سوم فروردین روز بافق

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
شنبه - 1 فروردین 1394

سیدمصطفی فاطمی روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت: با اختصاص روزهای مشخص از نوروز 94 به هر یک از شهرستان ها، بین آنها رقابت ایجاد خواهد شد و این موضوع باعث فعالیت بیشتر شهرستان ها می شود تا بتوانند بهترین عملکرد را ارائه داده و اوقات خوب و خوشی را برای گردشگران فراهم آورند.

وی افزود: روز اول به نام همه شهرستانهاست اما روز دوم به نام شهرستان یزد نامگذاری شده که بازدید از مناطق نمونه گردشگری بویژه فهرج در دستور است ، برنامه های رادیویی و تلویزیونی و برپایی نمایشگاه صنایع دستی نیز داریم.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان یزد اضافه کرد: روز سوم به نام شهرستان بافق نامگذاری شده که در این روز برنامه هایی همچون حضور در امامزاده عبدالله ، تعزیه خوانی ، حضور در اماکن گردشگری ، کویرنوردی در صادق آباد و بازرسی ویژه از اماکن گردشگری را خواهیم داشت.

فاطمی با اشاره به اینکه روز چهارم به دلیل شهادت حضرت فاطمه (س) نامگذاری نداریم افزود: روز پنجم به نام میبد ناگذاری شده که در این روز نیز برنامه های متنوعی همچون افتتاح سرای فرهیختگان ، همایش تجلیل از فرهیختگان شهرستان ، برنامه شاد و نمایشگاه صنایع دستی را برپا خواهیم کرد.

وی ادامه داد: روز ششم نیز به نام ابرکوه نامگذاری شده که برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در محوطه سرو ابرکوه ، ویژه برنامه روز این شهرستان ،برپایی سیاه چادرهای عشایر ، طبخ غذای محلی و موسیقی محلی در این محوطه و طبخ غذای محلی در پارک ابرکوه از مهمترین برنامه های این روز است.

این مسوول روز هفتم را روز مهریز اعلام کرد و گفت: در این روز برنامه خاص روز شهرستان ،ورزش های باستانی و زورخانه ای ، سرود دانش آموزی در باغ جهانی پهلوانپور و نمایشگاه نقاشی را در دستور داریم.

معاون میراث فرهنگی استان یزد افزود: روز هشتم روز اردکان است که در این روز برنامه هایی همچون ویژه برنامه این روز ، تجلیل از فعالان حوزه گردشگری ،مسابقه دوچرخه سواری و طبخ غذای محلی را اجرا می کنیم.

فاطمی ادامه داد: در روز نهم که به نام شهرستان اشکذر است برنامه هایی همچون اجرای سرود سنتی ، ورزشهای باستانی ، طبخ آش محلی ، نمایشگاه صنایع دستی ، افتتاح سرای محبت ، موسیقی محلی ، نمایشگاه قرآن و مجموعه پاتوق روستای شمسی را برگزار خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه روز دهم به نام شهرستان بهاباد نامگذاری شده است تصریح کرد: در این روز اجرای زنده تولید صنایع دستی در موزه مردم شناسی ، اجرای عروسی سنتی و رونمایی از کلیپ روز بهاباد را داریم .

این مسوول گفت: روز یازدهم نیز روز شهرستان تفت است که استقبال از میمهمانان نوروز در حسینیه امام ( شاه ولی ) ،جشنواره بانوی روستا در اسلامیه با همکاری دهیاری این روستا ، ویژه برنامه این روز از شاخص ترین برنامه های این روز است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اضافه کرد: روز دوازدهم فروردین که روز جمهوری اسلامی است به نام شهرستان خاتم نامگذاری شده که برنامه های متنوعی همچون نمایشگاه صنایع دستی ، سیاه چادر عشایر ، اسب سواری ، کشتی محلی ، نمایشگاه حیات وحش ، گشت پزشکی و طبخ غذای محلی را اجرا خواهیم کرد.

فاطمی در پایان تاکید کرد : امیدواریم جشنواره و برنامه های فرهنگی در روز مخصوص هر شهرستان به بهترین نحو اجرا شود .

استان یزد 2270 هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاههای زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی ، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد.

از دیگر اماکن دیدنی یزد می توان به زندان اسکندر، بقعه شیخ احمد فهادان، مجموعه تاریخی هشت، مسجد چهل محراب، آتشکده زرتشتیان، گنبد مصلای عتیق، بقعه دوازده امام، مسجد یعقوبی و بقعه سید شمس الدین اشاره کرد .

نارین قلعه میبد به عنوان قدیمی ترین بنای ساخته شده از خشت در دنیا ،قنات زارچ به عنوان طولانی ترین قنات دنیا با 100کیلومتر طول ، قدیمی ترین مسجد ایران یعنی مسجد جامع فهرج، نخل چوبی میدان امیر چخماق به عنوان قدیمی ترین نخل چوبی ایران با 450 سال عمر، بادگیر باغ دولت آباد یزد در شمار زیباترین بادگیرهای دوره زندیه و قاجاریه با قدمتی 270 ساله به عنوان بلندترین بادگیر جهان و سرو 4500ساله ابرکوه به عنوان مسن ترین موجود زنده جهان از جمله این آثار تاریخی و طبیعی در استان یزد است.ک/3


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۶
برچسب ها:

You cannot copy content of this page