كدخدایی که دید را نادید کرد و رفت

دسته: مقالات
یک دیدگاه
سه‌شنبه - 28 بهمن 1393

آغاز سخنم را مزين به كلام مولایم امام علی علیه السلام مي كنم كه در عهد نامه اش به مالک اشتر سفارش می کند : ” ای حاکم مسلمان! نباید از مردم، محجوب و پنهان باشی. تو باید بیش از همه با مردم در تماس باشی تا جزییات زندگی مردم در نظرت آشکار و واضح باشد. مگر حکمران، بشر نیست. مگر او را نمی توان فریب دهند يا، مگر ممکن نیست در پیشگاه تو حق، باطل و باطل، حق جلوه کند در آن موقع که شخصا در معرکه جامعه قدم گذاری، چنان بر احوال قوم واقف شوی که از فریب و نیرنگ خیانتکاران محفوظ و برکنار بمانی.”

افتتاح طرح های ملی و استانی در ایام ا.. دهه ی فجر، اتفاق ميموني است که بافق و بهاباد نیز در حد خودش هرچند کم و حتي با چندين بار افتتاح يك طرح، در آنها صورت مي گيرد.

بدون مقایسه با دیگر شهرستان ها چه از نظر کم و کیف طرح ها و چه از حيث مبالغ اعتباری هزینه شده و اینکه چه تأثیری بر اشتغال و اقتصاد این دو منطقه گذاشته، بماند و  مردمانم نیک می دانند !! و من هم بی سر و صدا از کنارش میگذرم همچنانیکه استاندار نیز هنگام سفر به بهاباد از کنار شهرم گذشت! همچنانيكه مسئولين ديگر هم هنگام تقسيم اعتبارات از كنار اين دو شهرستان مي گذرند گويا اينكه ساكنينشان فرزندان اين استان نبوده اند و نيستند!. البته از ذهن اصحاب رسانه هرگز پاك نخواهد شد كه چنين اتفاقي در زمان فلاح زاده استاندار سابق يزد در دولت دهم و همچنين محصل همداني نماينده اسبق مردم در مجلس شوراي اسلامي روي داد و هيچكس هم ككش نگزيد يا اگر هم گزيد از مسئولين وقت شهرستان نبودند!

همایش پیاده روی ۱۰ بهمن ماه برگزار شد و دکتر طالبی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استان بعنوان بالاترین مقام سیاسی و اجرایی استان و به نوعی نماینده دولت، نیز حضور داشت و من به عنوان خبرنگار اصلا نفهمیدم بعد از مراسم كي و کجا رفت و البته فکر کنم حتی برخی از  مسئولین هم نفهمیدند؟!

در مواردی متعدد نیز دیده شده که مسئول اجرایی دیگری از  شهرستان در نماز جماعت و یا مراسم دیگری حضور داشته اما بلافاصله غیب شده است!

و جالب تر اینکه در سفرهای مقامات دولتی به استان، شهر های شمالي و جنوبي شهرم دیده می شوند، در صورتي كه نسبت به جمعيت و محروميت شهرمن بالاترين درآمد اقتصادي را براي استان دارد و هنوز هم مهجور مانده است .

هدفم از برشمردن  این موارد این است که به این سوال برسم و از زعم خود به آن جواب دهم که چرا این افراد مسئول در جمع مردم نه، حتی در جمع حامیان خود نگویم كه نيستند، اما کمتر هستند؟! و جواب این سوال را با این سوالها بدهم که آیا به این دلیل نیست که حرفی برای گفتن به این مردم ستمدیده و رنج کشیده و البته حق خواه و حق ستان نداشته که خود نیز گاهی به این قضیه اعتراف کرده اند، و بطور دقیق تر دارویی برای درمان دردهای این شهر ندارند و شاید نمی دانند چگونه پاسخگوی امید مردم  به وعده های مسئولین قبلی و فعلی باشند؟! آيا دليل نيامدن استاندار به اين شهر غني اما در عين حال فقير و محروم غير از اين است كه ارزش طرحها و پروژه هاي افتتاح شده در حدي نيست كه استاندار بخواهد بيايد كه آنها را افتتاح كند و كمترين نمود آن در ميزان اعتبارات هزينه شده طرحههاي شركت توزيع برق استان تبلور يافت؟ آيا افتتاح چندين باره يك طرح و يا فازهاي يك طرح چيزي غير از اين را به ذهن متبادر مي كند كه مسئولين هيچ عملي را صورت نداده اند و نگويم كه نميخواهند بكنند؟؟ نه اين است كه همه فقط چشم اميدي به كاسه خالي شركت سنگ آهن دارند( دو درصد) و هزينه هاي اين طرحهاي بي ارزش و بي كيفيت هم بيشتر از اين منبع بوده و متاسفانه خواهد بود كه مويد آن تمام نشدن جاده و طرحهاي درون شهري گاز است و اميدوارم كه طرح فاضلاب شهري هم زمين گير نشود!؟  آيا دارابودن بالاترين نرخ بيكاري در استان به يك شهر كاملا معدني -و در عين حال بدون هرگونه صنعت قابل توجهي- اثبات كننده بي ارزش بودن و بي محتوا بودن طرحها نيست (لازم نيست كه يادآوري كنم كه وزير كار و رفاه در فرمانداري قول اشتغال به كار بيش از ۱۵۰۰ نفر را از زبان يكي از مديران داد و هنوز چند ماهي از آن نگذشته است كه با بهانه هايي واهي به خواب زمستاني رفت و رفت)!؟ و آيا نتيجه اين بي اعتنايي ها ضربه اي به اتحاد و همدلي اين دو شهرستان نيست و يا شايد هم به عمد …؟! حال چگونه بايد منتظر باشيم كه رئيس جمهور محترم به اين شهر بيايد؟

آري شايد از زعم مسئولين خواب ما در همه ادارات دولتي شهرستان، اين اتفاق بي اهميت باشد اما موضوع چيز ديگري است و تاريخ گواهي خواهد داد؟!

ميخواستم به اين مسئولين پيشنهاد بدهم  که با این مردم زجر کشیده بنشینند و بشنوند که این برایشان بهتر است و خواهد بود، اما از آن صرف نظر ميكنم.

سيد حميد هاشمي


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۰
برچسب ها:
دیدگاه ها
روح الله این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 28 بهمن 1393 - 11:39 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

احسنت بر آقای هاشمی
موفق و موید باشید

You cannot copy content of this page