قول مي دهم ارزش نهادن به فرزندان بافق باعث شود تا در آينده نزديک شاهد بالاترين کيفيت از لحاظ هنر و هنرمند باشیم

دسته: عمومی
۲ دیدگاه
جمعه - 25 اردیبهشت 1394

نقاشي، هنر بيان ايده‌ها و عواطف است. نقاشي يا نگارگري فرآيندي است که طي آن رنگ بر روي يک سطح مانند کاغذ يا بوم ايجاد نقش مي‌کند و فردي که اين فرآيند توسط او انجام مي‌گيرد نقاش نام دارد، به‌خصوص زماني که نقاشي حرفه شخص باشد. اين هنر،با آفرينش کيفيت هاي زيبايي شناختي معين در يک زبان بصري دو بعدي نيز تعريف مي شود. به باور کارشناسان،هنر نقاشي از دير باز وظايفي مانند روايت،مستند نگاري،داستان پردازي و تبليغ را بر عهده داشته است، ولي از اواخر قرن نوزدهم با وا نهادن اين وظايف به خلوص و استقلال بياني دست يافته است. به هر حال هنرمند نقاش پيام بصري خود را بر اساس کيفيت هاي حسي،عاطفي،امکانات بياني،محدوديت هاي موضوعي و توانايي هاي تکنيکي بيان مي کند.

هفته نامه افق کوير در اين شماره به سراغ يکي ديگر از هنرمندان رفته و گفتگويي با وي انجام داده است.

افق کوير: لطفاً خودتان را معرفي کنيد؟

بهزاد صديقي مقدم، فارغ التحصيل هنرهاي زيبا گرايش نقاشي از دانشگاه آزاد اسلامي تهران هستم. به مدت سه سال در آن جا استاد يار و چهار سال استاد دانشگاه بوده ام. متأهل و داراي 3 فرزند، دو دختر و يک پسر به نام هاي فاطمه، زهرا و علي مي باشم. نزديک به 14 سال به دليل اين که همسرم بافقي هست در اين شهر زندگي مي کنم. تا قبل از آن هم در هيچ يک از شهرهاي ايران نبوده ام. کتاب‌هايي در زمينه کودکان از من چاپ شده و طراحي تعدادي از جلدهاي کتاب را نيز انجام داده ام.

افق کوير: چگونه شد که اين رشته را انتخاب کرديد؟

از کودکي به نقاشي علاقه ي وافري داشتم. خواهر و برادرهايم در رشته هاي ديگر دانشگاهي ادامه تحصيل دادند. دو خواهرم پزشک و هر دو چندين سال پيش در بافق به طبابت مشغول بوده اند. خواهر بزرگتر رييس بيمارستان وليعصر(عج) و خواهر کوچک متخصص زنان و زايمان بود. پدرم علاقه داشت تا تمامي فرزندانش در رشته پزشکي درس بخوانند، اما من با اينکه درسم از بقيه بهتر بود، ولي پزشکي را دوست نداشتم. معمولاً افرادي که رشته هنري را انتخاب و در طراحي و نقاشي کار مي کنند به سراغ سبک هاي مختلف نمي روند. دوست داشتن و علاقه ام باعث شد تا روزها به دانشگاه رفته و اوقات بيکاري در ميراث فرهنگي ثبت نام کنم و در رشته هاي ديگر از جمله صنايع دستي، معرق کاري و قلم زني آموزش ببينم. به گونه اي عشق به هنر مرا در خود غرق نمود.

افق کوير: ازدواجتان چگونه صورت گرفت؟

بيست سال قبل خواهر بزرگم در اين جا زندگي و طبابت مي نمود با توجه به آگاهي که از روحيه ام داشت فردي را به من معرفي کرد. اين را هم نيز متذکر شوم که زمينه اي قبلي از زنان استان يزد به پاکدامني و سازگار بودن در من وجود داشت. مستأجر خانه پدري ام يزدي بود و همسر وي ترک، هميشه با هم به گونه اي اختلاف داشته و درگير بودند. گاهي اوقات به کارگاه صنايع دستي که در آن فعاليت مي کردم سري مي زد. توصيه داشت که اگر قصد ازدواج داري حتماً از استان يزد همسر انتخاب کن. از آن زمان قصدي نداشتم که در تهران ازدواج کنم. به بافق جهت ديدن خواهر مي آمدم مزيت هاي زيادي را در اين شهر مشاهده کردم.

افق کوير: پيرامون رشته هنر توضيحاتي ارائه دهيد؟

هنر بسيار زيبا و دوست داشتني مي باشد. سال قبل هنرآموزي که براي اولين بار به کلاس آمده بود مرتب بي قراري مي نمود، اما بعد از گذشت مدتي آنقدر شيفته و علاقمند شده که در اين زمينه واقعاً پيشرفت قابل تحسيني داشت. خدا زيباست و زيبايي را دوست دارد از روح خدا در انسان دميده شده، هنر رشته خلاقي است. اثري که در صفحه سفيد توسط هنرجو خلق مي گردد لذتبخش خواهد بود. فکر مي کنم فردي شوق هنر را هم اگر نداشته باشد با به تصوير کشيدن مناظر سر ذوق خواهد آمد. استعداد در نقاشي کشيدن تقريباً 5 درصد مؤثر هست.

در تهران علاوه بر تدريس در دانشگاه، آموزشگاه آزاد داشته و شيوه هايي از آموزش را طي اين چندين سال ابداع و تکميل نمودم. نهايتاً به اين نتيجه رسيدم که هر فردي، حتي اگر نتواند خطي ساده بکشد بعد از گذشت يک ماه و نيم يا تمرين در سطح يک تحصيل کرده دانشگاهي مي تواند هنرهاي زيبايي را ارائه دهد. طرح خود را به مدير گروه گفته، اما او مرا مورد تمسخر قرار داد. يک سال و نيم بعد باز موضوع را با رياست دانشگاه در ميان گذاشتم که باز مورد مقبول واقع نشد. به رياست گفتم بيايد شيوه انقلابي را امتحان کنيم. بالاخره به دستور وي و اکراه مدير گروه کار با سي نفر هنرجو آغاز گرديد. گرچه در کلاس رده هاي سني مختلف را قرار داده بودند و کاري بس دشوار بود، اما با ياري خدا و همت هنرجويان توانستيم آموزش را تکميل نماييم.

افق کوير: در طي صحبت هاي خود گفتيد بافق مزيت هاي خوبي دارد امکان دارد توضيحات بيشتري ارائه دهيد؟

آن زمان بافق مزيت و رنگ و بوي بيشتري داشت، اما متأسفانه اکنون کمي از رنگ و بوي آن کاسته شده، يادم هست آن زمان اگر يک شبانه روز موتور درب خانه گذاشته مي شد سرقتي صورت نمي گرفت. خواهرم يک روز عمل جراحي داشت به محض آماده شدن از بيمارستان تماس گرفته شد که عمل جراحي لغو شده، او هم به خانه برگشت غافل از اينکه تمام مدارک و کيفش در ماشين جا مانده و شيشه پايين و کليد نيز بر روي خودرو هست. صبح به گماني که سرقت انجام شده از خانه بيرون آمديم، اما براي من تعجب آور بود، حتي کوچکترين تغييري در خودرو نمايان نبود تردد در خيابان نيز انجام مي گرفت. مدينه فاضله به تمام معنا در بافق وجود داشت. درب هاي خانه هميشه باز بود بدون آن که هيچ اتفاقي رخ دهد. اعتقادات زيبا و وصف نشدني بود. يکي از موارد آزاردهنده در تهران و شهرهاي بزرگ وجود ترافيک سنگين مي باشد که عاملي هست براي اتلاف وقت. بافق آسايش و آرامش خاصي دارد که يک صدم آن را در شهرهاي بزرگ نمي توان يافت.

افق کوير ر فرزندان تان به هنر و نقاشي علاقه دارند؟

بله، زندگي مرا در زمينه هنر از نزديک شاهد بوده اند. قديم نقاشي که مي کشيدم به پدر نشان مي دادم براي تشويق مي گفت قشنگ هست، اما دوره امروز، حتي عيوب آن را بايد به فرزند خود بگويم که از اهميت خاصي اين موضوع برخوردار هست. ناگفته نماند کوزه گر از کوزه شکسته آب مي خورد. هنوز آموزش حرفه اي را شروع نکرده ام.

افق کوير: آيا نقاشي بر روان انسان تأثير گذار مي باشد؟

تأثير نقاشي و رنگ بر روي ذهن انسان تلقيني نيست، طبيعي مي باشد. ديدن رنگ قرمز ضربان قلب را تندتر مي نمايد. در اتاق انتظار بيماران قلبي از اين رنگ نبايد استفاده کرد. با نهادينه شدن هنر بسياري از معضلات اجتماعي رفع خواهد گرديد.

افق کوير: مشکلاتي هم بر سر راه شما قرار داشته است؟

چند سال بعد از انقلاب رنگ و نقاشي لوکس محسوب مي گرديد. دانشجوي هنر رنگ را دوست دارد. مرکز رنگي در نزديک دانشگاه قرار داشت هر روز به آن جا سر ميزدم پول توجيبي خود را جمع کرده؛ تا بنوانم آنچه براي رشته خود اهميت دارد خريداري کنم. هزينه هاي کلاس آزاد و آموزشگاهها هم سرسام آور بود. هزينه هاي سنگيني تا به حال متقبل شده ام.

افق کوير: به نظر شما چه تدبيري بايد انديشيده شود تا به فرهنگ بيشتر بهاء داده شود؟

مردم هنر را بيش از اين بشناسند و تأثيرات آن را در زندگي لمس کنند. هنر شيوه ي زندگي را متحول خواهد کرد و جامعه را به سوي سعادت رهنمون مي نمايد. فرهنگ اگر نهادينه شود باعث کم رنگ شدن اختلافات خانوادگي خواهد شد. يکي از اقوام دچار افسردگي روحي مي شود روانپزشک بعد از کامل نمودن مدت درمان به وي توصيه مي نمايد که در يکي از کلاس هاي موسيقي يا نقاشي شرکت کند.

افق کوير: با توجه به اينکه ايده شما براي ازدواج سازگار بودن زنان يزدي بوده؛ آيا از همسر خود راضي هستيد؟

باور کنيد هنوز که هنوز است، براي فردي که اين توصيه را به من نمود نماز مي خوانم. بهتر از اين امکان نداشت رخ دهد خود را در بهشت برين مي بينم. همسرم به تمام معنا سازگار و متين هست.

افق کوير: آيا به فکر اين هستيد که به تهران يا جاهايي ديگر براي زندگي برويد؟

پيشنهاداتي از سوي يکي از کشورها به من شد گاهي پاهايم مي لرزد؛ چرا که امکانات بسيار ارزنده اي مطرح مي گردد. يک اشکال در بافق البته در برخي مردم وجود دارد و آن بها ندادن به زحمات استاد هست. هنرجو در کلاس شرکت مي کند دوره آموزش تکميل، اما هزينه را پرداخت نمي کند. اگر گاهي هم تماسي گرفته شود و درخواست هرينه شود کدورت پيش مي آيد.

افق کوير :حرف پاياني:

مسئولين و مردم به هنر بهای بيشتري دهند، قول مي دهم ارزش نهادن به فرزندان بافق باعث شود تا در آينده نزديک شاهد بالاترين کيفيت از لحاظ هنر و هنرمند باشيم.

راضیه بیگی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۸۴
برچسب ها:
دیدگاه ها
ع این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 26 اردیبهشت 1394 - 9:15 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

میشه بگین دیشب چرا صدای تیراندازی میومد؟ ممنون

فاطمه رادفر این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه 14 خرداد 1395 - 12:05 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

خوب بود فقط از شما می خواهم رشته ی هنر را در بافق ایجاد کنید تا ما نو جوانان بافقی به آرزوی خود برسیم

You cannot copy content of this page