چشم‌انداز تولید فولاد در استان یزد 15 میلیون تن شمش فولادی است که 3 میلیون تن آن باید در مجتمع فولاد اردکان محقق شود.

دسته: اخبار ویژه
یک دیدگاه
چهارشنبه - 6 اسفند 1393

 

به گزارش خبرنگار یزد رسا، محمدرضا تابش، ظهر امروز در هفتمین سمپوزیوم فولاد که در شهرستان اردکان در حال برگزاری است، اظهار داشت: یزد اکنون جایگاه ویژه‌ای در تولید فولاد کشور دارد به نحوی که هم‌اکنون 15 درصد فولاد کشور در استان یزد تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه اکنون صنایع فولاد و آهن کشور و استان یزد وابسته به کارخانجات تولید آهن، فولاد، گندله و آهن اسفنجی استان یزد هستند، خاطرنشان کرد: این استان توانسته در طول سال‌های اخیر جهش بسیار خوبی در زمینه صنایع فولادی داشته باشد که البته وجود ذخائر معدنی استان در این مسیر بی‌تاثیر نبوده است.

نماینده مردم اردکان در مجلس با بیان اینکه یزد در مسیر توسعه فولاد چشم‌انداز تعریف‌ شده‌ای دارد، خاطرنشان کرد: بر این اساس، چشم‌انداز تولید فولاد در استان یزد 15 میلیون تن شمش فولادی است که 3 میلیون تن آن باید در مجتمع فولاد اردکان محقق شود.

وی با بیان اینکه تاکنون 20 درصد از این چشم‌انداز محقق شده است، تاکید کرد: بقیه میزان تولید فولاد تا رسیدن به چشم‌انداز باید در سایر شهرستان‌های استان یزد تولید شود.

تابش همچنین بیان کرد: برای اینکه چشم‌انداز تولید فولاد در استان یزد توازن داشته باشد، نیاز به احداث واحدهای شمش‌ریزی فولاد با ظرفیت 15 میلیون تن، تولید گندله با ظرفیت بیش از 25 تن، آهن اسفنجی با ظرفیت بیش از 17 تن و استخراج و فرآوری سنگ آهن با ظرفیت 46 تن هستیم.

وی اظهار امیدواری کرد: مسئولان استان یزد با کمک بخش خصوصی و انجام حمایت‌های لازم، در تحقق این چشم‌انداز که گامی در مسیر توسعه استان یزد است، اهتمام ویژه داشته باشند.

نماینده مردم اردکان در مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به چالش‌های صنایع فولاد نه تنها در یزد و کشور بلکه در سطح جهان اظهار داشت: زنجیره تولید فولاد توازن ندارد و این امر یکی از مهم‌ترین چالش‌های این صنعت به شمار می‌رود.

تابش همچنین خاطرنشان کرد: مصرف آب و انرژی نیز از دیگر چالش‌های این صنعت است و با توجه به اینکه منابع آبی هر روز در کشور به ویژه استان یزد محدود‌تر می‌شود، توسعه این صنایع نیازمند بهره‌گیری از روش‌های جدید است ضمن اینکه در حوزه انرژی نیز باید به بهینه‌سازی مصرف سوخت و انرژی دست پیدا کنیم.

گفتنی است حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسینی امام جمعه اردکان هفته گذشته طی مصاحبه ای نسبت به آلودگی سرطانی فولاد اردکان اعتراض کرده بود و گفته بود: باتوجه به اینکه صنعت گندله سازی وصنعت فولاد چادرملو صنعتی کار آمد است باید بگویم احداث آن در این منطقه غیرکارشناسی بوده زیرا در کوریدور وزش باد قرار دارد و کلیه آلودگی های این مجتمع صنعتی را به داخل شهر می آورد دراین خصوص، نامه نگاری هایی با آقای تابش و مسئولین شهر در راستای جلوگیری از گسترش صنعت فولاد انجام داده ام اما متاسفانه هنوز هم اخباری به گوشم می رسد که فازهای بعدی فولادسازی نورد در حال ساخت وساز است لذا بنده پیشنهاد می کنم بررسی روی این معادن و کارخانه  شیشه سازی را نیز در نظر بگیرند زیرا خطر ابتلا به سرطان در این شهرستان بالا رفته است و اگر امروز از این امر جلوگیری نشود هزینه درمانی آن برای مردم و دولت کمر شکن خواهد شد علیهذا بنده معتقد هستم که باید این معادن و کارخانجات مکلف به پرداخت عوارضی جداگانه  به شهر شوند زیرا آنها خود باعث آلودگی و مشکلات شده اند و باید در جبران آن کوشا باشند.هرچند قانونگذار این پیشنهاد بنده رادرسهم 20 درصدی از حقوق مالکانه معادن را لحاظ نموده است ولی متاسفانه مدیران چادرملو نسبت به پرداخت حدود 2هزار میلیارد تومانی حقوق مالکانه خود به دولت اقدامی نمی نمایند!!

وی در مورد انتقال آب چاه های عمیق منطقه  میلیشباربه گندله سازی چادرملو گفت انتقال آب های کشاورزی برای صنعت کار صحیحی نیست مخصوصا دراین منطقه  کویری !! حالا هر کسی مجوز این کار را داده است باید پاسخ گو باشد؟!(لینک خبر)

باید از آقای تابش! که رئیس فراکسیون محیط زیست در مجلس را نیز با خود به یدک می کشد پرسید با این آلودگی سرطانی فولاد، ترسیم چشم‌انداز تولید 15میلیون تن شمش فولادی در یزد به چه معناست؟!ک8


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۸۷
برچسب ها:
دیدگاه ها
میرسلیمانی بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 6 اسفند 1393 - 8:44 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

آقا چون برداشت آب حسن آباد محیط زیست ایران رو نابود می کنه ما که فولاد نمی خوام برن همون اردکان بزنن که ایران نابود نشه بقول بعض کارشناسان خبره بافقی!!!

You cannot copy content of this page