درختان بادام در برخی روستاهای بافق به شکوفه نشستند

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 22 بهمن 1393

در پدیده ای نادر، درختان بادام در برخی روستاهای شهرستان بافق به شکوفه نشستند.

به گزارش ایرنا تنی چند از کشاورزان این مناطق در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با ابراز نگرانی از این وضعیت گفتند: سه سال متوالی است که تولید بادام در روستاهای دهستان های کوشک و سبز دشت بر اثر سرما زدگی به صفر کاهش یافته است.

محمد شمس الدینی سید آبادی در این باره گفت:بادام تنها محصولی است که به بازار عرضه می شود و بخشی از در آمد روستاییان را تامین می کند.

وی افزود:محصول عمده برخی از روستاهای دهستان سبز دشت پسته است اما مردم این روستا که چشم و امیدشان به تولید و برداشت بادام است، بیش از سه سال متوالی از داشتن این محصول محروم مانده اند.

حسین زمانی ساکن روستای باجگان هم گفت: در حالی که مردم منطقه در مسجد و اماکن مذهبی برای نزول باران دعای می کنند متاسفانه پس از بارش برف وباران اخیر شاهد گرم شدن هوا و شکوفه دهی درختان بادام هستند.

وی ادامه داد:اقتصاد خانواده های روستایی بستگی به نزولات جوی و رونق کشاورزی و دامداری دارد اما گرمای فصل زمستان و تجربه سرمای پس از آن هم به باغات و هم به مراتع لطمه می زند.

زمانی افزود:همچنین نهال بادام و کاشتن درخت میوه هم چند سالی است که در چنگال بی رحم سرمای پایان فصل زمستان و اوایل بهار خشکیده می شوند.

این کشاورز خاطرنشان کرد:چند سالی است که این پدیده موجب شده که باغداران نتوانند درخت جدید را پرورش داده و به ثمر برسانند.

رمضان ابراهیمی یکی دیگر از اهالی دهستان سبز دشت نیز گفت:گرمای زود هنگام باعث می شود که علوفه مراتع جوانه بزند و به دنبال آن سرمای خشک کویری علف های چراگاه را خشک کند و مانع رشد آنها شود.

وی با بیان اینکه خشکسالی از یک سو و سرمازدگی از سوی دیگر مراتع را فقیر کرده افزود:300 راس گوسفند دارم که با این وضعیت نه کسی خریدار تعدادی از آنهاست و نه قادر به نگهداری آنها در چنین شرایطی هستم.

مدیر روابط عمومی جهاد کشاورزی بافق خشکسالی و سرمازدگی را از حوادث غیر مترقبه خواند و افزود: در این باره هر سال میزان خسارت وارده به کشاورزان و دامداران، پیش بینی و به مرکز استان یزد گزارش می شود.

علی فلاح گفت:وضعیت سال پیش رو هنوز مشخص نیست اما چنانچه شاهد بارندگی مطلوب نباشیم و سرمازدگی خساراتی متوجه بهره برداران کند، میزان خسارت وارده بر آورد و به مسوولان ذیربط در آستان و شهرستان اعلام خواهد شد.

این مسوول یاد آورشد:زمان شکوفه زدن درخت بادام در شرایط عادی نیمه دوم اسفند است.

وی با بیان اینکه در هیچ یک از روستاهای شهرستان بافق، باغاتی مخصوص درخت بادام وجود ندارد افزود: سطح زیر کشت این درخت مشخص نیست اما در شرایط ایده آل، سالانه بیش از 15 تن بادام در این مناطق تولید می شود.

فلاح خاطر نشان کرد:به خاطر پدیده خشکسالی و سرما زدگی سه سال گذشته این رقم با کاهش 90 در صدی رو به رو است.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۰
برچسب ها:

You cannot copy content of this page