مروری بر سوره حدید

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 2 تیر 1394

بافق فردا افتخار دارد در ماه میهمانی خدا یادداشتهای حجت الاسلام احمد علیزاده فلاح مسؤل دفتر فرهنگ اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافق را که با عنوان طرح بهار قران در این واحد دانشگاهی در حال بحث است را برای خوانندگان عزیز منتشر نماید
یادداشت اول:

بسم الله الرحمن الرحیم
سوره حدید بیست و نه آیه دارد و در مدینه نازل شده است بنابرین جزء سور مدنی به حساب می آید
غرض سوره
علامه طباطبایی غرض از سوره حدید را ترغیب مؤمنین به انفاق در راه خدا می دانند و به آیات در مورد انفاق در سوره استناد می کنند گرچه مفاهیم دیگری نیز در آیات این سوره مطرح است که در ادامه بدان می پردازیم وچون غرض انفاق است و چه بسا افرادی به اشتباه بیفتند که نکند خدا نیاز دارد سوره با سبح شروع می شود که تنزیه خداوند است.
فضیلت سوره
سوره حدید یکی از سوره های مسبحات است که پیامبر گرامی اسلام(ص) قبل از خواب تلاوت می فرمودند و می گفتند در آن آیه ای است که از هزار آیه بهتر است و امام باقر(ع) می فرمایند هر کس سور مسبحات را قبل از خواب بخواند نمی میرد تا امام زمان (عج) را درک کند یا اگر مرد در جوار رسول گرامی (ص) خواهد بود .
براء بن عازب می گوید به علی(ع) عرض کردم ای امیر مؤمنان تو را به خدا و رسولش می خوانم که بهترین چیزی که پیامبر (ص) ویژه تو کرد و جبرئیل مخصوص او ساخت و خداوند جبرئیل را به آن فرستاد در اختیار من قرار دهی.
حضرت فرمود: هنگامی که می خواهی خدا را به نام اعظمش بخوانی از آغاز سوره حدید تا شش ایه تا علیم بذات الصدور را بخوان و سپس چهار آیه آخر سوره حشر را بعد دو دستت را بلند کن و بگو : ای خداوندی که چنین هستی تو را به حق این اسماء می خوانم که بر محمد(ص) درود فرستی و فلان حاجت مرا برآوری سپس آن چه می خواهی بگو . سوگند به خداوندی که معبودی جز او نیست به حاجتت خواهی رسید ان شاء الله.
در حدیث دیگری امام سجاد(ع) می فرماید: خداوند می دانست که در آخر الزمان گروهی ژرف اندیش خواهند آمد ، لذا سوره توحید و آیاتی ازسوره حدید را نازل کرد و هر کس غیر این صفات را برای خدا بپذیرد هلاک می شود.
ادامه دارد
احمد علیزاده فلاح


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۹
برچسب ها:

You cannot copy content of this page