روزه دارم من و افطارم از آن لعل لب است / آری افطار رطب در رمضان مستحب است .

دسته: علمی - پزشکی
بدون دیدگاه
شنبه - 31 تیر 1391

سعی داریم تا پایان ماه مبارک هر هفته متناسب با آن مطلبی به حضور تقدیم کنیم باشد که مقبول طبع لطیفتان قرار گرفته و در نظر آید.
بیماری و روزه داری: در قبال این قضیه بیماران به سه دسته تقسیم می شوند.
گروه اول آن دسته بزرگوارانی که بیماری چندان با اهمیتی ندارند اما مرتباً شکایت بیماریشان چرب تر می کنند تا شاید مجوز معافیت از عملیات سخت روزه داری را از پزشک مورد علاقه خود دریافت کنند .
دسته دوم بیمارانی که بیماری مهمی دارند و روزه برایشان ضرر دارد اما علیرغم توصیه مکرر پزشک باز مبادرت به روزه گرفتن می کنند .
دسته سوم بیمارانی که بیماریشان با روزه داری تشدید می شود و با توجه به توصیه پزشک روزه نمی گیرند .
دسته اول جهت رفع مشکلشان باید در تقویت ایمانی خویش بکوشند
.دسته دوم جهت رفع مشکل خود باید به افزایش عقل خود همت گمارند. در قرآن مجید به صراحت آمده است که روزه از فرد بیمار ساقط است و به عقیده بنده فقیر سراپا تقصیر اینگونه روزه داری نه تنها ثوابی ندارد بلکه عین گناه است .
دسته سوم در صورتی که احساس کنیم بیماری مهمی داریم یا اخساس کنیم علایم بیماری ما در هنگام روزه داری تشدید شده و ازار دهنده است باید با پزشک خود مشورت نماییم تا خدایی نکرده جزء گروه اول یا دوم قرار نگیریم
ذکر دو نکته در ارتباط با روزه داری در زمان بارداری و شیردهی لازم است:
گاه دیده شده که برخی از خواهران مومنه و کم بصیرت در این دوزمان نیز در جهت اخذ ثواب اقدام به روزه داری می نمایند باید به این عزیزان هوشمند عرض گردد از ضرب المثل کاسه داغ تر از آش درمورشان مصداق دارد .
روزه داری و گرسنگی طولانی با ایجاد متابولیت های ناشی از اسیدوز می تواند منجر به پیدایش نقص ژنتیکی در جنین گردد و ضمناً باعث کاهش رشد جنین نیز خواهد شد
روزه داری در زمان شیر دهی نیز در صورتی که منجر به کاهش شیر مادر گردد و طفل هنوز در مرحله ای نباشد بتواند از غذاهای کمکی جایگزین استفاده نماید منجر به سوء تغذیه می شود
با آرزوی سلامتی
دکتر محمد رضا آیت اللهی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۷
برچسب ها:

You cannot copy content of this page