کارگران معدن آنومالی تا اطلاع ثانوی در معدن همسایه کار می‌کنند

دسته: کارگری
یک دیدگاه
چهارشنبه - 29 بهمن 1393

منابع کارگری ایلنا از توافق به وجود آمده بین کارگران اخراجی معدن «آنومالی شمالی» با مدیران این شرکت معدنی جهت کار در معادن اطراف بافق خبر دادند.

کارگران این معدن به ایلنا گفته‌اند: در پی اعتراضات و پیگیری‌های انجام شده توسط کارگران اخراجی معدن آنومالی شمالی، روز پنجشنبه ۱۶ بهمن ماه جلسه‌ای با حضور فرماندار بافق و مدیریت سنگ آهن مرکزی بافق و همچنین مدیریت شرکت پیمانکاری شهداب (پیمانکار نیروی انسانی معدن آنومالی شمالی) جهت رسیدگی به وضعیت کارگران بیکار شده‌ای که خواستار بازگشت به کار بودند برگزار شد و در ‌‌نهایت مقرر شد نسبت به بکارگیری این کارگران در معادن اطراف بافق اقدامات لازم به عمل‌ آید.

۴۵ کارگرمعدن آنومالی شمالی در حدود یک ماه و نیم پیش، پس از اتمام پروژه استخراج سنگ آهن از این معدن بیکار شدند و پس از چند بار اعتراض و برگزاری تجمع صنفی فعلا با وعده‌های داده شده از سوی مسولین این شرکت معدنی و پیگیری‌های انجام شده توسط فرمانداری بافق، به آینده شغلی‌شان کمی‌ امیدوار شده‌اند.

جلسهٔ پیگیری مشکلات کارگران معدن آنومالی شمالی روز پنجشنبه در فرمانداری بافق برگزار شد. در این جلسه که با حضور مدیر عامل سنگ آهن مرکزی، فرماندار بافق و جمعی از کارگران این شرکت معدنی برگزار شد، مدیریت سنگ آهن مرکزی بافق به کارگران اخراجی وعده داد تا پایان بهمن ماه نسبت به بکارگیری این نیرو‌ها در معدن سرب و روی مهریز اقدامات لازم را انجام دهد.

طبق وعده‌های داده شده توسط مدیریت سنگ آهن مرکزی قرار است کارگران بیکار شده تا پایان مهرماه سال آینده در معدن سرب و روی مهریز به کار گرفته شوند تا در صورت فراهم شدن شرایط استخدام در شرکت سنگ آهن مرکزی بافق، سال آینده مجددا به کار در این مجموعه بازگردند.

به گفتهٔ کارگران فاصله معدن آنومالی شمالی تا معدن سرب و روی مهری آباد در مهریز حدود ۹۰ کیلومتر است و قرار شده است امکانات نقل و انتقال کارگران نیز توسط شرکت سنگ آهن مرکزی فراهم شود.

یکی از کارگران دراین باره گفت: فاصلهٔ شهرستان بافق تا مهریز حدود ۱۲۰ کیلومتر راه اصلی است اما وجود یک راه فرعی که به صورت جادهٔ خاکی است و ما را به معدن مهری آباد میر ساند، می‌تواند طول مسیر را کوتاه‌تر کند. کارگران امیدوارند با راه اندازی جادهٔ دیگری که قرار است به زودی به بهره برداری برسد مسیر نقل و انتقالشان کوتاه‌تر شود.

به گفتهٔ این کارگر اگر چه شرایط رفت و آمد بین بافق و مهریز ممکن است سخت باشد اما در شرایط فعلی چاره‌ای جز قبول این شرایط وجود ندارد. بیکاری و اقساط معوقه‌ای که تقریبا بیشتر کارگران بیکار شده با آن درگیرند باعث شده تا علی رغم مساعد نبودن شرایط، کارگران از کار در معادن همسایه نیز استقبال کنند.

کارگران می‌گویند ما روی قول مدیریت سنگ آهن مرکزی و فرمانداری بافق حساب کرده‌ایم و امیدواریم هرچه سریع‌تر شرایط کار در معدن مهری آباد مهریز فراهم شود. گفتنی است هنوز در ارتباط با وضعیت استخدام این کارگران که یکی از مطالبات اصلی آنهاست، تصمیمی گرفته نشده است.

لازم به یادآوری است، نزدیک به ۸۵ کارگر معدن آنومالی شمالی حدود یک ماه و نیم پیش پس از اتمام پروژه استخراج سنگ آهن در حالیکه به آن‌ها وعدهٔ استخدام داده شده بود بیکار شدند. منابع کارگری ایلنا می‌گویند پیمانکار معدن آنومالی شمالی با کارگران قرارداد یکساله بسته بوده است اما آن میزان سنگ آهنی را که می‌خواسته در این مدت استخراج کند طی مدت ۵ ماه استخراج کرده است. پس از آن به جز ۴۵ کارگر، باقی کارگران با مصوبهٔ شورای تامین و تعدادی هم به دلیل اینکه نیروی ماموریتی بودند مجددا به کار بازگشته‌اند. ۴۵ کارگر بیکار شده تجمعاتی را در مقابل شرکت پیمانکاری شهداب (پیمانکار معدن آنومالی شمال) و همچنین فرمانداری بافق برگزار کردند و خواستار رسیدگی به وضعیت استخدامیشان شدند. در پی این اعتراضات فرمانداری بافق وارد عمل شد و با برگزاری جلسه‌ای با مسولین سنگ آهن مرکزی به کارگران وعده‌هایی جهت کار در معادن اطراف بافق داده شد. به گفته ی کارگران، سنگ آهن مرکزی بافق یکی از سهامداران معدن مهری آباد مهریز است که قرار است نسبت به جذب کارگران بیکار شدهٔ معدن آنومالی شمالی اقداماتی را انجام دهد.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۸
برچسب ها:
دیدگاه ها
مهدی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 30 بهمن 1393 - 5:49 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

فکر کنم معدن سرب و روی مهدی آباد باشد نه مهری آباد

You cannot copy content of this page