هم در صنعت و هم در معدن، تلاش کنیم تا بخش خصوصی را وارد عمل کنیم

دسته: اخبار ویژه
۳ دیدگاه
پنج‌شنبه - 6 آذر 1393

علی لاریجانی دقایقی پیش در شورای اداری استان یزد اظهار کرد: در شرایط امروز باید بخش بانکی بسیار بیشتر به بخش تولید کمک کند، زیرا تولید ملی یک نیاز و ضرورت ملی است و بدون راه افتادن تولید ملی نمی‌توانیم اقتصاد ملی را شکل دهیم.

وی افزود: رونق تولید منوط به این است که شکل‌گیری تسهیلات بانک‌ها به سمت تولید باشد و بانک‌ها باید در این زمینه همت کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر همت بانک‌ها ناقص باشد، می‌توانیم قانون بگذاریم و بگوییم که بانک‌ها چقدر از تسهیلات خود را به تولید بدهد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: مشکلات استان یزد باید با همت نمایندگان مردم حل شود و خوشبختانه هر سه نماینده یزد در مجلس پرتلاش و خوش‌فکر هستند.

وی با بیان اینکه در دوره‌های پس از انقلاب کمتر شرایط مشابه امروز را داشته‌ایم، عنوان کرد: از یک طرف توانمندی‌های خوب و از طرفی چالش‌های بسیاری مقابل روی ماست، اما باید واقع‌بینانه در مسیر درست برای عبور از شرایط حرکت کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از نقاط قوت ایران نیروی تحصیل‌کرده قوی است که خوشبختانه استان یزد نیز از این موهبت برخوردار است.

وی با بیان اینکه در یزد معادنی داریم، اما ذخایر و معادن در همه کشور مطلوب است، تصریح کرد: خود تحول انقلاب اسلامی و شرایطی که برای کشور ایجاد شد جایگاه ویژه‌ای برای صنعت ترسیم کرد و پیشرفت‌های بسیاری در حوزه صنعت کشور چشم‌گیر بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شرایط اقتصادی کشور ما متوازن پیش نرفته و بخشی از آن مربوط به زمان‌های دورتر است، مثل اتکای بلاوجه به نفت و شرایطی که پول نفت در بودجه جاری هزینه می‌شد.

لاریجانی با بیان اینکه بودجه‌ریزی در کشور ما دچار آفت بوده است، خاطرنشان کرد: 80 درصد بودجه ما جاری است و رقم چندان قابل توجهی برای عمران کشور باقی نمی‌ماند.

وی افزود: آسیب دیگر مهم اقتصادی ما، دولتی بودن اقتصاد بوده و تنها حوزه کشاورزی و دامداری در دست مردم است اما در صنعت و معدن زمینه دولتی بودن بسیار فراهم بوده و در نتیجه اکثر واحدهای تولیدی و صنعتی ما دولتی است.

لاریجانی تصریح کرد: با فرض اینکه سیاست‌های اصل 44 هم ابلاغ شده باشد، اما چون به درستی اجرا نشده، هنوز آفت تمرکز بخش دولتی بر روی تولید وجود دارد و از آنجا که انحصارها دولتی است، رقابت در آن وجود ندارد و هر جا رقابت نباشد، کیفیت ارتقا پیدا نمی‌کند و تحقیق و پژوهش صورت نمی‌گیرد بنابراین حلقه نادرستی به طور متصل در حال گردش است.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: دولت فعلی کارهای درستی را دنبال کرده و مسیری که طی می‌کند، صحیح است و تلاش می‌کند در بخش‌هایی که اشکالاتی نیز وجود داشته، آنها را کنترل کند.

وی با اشاره به درخواست نمایندگان استان یزد در مورد اختصاص بخشی از عوارض معادن به این استان تصریح کرد: این اقدام را مفید می‌دانم اما از آنجا که به دنبال پیگیری دائمی شدن بودجه کشور هستیم، به نظر می‌رسد این مسئله اندکی دیر و با تاخیر اعلام شده، اما تلاش می‌کنیم آن را در بودجه بگنجانیم و اگر نشد، باید در قالب طرحی جدا، این عوارض را برای استان یزد لحاظ کرد که البته این امر نیازمند پیگیری نمایندگان این استان در مجلس است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: اگر در قانون معادن مشکلی وجود دارد، می‌توانیم این مشکل را رفع کنیم اما اشکالات اجرایی نیز باید به شکل موردی رفع شود و اصل موضوع این است که هم در صنعت و هم در معدن، تلاش کنیم تا بخش خصوصی را وارد عمل کنیم.

منابع: فارس و تسنیم

 


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۸
برچسب ها:
دیدگاه ها
mohsen این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 6 آذر 1393 - 3:44 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع صنعتگران استان یزد با بیان اینکه قبول داریم اصل 44 درست اجرا نشد، گفت: برخی واگذاری‌ها حتی شکل مبتذلی پیدا کرد و نحوه واگذاری‌ها تأمل‌برانگیز بود.
به گزارش یزد رسا، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در سفر دو روزه خود به استان یزد در جمع صنعتگران و کارآفرینان استان یزد حضور یافت و طی سخنانی با بیان اینکه ما در این سال‌ها تلاش کردیم تا اتاق بازرگانی و صنعت و معدن با پارلمان ایران ارتباط مستقیم برقرار کند، اظهار داشت: تصور ما این است از آنجا که بخش دولتی در حوزه اقتصاد فربه است و ملاحظه بخش خصوصی را نمی‌کند ما باید جداگانه نظر بخش خصوصی را بشنویم.
وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی از سوی مقام معظم رهبری گفت: زمانی که این سیاست‌ها ابلاغ شد همه جریان‌ها چه جریان‌های چپ و چه راست، این سیاست‌ها را پذیرفتند؛ پس از ابلاغ این سیاست‌ها دوره جدید آغاز شد و قانون آن را در مجلس تصویب کردیم و سمت‌گیری این بود که باری که به دوش دولت بود به مردم واگذار شود. اما این اتفاق نیفتاد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قبول داریم اصل 44 درست اجرا نشد، بیان کرد: متأسفانه شرکت‌های دولتی به شکل دیگری واگذار شد و حتی برخی از این واگذاری‌ها شکلی مبتذل به خود گرفت.

رودست این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 6 آذر 1393 - 3:49 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

اکثر کشورهای دنیا خواهان ورود بخش خصوصی به اقتصاد خود هستند.اما باید توجه داشت که منظور از بخش خصوصی چیست ؟
در ایران بخش خصوصی به معنی واقعه ای خصوصی نیست بلکه شبه دولتی است.این بخشها اکثرا به مراکز قدرت وابسته اند و خصوصی سازی به شکل کنونی برای اقتصاد ایران مفید نیست.
اصولا سرمایه گذارهای مستقل آنقدر قدرت ندارند که در مقابل مراکز شبه دولتی نظیر فلان نهاد نظامی قد علم کنند.از طرف دیگر هیچ سرمایه گذار خارجی هم حاضر نیست در ایران سرمایه گذاری کند.اگر در این سه دهه نگاهی بیندازید تنها در بخش نفت خارجیها حاضر شدند سرمایه گذاری کنند که در این چند سال که ایران تحت تحریم بوده است در این بخش هم سرمایه گذاری خارجی از بین رفته است.
به بازار بورس سری بزنید دولت با تزریق سرمایه های کاذب از سقوط شاخصها جلوگیری می کند.تا حدودی نرخ دلار تثبیت شده است .اما همه می دانند این موضوع پایدار نخواهد بود .
در مورد بانکها همینقدر به شما عرض کنم که اگر امروز مردم ایران تصمیم بگیرند پولهای خود را بیرون بکشند بانکها نمی توانند این پول را بازگردانند زیرا پولی نیست.

bi gbm این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 6 آذر 1393 - 4:49 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام آقا یکی نیست به ما وظیفه مجلس بگه ما تفهیم بشیم
نماینده موقع انتخابات میگن گاز میکشیم جاده میکشیم مشکلات را حل می کنیم وقتی انتخاب شدن بهشون میگیم چی شد قولی که دادی بر میگرده من نماینده دولت که نیستم(دخیل عباس)اگر نیستید چرا قول می دهید
آقای لاریجانی شما که خط ونشان برای دولت میکشید قانونی هم تصویب کنید که خط ونشانها شما را عمل کند
کجای قانون آمده بودجه مملکت دست استاندار یا نماینده باشه که هر کار دلشون خواست بکنند به هر شهری خواستند بدهند به هر شهری خواستند ندهند
کجای قانون اراضی یک شهر را
راه آهن یک شهر طرحهای مصوب یک شهر افرادی ذینفوذ بتوانن جابه جا کند
و بودجه مملکت را به خاطر خودشان هر طور خواستند صرف کنند
چرا مجاس قانونی می گذارد و بعد آن قانون به امان خدا میگذارد که هر طور خواستند برداشت و اجرا کنند دلمون خوش کردیم
آقای لاریجانی چرا محرومیتها را تقسیم کنند ولی امکانات و طرحها را تقسیم نمی کنند
در عصر ارتباطات و دهکده جهانی این حر فها قابل قبول نیست
خصوصی به این معنی نیست ثروت خدادای را در اختیار افراد بگذارند به این معنی است که فردبا پول خود سرمایه گذاری کرده و بتواند از بهره برداری کند
اسم قشنگی است خصوصی است
ولی اجرا آن نادرست است
خدا خدایا به ما بینش و یکرنگی و برابری و برادری و خشنودی خودت را به ما ارزانی دار

You cannot copy content of this page