راههای انتقال مفاهیم و ارزش های دینی به کودکان را یاد بگیریم ….

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 29 بهمن 1393

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه الزهراء(س) دوره آموزشی تخصصی انتقال مفاهیم دینی به کودکان و نوجوانان با حضور حجت الاسلام والمسلیمن دکتر افشار برگزار شد

در این دوره تخصصی که طی دو روز با حضور کلیه معلمین و طلاب و اساتید و عموم در سالن همایش آهنشهر برگزار شد حجت الاسلام افشار گفت : هر روزه شاهد افول هر چه بیشتر ارزش ها  در بین نوجوانان و جوانان هستیم . مواد مخدر حتی در دورافتاده ترین نقاط موجود است ، شیوع بیماری های جنسی در میان نوجوانان سر به فلک کشیده است .در بسیاری از مدارس ، معلمان در عوض مربی گری بیشتر شبیه افسران پلیس هستند . وی افزود : مادی گرایی حتی در میان دانش آموزان ابتدایی سر برافراشته است . به نظر میرسد در جامعه امروز ، ارزشهای اخلاقی و مفاهیم دینی در حال فراموشی هستند وی گفت : ما می گوئیم : «من می خواهم فرزندانم از ارزش های اخلاقی برخوردار باشد و مفاهیم دینی را بپذیر و به خوبی درک کند اما چگونه اینها را به او انتقال و آموزش دهم ؟»

دکتر افشار اظهار کرد : والدین نمی توانند با بیان این جمله که «فقط کاری که من انجام می دهم انجام بده» تفکر کودکان را مانند خود کنند ، درخواست و تهدید تنها در کوتاه مدت نتیجه بخش است اما این تفکرات در ذهن آنها جای نمی گیرد . آنها سخنان ما را تصدیق نمی کنند .

ایشان عنوان کرد : تربیت دینی یعنی انتقال ارزش های ما به فرزندان ، از جمله صادق و درستکار بودن ، احترام به دیگران ، پایبندی به ارزش های اخلاقی و … و در این القای ارزش ها دو جنبه خوب و بد وجود دارد : جنبه بد آن که ما نمی توانیم به راحتی کودکان را در این باره نصیحت و برایشان سخنرانی کنیم ، ممکن است این روش برای والدین ما نتیجه بخش بوده باشد ؛ و روش موفقیت آمیز از راه دیگری انجام می شود و آن اینکه هنوز هم می توان ارزش ها ومفاهیم دینی را به کودکان منتقل کرد اما این کار مستلزم تفکر و تلاش است .

این کارشناس دینی راههای انتقال ارزش ها و مفاهیم دینی به کودکان و نوجوانان را دو راه برشمرد : یکی روش «استراق سمع» است بدین معنی که پدر و مادر به گونه ای که بچه ها متوجه شوند در مورد ارزش هایشان با یکدیگر سخن بگویند ، فرزندان جذب سخنان ما با دیگران می شوند ، آنها سخنان بد را نیز به همین ترتیب جذب می کنند ، سخنان و اعمال نامناسب ما نیز بر آنها تأثیر گذار است  ؛ روش دیگر نحوه برخورد ما با آنهاست ، نتیجه کاربرد این قانون طلایی این است : کودکان و نوجوانان با دیگران همان گونه رفتار می کنند که ما با آنها رفتار می کنیم .

وی در پایان خاطر نشان کرد : اگر بخواهیم ارزش ها و مفاهیم دینی را به آنها القا کنیم باید آنها را به گونه ای قابل پذیرش برایشان ارائه دهیم : از طریق گفتار و کردارمان ، ارزش های کودکان از دیده ها و شنیده های آنها ناشی می شود.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۹۹
برچسب ها:

You cannot copy content of this page