ذخایر سنگ آهن بافق بالغ بر یک میلیارد تن می باشد

دسته: اخبار ویژه
بدون دیدگاه
جمعه - 22 اسفند 1393

دخیل عباس زارع زاده، در سومین جلسه گزارش کارگروه مطالبات مردم و کارگران شرکت سنگ آهن گفت: اراده ی عده ای بر این است که مستمره های استان اصفهان جایی سربلند نکنند و این یک سیاست است که کارخانه های استان اصفهان و خوزستان در شهرستان های قرار بگیرد که منابع معدنی از آن جا تزریق می شود وگرنه چرا تنها بافق باید به بخش خصوصی واگذار شود؟ و جالب تر اینکه شروع به سنگ اندازی برای بخش سرمایه گذاری خصوصی میکنند و به او پیشنهاد میدهند ،در بافق سرمایه گذاری نکن و در جای دیگر اشکالی ندارد.

kargoruh19-12 (11)
وی ادامه داد در زنجیره فولاد ارزش افزوده بزرگ وجود دارد، کنسانتره و گندله زنجیره های بعدی چندان مقرون به صرفه نیست و متزلزل میباشد چون خوراک را به هر قیمتی باید تهیه کند اما اگر خودش تولید کننده کنستانتره و گندله باشد یک تأمین خوراک برای زنجیره های بعدی اش وجود دارد و به همین خاطر با سنگ اندازی هایی که در مجموعه فولاد بافق ایجاد کردند خواستند تا اورا از این سرمایه گذاری منصرف کنند.

نماینده مردم در مجلس ادامه داد: ابویی در برابر تمام سدهای این مسیر از جمله عدم تأمین آب، برق، زمین، راه و… مقاومت کرد و این مجوز کسب شد اما وقتی دیدند بازی را باختند گفتند همه کنستانتره ای که در بافق تولید می شود تعهد ذوب آهن اصفهان و فولاد مبارکه اصفهان است.یعنی کنستانتره را برای جاهای دیگر پیش فروش کردند و حال کسی که بخواهد گندله بزند خوراکش را از کجا بدست آورد؟
وی در ادامه افزود: وزیر دلیلی که برای حذف گندله می گوید این است که بافق ذخیره ندارد تا بتواند پاسخگوی ۵ میلیون تن گندله یا کنستانتره باشد و کل ذخایر را ۱۳۷ میلیون تن اعلام کردند.

kargoruh19-12 (3)
دخیل عباس زارع زاده خطاب به ابویی معاون وزیر گفت: عددی که شما می گویید ذخایر سنگ آهن مرکزی است درحالی که ذخایر منطقه آنومالی های و معادنی که در حال حاضر در اختیار تهیه و تولید است بالای یک میلیارد می باشد و اگر منطقه محوری جنوب استان یزد را که متصل به زرند است حساب کنیم نیز بالغ بر یک میلیارد و نهصد میلیون تن ذخیره سنگ آهن وجود دارد.

وی افزود : سندهایی موجود است که توسط وزارت صنعت و معدن در آذر ۱۳۹۳ بازنگری و تصویب شده است و نشان می دهد که فقر ذخیره وجود ندارد و متاسفانه به شهرستان بافق و استان یزد تا به حال به چشم یک نوکر نگاه می کردند و این ذخایر را برای جاهای دیگر در نظر می گرفتند.
نماینده مردم در مجلس در ادامه صحبت هایش عنوان کرد: چطور در شهرستانی که استعداد گندله وجود دارد و ارزش افزوده بالایی دارد کسانی هستند که فقط به فکر منافع خود هستند و اگر ذخیره معدن ما اینقدر ضعیف است چطور مجوز برای چابهار، هرمزگان و خوزستان صادر می شود؟ چطور مواد خام در فارس و بندرعباس و چابهار تبدیل بشود ولی در بافق نه؟!
مشکل اینجاست که اگر مجوز باطل نشود نمیتوانند به راحتی جیب پر کنند.

وی ادامه داد معاون وزیر به وزیر نوشته است: اینجانب با تشخیصی که داده ام طرح را در بافق توجیه پذیر نمیدانم و توصیه نمی کنم، پس چه تفاوتی بافق با چابهار و فارس دارد که آنجا توصیه و توجیه می کنید.
زارع زاده با اشاره به ساخت پلی کلینیک در بافق گفت: در سفر وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی , استارت احداث یک بیمارستان زده شد اما درد شهر احداث یک بیمارستان به تنهایی نیست، این بیمارستان در دیگر شهرهای استان هم که سنگ آهن ندارند در حال احداث است.

وی در ادامه گفت اولین و مهم ترین بحث ما تعیین تکلیف ۷۱/۵ درصد بود که به بخش خصوصی واگذار شده است و جالب اینجاست که میفرمایید آقای ابویی پیشرفت نداشته در حالی که برای طرح هایی که هنوز چهار دیواری کشیده شده ۲ درصد پیشرفت اعلام میکنند، با این طرح ها کسی مشکلی ندارد زیرا دولتی است و مطمئن هستند اجرا نخواهد شد، اما در فولاد ابویی میلیاردها سرمایه صرف شده است.

kargoruh19-12 (4)

زارع زاده ادامه داد صندوق توسعه ملی با این مطلب که این طرح توجیه اقتصادی ندارد تسهیلات لازم را به وی نمی دهد، نتیجه این می شود که کنستانتره و گندله ای هم نباشد، ,خوراک نیز نمی دهند پس نوردی که در بافق زده شود چه ارزش و سودی دارد؟ آیا این توهین به کشور جمهوری اسلامی ایران نیست؟ آیا این ضد صحبت های مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی یعنی پایین بردن هزینه تولید نیست؟ یعنی از کمترین امکانات بیشترین بهره برداری پس این کجاست؟
وی با اشاره به ذخایر معدنی خاطرنشان کرد: آقای ابویی معاون وزیر که می گویی ۱۰  سال دیگر ذخایر تمام می شود مردم بعد از آن چه کنند؟جوانان کجا کار کنند؟ معاون وزیر با فرض اینکه حرف شما در مورد ذخایر معدن صحیح باشد،۱۰ سال آینده ذخیره وجود ندارد، آیا نباید فکری برای آن زمان مردم و آینده مردم برداشت؟!
نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خطاب به مدیرعامل سنگ اهن گفت: اگر آقای عسکری  طرح پنج میلیون تنی گندله سه چاهون را در اسرع وقت اجرا نکنی بزرگترین خائن به شهر بافق خواهد بود چرا که رابطه مردم و حاکمیت است.
وی ادامه داد چطور در اردکانی که ۲۰۰ کیلو متر با معدن چادرملو فاصله دارد ، گندله با ظرفیت ۱۱ میلیون تن ساخته میشود  اما در بافق که خاک های معدن در خانه مردم دیده میشود نباید گندله با ظرفیت ۵ میلیون تن احداث شود؟!

یافق پویا


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۰۴
برچسب ها:

You cannot copy content of this page