خودمان اعتقاد راسخ داشته باشيم و عمل كنيم.

نویسنده مقاله این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 29 آبان 1393 - 11:10 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

قابل توجه دوستانی که نظر دادید : 1- روایات مربوط به آخر الزمان از گمانهای شخصی نیست ،از پیامبر و اهل بیت (ع) با ذکر سند است 2- اینها بخشی از نشانهای اخرالزمان هستند وبیش از 800 مورد آن از علما ی دین جمع اوری شده که تا بحال نود درصد آن به وقوع پیوسته است.3 – بیایید بیشتر مطالعه وتحقیق کنید تا دچار شبه نشوید . در ترجمه فسمت آخر دعای عهد ( الهم اکشف ….) ضمن اینکه ظهور حضرت را از خدا میخواهیم به این نکته دفت داشته با شیم که”دیگران ظهور را دیر می پندارن ولی ما ظهور را نزدیک می بینیم “

حيران این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 3 آذر 1393 - 1:54 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

1-بنده روايات مربوط به آخرالزمان را گمان شما ندانستم.برداشت شما از اين روايات را گمان شخصي شما مي دانم.البته بنده راجع به اينكه در دوره آخرالزمان هستيم يا نه، نظري نمي دهم .اينگونه سوالات را فقط علما آن هم علمايي كه مطالعات عميق و ژرف داشته اند بايد پاسخ دهند نه امثالي مثل من و شما با آوردن چند روايت.
2- شما كه مدعي هستيد نود درصد نشانه هاي آخر الزمان اتفاق افتاده لطفا ده درصد باقي مانده را هم زمانش را تخمين بزنيد.كدام عالم برجسته اي اين درصد شما را تاييد مي كند؟
3-به نظرم نياز شما به مطالعه بيشتر ،لازمتر باشد.نگاه سطحي به دين دردي را دوا نمي كند و انتشار آن هم اثري نخواهد داشت.

You cannot copy content of this page