مروری بر سوره حدید(7)

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
پنج‌شنبه - 11 تیر 1394

وَمَا لَکُمْ أَلا تُنْفِقُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلِلَّهِ مِیرَاثُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ لا یَسْتَوِی مِنْکُمْ مَنْ أَنْفَقَ مِنْ قَبْلِ الْفَتْحِ وَقَاتَلَ أُولَئِکَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِنَ الَّذِینَ أَنْفَقُوا مِنْ بَعْدُ وَقَاتَلُوا وَکُلا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَى وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ ﴿١٠﴾
شما را چه شده که در راه خدا انفاق نمی کنید؟ در حالی که میراث آسمان ها و زمین برای اوست. کسانی از شما که قبل از فتح انفاق و جهاد کردند یکسان نیستند . آنان از جهت درجه از کسانی که پس از آن انفاق و جهاد کرد برترند و خداوند، هر دو را وعده نیکو داده و خداوند به آچه انجام می دهید آگاه است.
نکات:
1. آیه توبیخ سختی است از بخیل ها که چرا انفاق نمی کنند در آیه هفت فرمود انفاق کنید از آنچه خدا شما را جانشین قرار داده است اینجا از ناپایداری مال برای افراد سخن می گوید انفاق کنید که هر چه دارید می گذارید و می روید و میراث آسمان ها و زمین از آن خداوند است.
2. میراث مالک شدن مالی است که از میت به بازماندگان منتقل می شود و جزء خدا کسی باقی نمی ماند کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام پس او میراث بر آسمان ها و زمین است آری ای انسان تو که ماندگار نیستی و همه را به امان خدا جا خواهی گذاشت چرا انفاق نمی کنی تا در آن دنیا از آن بهره مند شوی.
3. اافرادی قبل از قوت اسلام انفاق کرده اند و در نبرد شرکت کرده اند با آنها که بعد از قدرت اسلام به انفاق و جهاد اقدام کرده اند یکسان نیستند آنها که قبل از فتح مکه سال هشتم هجری یا حدیبیه سال ششم به یاری اسلام و مسلمین شتافته اند مانند حضرت خدیجه (س) که همه اموالش را در سال های غربت اسلام اهدا کرد و حضرت علی(ع) که جانفشانی کرد قطعاً با آنها که بعد از نیرومندی اسلام به یاری اسلام به انفاق و جهاد پرداخته اند یکسان نیستند بلکه برتری درجه دارند آری به هر دو گروه خداوند وعده نیکو داده و هردو مورد لطف پروردگارند.
4. خداوند به آنچه انجام می دهید آگاه است هم می داند هر کسی چه کرده و انگیزه اش از آن چیست؟


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۱
برچسب ها:

You cannot copy content of this page