مروری بر سوره حدید (5)

دسته: عمومی
یک دیدگاه
سه‌شنبه - 9 تیر 1394

یُولِجُ اللَّیْلَ فِی النَّهَارِ وَیُولِجُ النَّهَارَ فِی اللَّیْلِ وَهُوَ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ ﴿٦﴾ آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَأَنْفِقُوا مِمَّا جَعَلَکُمْ مُسْتَخْلَفِینَ فِیهِ فَالَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَأَنْفَقُوا لَهُمْ أَجْرٌ کَبِیرٌ ﴿٧﴾
شب را در روز و روز را در شب داخل می کند و او به راز دلها داناست. به خدا و پیامبرش ایمان آورید و از آنچه شما را در آن جانشین قرار داد انفاق کنید پس کسانی از شما که ایمان آورند و انفاق کنند برایشان پاداشی بزرگ است.
نکته ها:
1. آیه شش به کوتاهی و بلندی شب و روز دلالت دارد که نمونه ای از تدبیر الهی است.
2. در آیه چهار خدا را عالم به اعمال و کردار معرفی کرد اینجا عالم به افکار و نیات می داند خدا حتی نیات را خبر دارد.
3. از شش آیه می توان اصول حکومت و مدیریت را استفاده کرد: الف:علم ب:قدرت ج:عزت و حکمت د: احاطه ح: ارجاع امور
4. آیه هفت خطاب به مؤمنان است شما که ادعای ایمان دارید ایمان بیاورید به خدا و رسول او و انفاق کنید یعنی برای اثبات ادعای خود انفاق کنید انفاق لازمه ایمان است تنها اهل نماز و روزه بودن کافی نیست باید به فکر مستمندان هم بود بعضی ادعای ایمان دارند اما واجبات مالی را مثل زکات و خمس را نمی پردازند و حال آن که ایمان به خدا و رسول ایمان به تمام دستورات و عمل بدان است.
5. انفاق کنید از آنچه خدا شما را جانشین در استفاده قرار داد در جانشینی انسان بر زمین دو نظر است 1. جانشینی خدا در زمین که انسان خلیفة الله است همه هستی ملک خداست و در اختیار شما مؤمنین خدا امر می کند از ملکش مقداری را به مستمندان بدهید 2. جانشینی از گذشتگان اموالی که دست شماست قبلاً دست آنها بوده به شما رسیده اشاره به این که برای شما هم نمی ماند پس انفاق کنید.
6. از این مال عاریه ای انفاق کنید تا برای شما ماندگار شود انفاق کنید خداوند اجر بزرگی برای انفاق کنندگان می دهد.
ادامه دارد…
احمد علیزاده فلاح


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۵
برچسب ها:
دیدگاه ها
جعفري این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 9 تیر 1394 - 7:50 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

باسلام، استاد عزيز دست مريزاد.

You cannot copy content of this page