تحویل دارو بدون نسخه پزشک ممنوع(3)

دسته: فرهنگی، هنری، مذهبی , مقالات
بدون دیدگاه
شنبه - 24 تیر 1391

اگر از کسانی که با عرفا همنشینی داشتند در مورد شرائط ذکر گفتن بپرسید قطعا به شما خواهند گفت شرائط هرکس برای گفتن ذکر متفاوت است یعنی برخی باید در حال را رفتن و برخی در حال سجده و یا برخی دیگر در حال نشستن به گفتن ذکر بپردازند.

بله دقیقا همینطور است اگر گاهی می بینیم از گفتن ذکر اثری در خود احساس نمی کنیم یا تاثیری منفی در زندگی ما می گذارد دلیلش این است که آن ذکر با مراعات آداب و شرائط گفته نشده و یا بدون مشورت با متخصص بیان شده است.

روزی محضر یکی از اولیای خدا در شهر مقدس قم رسیده و از ایشان تقاضا کردم برای من ذکری را تجویز کنند . ایشان ابتدا ممانعت کرده و بعد از اینکه اصرار های مرا دیدند به من فرمودند شما ذکر یونسیه را زیاد تکرار کنید یعنی آیه شریفه  ” لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین ” این ذکر را یونسیه گویند زیرا  زبان حال حضرت یونس علیه السلام است آن زمانی که در شکم ماهی بود .

بعد از مدت کوتاهی فرمودند شما این ذکر را در حال ر اه رفتن بگوئید چون در حالت سجده برای شما سنگین است و تحمل ان را ندارید فقط در حالت راه رفتن می توانید این ذکر را تکرار کنید.

اما مدتی نگذشت که آن بزرگوار رو به من کرده و فرمود اصلا شما این ذکر را نگوئید  که می ترسم تحمل آن را نداشته و دچار مشکلاتی شوید.

این یک واقعیت است که متاسفانه بسیاری از مردم خصوصا بانوان محترم از این مساله غافلند و بدون مشورت با متخصص هر ذکری را با هر حالتی که شد تکرار کرده و بسیاری از آنان را می بینیم که در مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند.

بنابراین همانطور که در مصرف داروها از پزشکان عزیز مشورت گرفته و خودسرانه عمل نمی کنند همینطور در استفاده از ذکر ها نیز باید همت گماشته و بدون مشورت از ذکر های خاصی استفاده نکنند.

حال سوال این است که آیا ذکری هست که بتوانیم بدون مشورت بخوانیم یا خیر؟

همانطور که می دانید در بین داروهای موجود، برخی از داروها در بین مردم به عنوان یک داروی عمومی قلمداد شده و همه مردم برای هر نوع دردی از آنها استفاده می کنند و برای مدت کوتاهی هم جواب می گیرند همانند استامینوفن، ایپوبروفن و …

امثال این داروها را مردم در خانه های خود داشته و با احساس درد در هر عضوی از اعضای بدن خود ، به این داروها پناهنده شده و درد را کاهش می دهند. (هرچند این داروها نیز عوارضی دارد که نباید بدون مشورت مصرف شود)

در بین اذکار نیز دو ذکر است که در کلام عرفا و بزرگان به اذکار عمومی شهرت یافته و به تعبیر مرحوم شیخ رجبعلی خیاط به عنوان دو بال برای پرواز یاد شده است که یکی از آندو استغفار و دیگری صلوات است.

استغفار و صلوات از ذکرهایی است که نیاز به استاد نداشته و شرائط و آداب خاصی ندارد و گفتن آن هم به عدد خاصی محدود نیست و در مقابل، هر چه بیشتر تکرار شود تاثیر آن بیشتر ، بهتر و سریع تر خواهد بود .

به عبارت دیگر اگر مردم تمامی ذکر ها را کنار گذاشته و فقط به همین دو ذکر اکتفا کرده و خالصانه و مخلصانه به تکرار آن عادت کنند قطعا آثار مثبت آن را در روح و جسم و زندگی دنیوی و اخروی خود خواهند یافت که منظور از خالصانه و مخلصانه این است که آدمی بر ترک گناه و توبه از آن تصمیم بگیرد و در کنار آن به گفتن این ذکر ها نیز مقید گردد.

البته در کنار ایندوذکر، گفتن ذکر لا اله الا الله نیز مورد تاکید امام صادق علیه السلام است که البته مشروط به اینکه روزانه صد مرتبه بیشتر نشود که قبلا مورد بحث قرار گرفت.

البته استغفار و صلوات در زندگی ما انسان ها فوائد و تاثیرات بسزایی دارد که بیان آنها یک مقاله مفصلی را می طلبد که اگر توفیقی باشد انشاءالله در آینده به آن خواهم پرداخت.اما به عنوان نمونه به آیات 10 تا 14 سوره مبارکه نوح علیه السلام اشاره کنم که خداوند در آن آیات آثاری از استغفار در زندگی انسان ها را مطرح می کند و می فرماید استغفار باعث مغفرت گناهان، نزول باران، زیار شدن رزق و روزی ، فرزند دار شدن و ورود به بهشت می شود.

 سید عباس حسینی باقرآبادی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۹
برچسب ها:

You cannot copy content of this page