فعالیت های انجام شده پیرامون شناخت و معرفی صنایع دستی بافق از زبان معاون فرماندار

دسته: محیط زیست، منابع طبیعی، گردشگری
بدون دیدگاه
شنبه - 23 خرداد 1394

images

بافق یکی از شهرهایی هست که به واسطه وجود و رشد و پرورش درخت خرما توانسته در موضوع صنایع دستی حرفی برای گفتن داشته باشد. بادبزن، حصیر، جارو و… از جمله صنایع دستی معروفی هست که به نقاط دیگر استان و کشور فرستاده می شود
گرچه در چند سال اخیر بافت این صنایع با کاهش روبرو شده است و همتی را می طلبد تا در این زمینه گام های استوارتری برداشته شود. روز چهارشنبه 20 خرداد روز صنایع دستی و گردشگری نامگذاری شده است. به همین منظور خبرنگار «بافق فردا» به سراغ محمد علی طالعی یکی از کسانی که در موضوع میراث فرهنگی تجربه ای خاص دارد رفت و با او به گفتگو نشست.
طالعی فعالیت های انجام شده پیرامون شناخت و معرفی صنایع دستی بافق را چنین بیان کرد : در سال گذشته یک دوره صنایع دستی همراه با صدور گواهی توسط اداره آموزش و پرورش بود و عده ای از فرهنگیان ترغیب شدند تا در این دوره حضور داشته باشند.
برای معرفی صنایع دستی مهم طی چندین مرتبه افرادی که در این زمینه مهارت داشتند به مرکز استان اعزام شدند و در برنامه های مختلف از جمله بوستان ناجی و نمایشگاه صنایع دستی شرکت کردند.
در بخش های خصوصی نیز توسط آقایان بابایی و مرشدزاده فعالیت های ارزنده ای صورت گرفته است.
وی همکاری ادارات شهرستان را مثبت ارزیابی کرد و افزود : چندین جلسه در ایام سال به ویژه نوروز برگزار شد. چهارم فروردین روز بافق بود و برنامه بهارانه که به صورت پخش زنده بود تمام ادارات همکاری داشتند.
این فعال فرهنگی – اجتماعی پیرامون ترمیم آثار تاریخی شهرستان گفت : آن طور که باید کار انجام نشده، محدودیت بودجه و فراوانی آثار یکی از عوامل بوده است اما در سال گذشته، خانه نعیمی در میدان خان، قلعه باقرآباد ” توسط دکتر اکبرپور ” و چند مورد آثار دیگر مرمت شد که در این باره می توان جزئیات را از مسئول میراث فرهنگی بافق جویا شد.
معاون فرماندار گفت : فرماندار پیگیری و حمایت لازم را برای ترمیم آثار تاریخی داشته و در مرحله اول رئیس اداره میراث فرهنگی تعیین شد که فردی بومی و خدمتگزار است. فرماندار در دو نوبت ” چهارم و هشتم ” وقت خوبی را برای میراث در نظر گرفت و در زمینه شناسایی میراث بافق در سال گذشته تقریبا هفته ای یک بازدید از اماکن تاریخی بافق داشت.
وی افزود : برنامه بافق شناسی در باغ تیتو نیز برگزار شد. برای فعالیت در بخش آثار معنوی خانه پدری مهندس فتوحی در مبارکه به تعزیه خانه اختصاص داده شد. و در محله سفلی آقای عباس زاده نیز محلی را با بودجه شخصی برای احداث تعزیه خانه در نظر گرفت.
برگزاری کنگره وحشی بافقی و حاج شیخ محمد تقی خان بافقی در سال های گذشته از جمله کارهایی بود که به منظور معرفی شخصیت های شهرستان انجام گرفت.
طالعی ادامه داد : فعالان و صاحب نظرانی نیز برای گروه مردم نهاد در میراث فرهنگی در نظر گرفته شده و هدف اصلی آنان معرفی و شناسایی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان است.
وی در پایان اهداف بلند مدت را حفظ میراث فرهنگی دانست و افزود : جلوگیری از تخریب و نابودی آثار، ثبت و معرفی به نسل جوان، خرید برخی منازل قدیمی و اختصاص آن به خانه هنرمندان، حمایت از بخش خصوصی در حد توان مانند فعالیت های انجام شده سال گذشته و اوایل سال جاری.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۳
برچسب ها:

You cannot copy content of this page