شهرستان بافق در زمینه رسانه ها چه مکتوب و چه مجازی؛ جلوتر از سایر شهرستان‌هاست

دسته: مقالات
بدون دیدگاه
شنبه - 18 بهمن 1393

به گزارش خبرنگار هفته نامه افق کویر «داود پاک طینت» مدیر کل روابط عمومی استانداری یزد در گفتگویی که به مناسبت هفدهمین سالروز انتشار هفته نامه افق کویر برگزار شد به پرسش های مطرح شده از سوی این هفته نامه در یک فضای صمیمی پاسخ داد.
افق کویر: ضمن تشکر از این که فرصتی را در اختیار هفته نامه افق کویر قرار دادید؛ بفرمایید اکنون که وارد هفدهمین سال انتشار این هفته نامه شدیم چه ارزیابی از این نشریه دارید؟
یکی از ویژگی های مهمی که برای سنجش موفقیت یک نشریه، مورد نظر است؛ اقبال عمومی و اینكه آن نشریه چقدر توانسته است تک فروشی داشته باشد و آیا مردم برای تهیه آن نشریه به مراکز خرید مراجعه می كنند، افق کویر یکی از معدود نشریاتی است که موفق به تک فروشی بخش از عمده ای تیراژ خود شده است و من فكر می كنم همین اقبال عمومی به این هفته نامه شاخص خوبی برای اعلام موفقیت افق كویر است.
افق کویر: به نظر شما، چگونه یک نشریه می تواند مخاطبان بیشتری را جذب نمایید و افق کویر تا چه اندازه در این راه موفق بوده است؟
مخاطب شناسی اهمیت خاصی دارد، مدیر مسئول یا سردبیر، باید مخاطبش را خوب بشناسد و شخصاً، فکر می کنم یکی از عوامل موفقیت افق کویر این باشد که در بین هفت ارزش خبری که در تولید خبر مد نظر است؛ به ارزش خبری مجاورت كه برای مخاطب محلی اهمیت خاصی دارد اهتمام می ورزد و از آنجایی كه این گونه تولیدات رسانه ای به نوعی به دغدغه های مردم می پردازند طبیعی است كه آن رسانه مورد اقبال عمومی قرار می گیرد و خوشبختانه افق كویر به طورعمده این مهم را در تولید اخبار، تیترها، یادداشت ها و سرمقاله های خود رعایت كرده است كه باعث شده مورد اقبال عمومی قرارگیرد و جایگاه خوبی را در حوزه ی فعالیتی خود کسب کند و مهمترین حسنش این است که دغدغه های مخاطبین خود را خوب شناخته است.
افق کویر: به نظر شما پرداختن به موضوعات محلی برای نشریات محلی مهم تر هست یا موضوعات کشوری؟! هر چند که گاه می بینیم ذائقه مردم نسبت به موضوعات کشوری بیشتر است؟
قطعاً باید اولین دغدغه اش مسایل و مشکلات محلی باشد، مخاطب محلی از نشریه محلی انتظار پاسخگویی به نیازها و دغدغه های محلی خود را دارد و در قدم دوم می تواند به مقولات کشوری البته با این رویكرد که آن خبر كشوری بر روی مسایل منطقه ای تأثیر دارد بپردازد مثلاً اگر قانونی در حال بررسی است كه مستقیم روی حوزه فعالیت آن نشریه اثر می گذارد یا بعضاً آن چیزهایی که بصورت خاص در کشور به آن پرداخته می شود و مورد توجه آحاد مردم است، بد نیست که نشریات محلی، گذری روی آن مسایل داشته باشند؛ ولی رسالت اصلی رسانه های محلی پرداختن به دغدغه های محلی و بیان مشکلات و نیازها و ارائه راهکار برای دغدغه های محلی است که نباید فراموش شود.
افق کویر: به نظر شما تعامل بین نشریات و مسئولین چگونه باید باشد؟
در اولین گام، باید احترام همدیگر را نگه دارند. احترام، مقوله ای همه جایی، همه وقتی و همه کسی است؛ یعنی در هر حال باید در اوج اختلاف نظر و سلیقه روزنامه نگاران و صاحبان قلم، حرمت قلم را نگه دارند و مسئولین هم با سعه‌ی صدر و آرامش پذیرای نقدها باشند. نقد هم از دوحال خارج نیست یا نقد، نقد منطقی و قابل تأمل است که مسئول مربوطه نقد را می خواند و تلاش می کند مورد استفاده قرار دهد یا خدای نکرده نقد مغرضانه است که از چارچوب نقد خارج شده و به وادی تخریب افتاده است و افکار عمومی خودش به خوبی قضاوت خواهد کرد. کافی است، مسئولین نسبت به این مسایل سعه صدر داشته باشند و خود آن رسانه؛ اگر بخواهد این مسیر تخریب را ادامه دهد به مرور زمان در افکار عمومی محکوم شده و از چرخه ی رقابت رسانه ای حذف می شود.
افق کویر: اگر قرار بر این باشد که انتقاد موجب در تنگنا قرار گرفتن یک نشریه باشد به نظرتان باید از این انتقاد چشم پوشید؟
انتقاد جاده ای دو طرفه بین رسانه و مسئولینی است که از آنها انتقاد می شود، فکر می کنم هیچ مسئولی نباید به خاطر انتقاد یک نشریه عرصه را برآن نشریه تنگ کند. آن چیزی که عقیده ی شخصی من است، اینكه خبرنگاران نقاد در واقع کارشناسان افتخاری هستند که بدون هیچ چشم داشتی سعی می کنند کمبودها و کاستی ها و از سویی قوت‌ها و توان‌ها را هم ببینند و به آن مدیر گوشزد کنند؛ طبیعتاً مدیری که دور اندیش باشد و نگاه خردمندانه‌ای به محیط خویش داشته باشد از این نقدها، نه تنها دوری نمی کند؛ بلکه استقبال می كند.
افق کویر: صحبت پایانی:
در مجموع معتقدم شهرستان بافق در زمینه رسانه ها چه مکتوب و چه مجازی؛ جلوتر از سایر شهرستان‌هاست و دلیل آن این است که یکی از نادر شهرستان هایی است که رسانه های مکتوب تك فروشی دارند. این خود یک شاخص خوبی است و فکر می کنم ارتباط خوبی بین مردم و رسانه ها رخ داده است و این را ان‌شاا… هم مسئولین و هم اصحاب رسانه به عنوان یک پتانسیل قوی به آن نگاه کنند. واقعیت این است که رسانه ها رکن چهارم دموکراسی هستند. ای بسا این فضای رسانه ای كه در حال حاضر در بافق است و موجب توجه مردم نسبت به رسانه ها شده است آرزوی خیلی از افرادی باشد که در شهرستان های دیگر در این عرصه تلاش می کنند. امیدوارم دوستان رسانه ای و دوستان دولتی و هر کس که دلش برای پیشرفت و تعالی این شهرستان می تپد قدر این فضا را بداند و دو طرف تلاش نمایند، خدای نکرده فضا به تخریب، توهین و افترا آلوده نگردد و از طرفی هم کاری نکنیم كه رسانه ای متملق پرورش یابد و رسانه ها بتوانند نقدهای سازنده و خردمندانه خود را ارائه نمایند.

یزد- رضیه زارع پور


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۵
برچسب ها:

You cannot copy content of this page