گرانی نان به نام نانوا به کام…؟

دسته: عمومی
یک دیدگاه
چهارشنبه - 19 آذر 1393

نان یکی از مهمترین کالاها در سبد غذایی هر خانواده ایرانی است . چند سالی یک بار با افزایش قیمت نان روبرو هستیم ، گویا افزایش قیمت نان در هفته اخیر باعث ایجاد مشکلاتی برای نانواها شده است.به همین دلیل خبرنگار بافق پویا به مصاحبه با چند تن از نانوایی های بافق پرداخت تا از علت ماجرا با خبر شود .در این مصاحبه که به صورت گفتگویی دوستانه برگزار شد نانواها به بیان مشکلات پیش آمده از گرانی نان، علت گران شدن و سایر مشکلات خود پرداختند

حسن قاسمیان صاحب نانوایی فاطمیه دراین گفت و گو گفت: «به گفته ی مسئولین نرخ نان برای حل مشکلات نانواها در پرداخت حقوق کارگر اضافه شد، درحالی که نه تنها مشکلات حل نشد بلکه بیشتر هم شده است. قرار نبود با افزایش قیمت نان آرد هم گران شود در صورتی که هر کیسه آرد که قبلاٌ ۲۳۵۰۰ خریداری می شد الان حداقل ۱۰ هزار تومان در کارخانه اضافه می شود و مشخص نیست با چه قیمتی به دست ما برسد. در واقع با افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان ،قیمت آرد ۴۲ درصد افزایش پیدا کرد.ما حاضریم قیمت نان را به قیمت سابق برگردانند و آرد را نیز با همان نرخ به ما بفروشند.

nanva (4)

حسین شعبانی پور معاون اتحادیه صنف نانوایی های شهرستان بافق در ادامه صحبت های همکار خود با لحنی قاطع گفت: «در صدا و سیما اعلام شده هدف از افزایش قیمت نان ،کاهش مشکلات نانواها است اما غافل از اینکه با این کار مشکلات ما مضاعف نیز شده است.مخصوصاٌ شهرستان بافق که مشکلات بیشتری نسبت به مرکز استان دارد. در دو ماه اخیر گازوئیل حدود ۷۰ درصد افزایش قیمت داشته است ،نانوای یزد دغدغه گازوئیل ندارد ، درحالیکه در بافق به تازگی یک شعله گاز روشن شده است و مشخص نیست ما کی میتوانیم از آن استفاده کنیم. کمبود کارگر به شکلی که در بافق وجود دارد ،در شهر یزد وجود ندارد به طوری که نانوایی خیابان مهدیه به خاطر کمبود کارگر تعطیل شده است . و نکته دیگر این که آیا آرد در بافق و بهاباد با فاصله صد و سی کیلومتری از مرکز استان با همان قیمتی ارائه میشود که در مرکز استان یا شهر تفت با مسافت سی کیلومتری است؟

nanva (2)

کرایه آرد در مرکز استان هر کیسه ۸۰۰ تومان است و در شهر بافق هر کیسه ۱۳۰۰ تومان، با این تفاوت قیمت چرا نرخ باید سراسری اعلام شود. یک مشکل دیگر که تبدیل به معضل بزرگی شده است ،فروش کماچ ، نانهای لواش یا نان های خانگی است که با کمترین تلاش سود خوبی به دست می آورند، وجود دارد. آیا اداره بهداشت به آنها نیزسرکشی و رسیدگی میکند؟ و تمام مقررات برای آن ها نیز اعمال می شود?»

مهدی غلامعلی پور صاحب نانوایی لواش ولی عصر در حالیکه نگرانی خود را از این بابت ابراز داشت گفت: «یکی دیگر از مشکلات نانواها در بافق کمبود کارگر است. با توجه به اینکه بافق یک شهر معدنی محسوب میشود اکثر مردم کار در معدن را ترجیح می دهند همچنین کار در نانوایی جز مشاغل سخت به حساب می آید و با نرخ و وزن جدیدی که برای هر چانه اعلام شده، کم شدن وزن چانه یعنی بیشتر شدن ساعات کار یک نانوا، هیچ کس حاضر نیست با این ساعت کاری، حقوق و مزایا در نانوایی مشغول به کار شود . اداره کردن نانوایی به تنهایی کار سختی است و با توجه به شرایط پیش آمده باید به فکر چاره بود.»

nanva (3)

حبیبیان صاحب نانوایی تافتون ابتدای خیابان شیخ محمد تقی ضمن تأیید صحبت های همکاران خود گفت:« وضعی که در حال حاضر در آن قرار داریم نه تنها هیچ سودی برای ما به همراه نداشته است بلکه به ضرر ما پیش رفته است. متأسفانه کسی را در جلسه نرخ گذاری در استان دعوت کرده اند که سهمیه آرد او ۳۵ کیسه بوده است و از یک نفر با سهمیه پایین دعوت نشده تا مشکلات ما را بیان کند.

nanva (5)

برای یک نانوا با سهمیه سه کیسه نه تنها منفعتی ندارد بلکه اگر هزینه گازوئیل و برق و استهلاک دستگاه و…. حساب شود حتی ضرر نیز کرده است. اگر وضع به همین صورت پیش برود باید فکر اساسی برداشت.»


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۷۶
برچسب ها:
دیدگاه ها
خوش مرام این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 19 آذر 1393 - 1:00 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

کاش نانواها یه کم به فکر کیفیت نانشان بودن…

You cannot copy content of this page