بیشترین سرقت در شهرستان‏‏هاي میبد، اردکان و بافق؟!

دسته: عمومی
یک دیدگاه
پنج‌شنبه - 9 بهمن 1393

“علیرضاخالقی” در گفت‏‏وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) – منطقه يزد، با بيان اين 84 درصد از کل پرونده‌های ورودی به پلیس‌ آگاهی یزد مربوط به سرقت و مابقي شامل پرونده‌هاي جعل و کلاهبرداری، جرائم جنایی و اقتصادی‌ است، تصريح كرد: البته وقوع سرقت در 9 ماهه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با  4.6 درصد کاهش روبرو بوده و در کشف نيز نزدیک به چهار درصد افزایش را شاهد بوده ‌است.

وي از افزايش قريب شش درصدي نسبت کشف‌ وقوع سرقت در استان در اين مدت نسبت به زمان مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: به عبارتي 72 درصد از سرقت‌هایی که در استان به وقوع پیوسته، به کشف انجامیده ‌است که این آمار در مدت مشابه سال گذشته حدود 66درصد بوده‌ است.

كشف 72 درصد از کل سرقت‌هاي امسال

خالقي از كشف 72 درصد از کل سرقت‌هاي 9 ماهه امسال خبر داد و گفت: تاكنون 70 درصد از سرقت منازل، بیش از 125درصد از سرقت مغازه‌ها به احتساب برخي سرقت‌های سال‌های قبل و 99 درصد از خودروهای سرقتی استان کشف شده ‌است.

وی با بیان این که 78 درصد از سرقت‌هاي استان مربوط به مرکز استان است، شهرستان‏‏هاي میبد با 5.6 درصد و سپس اردکان و بافق را از شهرستان‎‎هاي پر سرقت پس از مركز استان خواند.

سرقت موتورسیکلت فراوان‏‏ترين سرقت استان

 خالقی در مورد ميزان فراوانی انواع سرقت در استان نيز اظهار كرد: بالاترین آمار سرقت در استان مربوط به سرقت موتورسیکلت با فراوانی 28 درصد از کل سرقت‌های 9 ماهه امسال بوده و پس از آن شاهد سرقت از اماکن خصوصی با فراوانی 16.5 درصد و سرقت لوازم و وسایل داخل خوردو با فراوانی 13درصد هستيم.

وي با اشاره به فراواني 28 درصدي سرقت موتورسيكلت،‌ 13 درصدي قطعات خودرو و چهار درصدي سرقت خودرو در اين مدت، 45 درصد از سرقت‎‎هاي استان را در حوزه حمل و نقل شهري ذكر كرد و خواستار توجه بيشتر مسئولان به به حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی در استان شد.

وی افزود: حدود 27درصد از سرقت‌ها نيز درحوزه سرقت از منزل، مغازه و اماکن خصوصی اتفاق می‌افتد که علت اصلی آنها بی‌مبالاتی مردم در نگهداری از این محل‌هاست.

اين مقام انتظامي استفاده از سیستم‏‏هاي هشداردهنده و دوربین‏‏هاي مدار بسته را از عوامل مؤثر در پیشگیری از این گونه سرقت‌ها بيان كرد و اولویت در اين رابطه را با استفاده و نصب سیستم‏‏هاي هشداردهنده دانست.

سرقت‏‏هاي خشن كمتر از يك درصد

خالقی يك سوم ديگر سرقت‎‎هاي استان عمدتاً مربوط به سرقت‌هاي خرد دانست که شامل سرقت احشام عمدتاً در روستاها و حاشيه شهرها، محموله‏‏ها، کیف‌قاپی و جیب‌بری و غيره است.

وي سرقت به عنف در استان در 9 ماهه امسال را کمتر از یک ‌درصد بوده كه عمدتاً شامل کیف‌قاپی و سرقت تحت پوشش مأمور و گاهاً با تهديد سلاح سرد بوده است و سرقت مسلحانه نيز در اين مدت تنها یک مورد و مربوط به يك طلافروشی بوده كه سارقان آن شناسایی و دستگیرشده‎‎اند.

وی در بخش ديگري از سخنانش با اشاره سرقت موتورسیکلت به عنوان فراوانترين نوع سرقت در استان، گفت: با وجود اين كه اين سرقت در استان بيشترين آمار سرقت‎‎ها را به خود اختصاص داده است ولي 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، 15 درصد کاهش در اين رابطه را شاهد بوده‎‎ايم.

سهل انگاري علت عمده سرقت‏‏ها

 ريیس‌ پلیس آگاهی استان عمده‌ترین دلیل بالا بودن آمار سرقت موتورسیکلت را عدم رعایت نکات ایمنی از سوي مالكان و سهل‌انگاری آنان در نگهداری آن عنوان كرد و گفت: این سرقت‌ها شیوه و شگردخاصی ندارد و بسیاری از موتورها پس از یکی دو روز کشف می‌شوند و بررسي‏‏ها  نيز نشان مي‎‎دهد كه اغلب سارقان براي جابه‎‎جایی از به محل ديگري با استفاده از موتورسيكلت اقدام به اين جرم كرده و سپس آن را به حال خود رها كرده‎‎اند.

وی با تاكيد بر نقش شهروندان در كاهش اين نوع سرقت در استان، اظهار كرد: متاسفانه با توجه به اين سرقت بلافاصله پس از اعلام به مرکز فوریت‌های پلیسی110 و تاييد توسط كارشناسان مربوطه در محل وقوع جرم،در سیستم‌های پلیسی ثبت مي‎‎شود، شاهد درج شدن آمار بالاي سرقت موتورسيكلت در سامانه پلیس براي استان هستيم.

طرح جمع‌آوری موتورهای فاقد تجهیزات ایمنی

خالقی يكي از اقدامات صورت گرفته پليس براي کاهش سرقت موتورسیکلت در سال جاری را اجرای طرح جمع‌آوری و انتقال به پاركينگ موتورهای فاقد تجهیزات ایمنی از سطح شهر با هماهنگی مقام‌قضایی و از سوي پلیس پیشگیری و کلانتری‌ها و پاسگاه‌های استان اعلام‌ کرد.

وي ادامه داد: اين موتورسيكلت‎‎ها پس از پیدا شدن صاحب و اخذ تعهد از مالک براي رعایت اصول ایمنی با هماهنگی مقام ‌قضایی، تحويل داده مي‎‎شود كه همين عامل نيز در كاهش سرقت‏‏ها موثر بوده است.

وی البته يكي از دلایل ديگر بالا بودن آمار سرقت موتور در استان را حجم بالای موتورسيكلت در استان و فراوانی استفاده مردم از اين وسيله نقليه در حمل و نقل شهری ذكر كرد هرچند كه اکثراً نيز اين وسايل فاقد تجهیزات ایمنی هستند.

كاهش 15.6 درصدي سرقت از اماكن

ريیس‌ پلیس آگاهی استان در رابطه با سرقت از اماکن خصوصی نیز گفت: این جرم نيز در سال جاری 15.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته ‌است كه عمدتاً يعني معادل 80 درصد آنها، شامل سرقت از اماکن در حال ساخت و ساز مسكوني و تجاری فاقد نگهبان بوده است به نحوي كه سارقان اموال مربوط به مصالح بنایی یا ساختمانی اين اماكن را به سرقت می‌برند.

وی افزود: بخش دیگر سرقت از این اماکن، مربوط به کارگاه‌های صنعتی، انبارها و جاهایی که خدمات فنی به مردم ارائه می‌دهند و علي رغم داشتن دیوار و حصار، فاقد تجهیزات ایمنی مناسبی هستند.

وی ادامه‌داد: اماکن دولتی هم شامل این آمار می‌شوند ولی آمار خیلی پایینی از سرقت‎ها را شامل مي‏‎‏شوند چرا که حراست ادارات دولتی با پلیس هماهنگ‌‏‏تر است و نکات حفاظتی و ایمنی را در نگهداری از ساختمان‌ها رعایت می‌کنند.

كاهش 15.5 درصدي لوازم و قطعات خودرو

خالقی فراوانی سرقت لوازم و وسايل از داخلي خودرو در تمام كشور را به دليل اقدام به شکستن شیشه خودرو و انجام سرقت در عرض چند ثانیه يادآور شد و بهترین راه پیشگیری در اين رابطه را قرار ندادن اموال و اشیاء قیمتی یا وجوه ‌نقد در داخل خودرو حتي براي چند لحظه ذكر كرد.

وی با بيان اين كه سرقت‏ قطعات خودرو معمولاً اواخر شب اتفاق می‌افتد، نگهداري خودرو در پارکینگ را از راههاي پیشگیری از اين نوع سرقت برشمرد.

رييس پليس آگاهي استان در ادامه با اشاره به اقدامات و هشدارهای صادره در اين باره از كاهش 15.5درصدي اين قبيل سرقتها نسبت بمدت مشابه سال گذشته خبر داد.

وي آمار سارقان دستگیر شده اتباع بیگانه در استان را آمار بالایی ندانست ولی حضور آنها در استان را بر وضعیت اجتماعی استان موثر خواند و گفت: بيكاري جوانان بومي به دنبال بكارگيري اين افراد غيربومي مشكلاتي مانند اعتياد و روی آوردن به سرقت را به دنبال دارد و در اين رابطه اثرگذار است.

خالقی در پايان نيز با ابراز تأسف از این که گاهاً در استان گزارشاتی از سرقت از اطفال دریافت می‌‌شود، درصد این سرقت‌ها را عمدتاً پایین بیان كرد و موكداً به اولياء توصيه كرد: از همراه كردن زيورآلات با دانش‎‎آموزان خود به هنگام رفتن به مدرسه يا خارج از منزل خودداري كنند چرا که ممکن است سارق در هنگام سرقت اين زیورآلات، به کودکان نيز آسیب برساند.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۰۵
برچسب ها:
دیدگاه ها
ح-ا-ا این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 9 بهمن 1393 - 4:40 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

شهریزد(دارالعباده!!)چه خبره78درصد

You cannot copy content of this page