با وعده پرداخت حقوق‌ معوقه: اعتصاب معدن کوشک بافق خاتمه یافت

دسته: اخبار ویژه , کارگری
۲ دیدگاه
جمعه - 21 آذر 1393

کارگران معدن کوشک با وعدهٔ کارفرما مبنی بر رسیدگی به مطالبات معوقه کارگران به اعتصاب پنج روز گذشته خاتمه دادند و فعلا به کار بازگشته‌اند.

بیش از ۲۶۰ نفز از کازگران معدن کوشک بافق در استان یزد که به نشانه اعتراض به عدم پرداخت حقوق و بعضی مزایای جانبی از ابتدای هفته جاری دست از کار کشیده بودند، با مداخلهٔ فرمانداری و اداره کار شهرستان بافق در مذاکره با کارفرما و دریافت وعده پرداخت حقوق معوقه‌شان تا ۲۶ آذر، کار در این معدن را در نوبت کاری صبح پنج شنبه از سر گرفتند.

گفته می‌شود مدیریت معدن با پرداخت ۱ ماه از ۹۰ روز حقوق به تأخیر افتاده کارگران در سومین روز اعتصاب و وعدهٔ رسیدگی به سایر مطالبات تا ۲۶ آذر ماه در پنجمین روز این اعتراض صنفی توانسته است کارگران را متقاعد کند که تا زمان وعده داده شده، به کار بازگردند.

در همین رابطه «مهدی طلایی مقدم» فرماندار شهرستان بافق در گفتگو با ایلنا، از پیگیری مطالبات کارگران در فرمانداری بافق خبرداد و گفت: روز گذشته طی جلسه‌ای که در محل فرمانداری با حضور معاون فرماندار، کارفرمای معدن کوشک، رئیس اداره کار و برخی دیگر از روسای ادارات و نماینده کارگران تشکیل شد، در ‌‌‌نهایت مقرر شد که مطالبات حقوقی آبان ماه کارگران معدن کوشک بافق، حداکثر تا ۲۶ آذر ماه پرداخت شود، همچنین مقرر شد در جلساتی که در اداره کار تشکیل می‌شود در ارتباط با مواردی از اجرای قانون کار و مشکلات کارگری که جزء خواسته‌های کارگران بود توسط رئیس اداره کار شهرستان بافق بررسی شود.

فرماندار بافق در ادامه افزود: با پیگیریهایی که انجام شد فعلا حقوق یک ماه از مجموع [سه ماه] مطالبات معوقه کارگران توسط کارفرما پرداخت شده، اما باید در نظر بگیریم که باقی خواسته‌های کارگران باید به تدریج مرتفع شود و با فرصتی که به کارفرما داده‌ایم انتظار داریم سریعا به این مشکلات رسیدگی کنند.

طلایی مقدم اضافه کرد: با توجه به روند جلسه و تصمیمی که در ‌‌‌نهایت گرفته شد قرار بر این شد که کارگران از امروز در محل کار حاضر شوند تا در اسرع وقت بقیهٔ مطالباتشان پیگیری شود. وی تصریح کرد: خوشبختانه با مساعدت کارگران، آن‌ها فعلا به کار بازگشته‌اند و امیدواریم بارفع مشکلات زود‌تر به مطالباتشان دست یابند.

به گزارش ایلنا، عمده‌ترین مطالبات کارگران معدن کوشک بافق اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، توجه به مسائل رفاهی و رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در محل معدن، پرداخت حق سختی کار و حق پله و تونل، حق جذب سرب و هزینه‌های غذایی، برخورداری از امنیت شغلی و افزایش مدت قراردادهای منعقده، عدم استفاده از دستگاه‌های فرسوده در معدن و همچنین استاندارد سازی سیستم‌های برق و آب و تهویه و نامناسب بودن امکانات خانه بهداشت، پرداخت اضافه کاری طبق قانون و مواردی از این دست عنوان شده بود. همچنین کارگران خواهان رسیدگی کارفرما به وضعیت پرداخت دیهٔ دو کارگر این معدن که سال گذشته در حین کار در این معدن کشته شده بودند، هستند.

همچنین یکی از کارگران معدن کوشک در گفتگویی ضمن ابراز امیدواری از پیگیری روند رسیدگی به وضعیت کارگران این معدن در فرمانداری بافق به ایلنا گفت: در حال حاضر کارگران به امید اینکه وضعیت مطالباتشان توسط فرمانداری دنبال می‌شود و تعهداتی که کارفرما به مسولین داده به کار برگشته‌اند اما حقیقت این است که ما هنوز نگرانی‌هایی داریم که تا وصول مطالباتمان باقی خواهد ماند. وی همچنین به پرداخت یک ماه از حقوق کارگران اشاره کرد و گفت: یک ماه از سه ماه حقوق پرداخت شده اما اضافه کاری کارگران به دلیل اعتراض پرداخت نشده است. وی گفت: خواسته ما این است حقوقمان از سوی کارفرما به رسمیت شناخته شود و پس از این اعتراض جدی، اوضاع بهتر از گذشته شود.

در عین حال یکی از کارگران این معدن که در بخش زیر زمین مشغول به کار است در ارتباط با شرایط سخت کار در این بخش به ایلنا گفت: روزانه بیش از ۶۰۰ پله را برای رسیدن به زیر زمین طی می‌کنیم و مجددا باز می‌گردیم و تنها بابت این سختی کار ۶ هزار تومان در ماه دریافت می‌کنیم و این منصفانه نیست.

وی گفت: علت این اعتراضات عمدتا ناشی از عدم رعایت شأن کارگر توسط کارفرما بود.

این کارگر در نظر گرفته نشدن شرایط سختی کار و بی‌توجهی به پرداخت به موقع حقوق و مزایا را تنها یکی از دلایل کارگران برای انجام اعتراض صنفی برشمرد و گفت: هرچند که کارگران معدن کوشک در بین معادن اطراف با کمترین حقوق و دستمزد کار می‌کنند اما شرایط سخت کار و پرداخت نشدن به موقع حقوق و مزایا یکی از دلایل اعتراض آن‌ها بود. وی گفت: شاید عمده‌ترین دلیل کارگران برای اعتراض صنفی این بود که می‌خواستند از سوی کارفرما به رسمیت شناخته شوند و حقوق انسانی‌شان نادیده گرفته نشود. این کارگر افزود: کدام کارگری می‌خواهد کار را تعطیل کند در حالی که اگر چرخ تولید با رعایت حقوق کارگر بچرخد همه سود می‌برند.

وی گفت: برای اینکه عمق تعهد کاری کارگران معدن کوشک را بیان کنم، باید بگویم علی رغم اینکه از ابتدای هفته کارگران در بخش‌های مختلف این معدن در راستای اعتراض صنفی‌شان دست از کار کشیده‌اند اما با تقسیم کاری که بین خود کارگران در بخش‌های حساس معدن مخصوصا در زیر زمین صورت گرفته برخی از مناطق حساس معدن مثل بخش پمپاژ آب در زیر زمین توسط کارگران هدایت شد و کارگران این بخش‌ها برای اینکه آسیبی به معدن که یک سرمایهٔ ملی است نرسد بر سر کار خود حاضر شدند.
این کارگر ادامه داد: همهٔ توضیحاتی که دادم نشان دهندهٔ این است که کارگران معدن که جزء سخت کوش‌ترین کارگران در بین صنایع مختلف با سختی کار بالا هستند نیاز به حمایت بیشتر از سوی کارفرما دارند. و اگر حقوقشان به رسمیت شناخته نشود چاره‌ای جز اعتراض ندارند تا شاید حداقل صدایشان شنیده شود.

گفتنی است، معدن کوشک بافق یک معدن با مالکیت خصوصی است که توسط شرکت معدن بافق (سهامی عام) اداره می‌شود و با بیش از ۳۵۰ کارگر در در فاصله ۱۶۵ کیلومتری شرق یزد و ۴۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان بافق واقع شده است.

[تصاویری از سومین روز اعتراض کارگران]


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۹
برچسب ها:
دیدگاه ها
ناشناس این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه 21 آذر 1393 - 12:10 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

اولا که این معدن سرمایه ملی نیست و یک سرمایه شخصی است
از این وعده ها به کارگران سنگ آهن را دادند حالا کار به جایی رسیده که فرماندار کارگروه را دعوت نمیکنه
حالا باز هم خدار شکر اسمش وعده است که دیگر مکلف به اجرای إن نیستند اگر هم نشد میگن وعده بوده،قول بوده،نشد دست نماینده را می بوسه
باید یک روز به روز جهانی وعده های کارگری نامگذاری کنند که واقعیت داره نه روز جهانی کارگر
که همش شعاره

حمید این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه 21 آذر 1393 - 1:44 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

اینجاست که دفاع از حق مطرح است.در اینجا باید نشان داد که امام حسینی هستیم.رفتن به زیارت که نشان از حسینی بودن نیست.

You cannot copy content of this page