سلام بر رمضان ، ماه عزیز خدا (3)

دسته: فرهنگی، هنری، مذهبی
بدون دیدگاه
یکشنبه - 1 مرداد 1391


«روز و شب و ساعات ماه رمضان برترین روز و شب و ساعات است»

ماهى که نزد خدا برترینِ ماه هاست و روزهایش برترینِ روزها ،شب هایش برترینِ شب ها و ساعاتش برترینِ ساعات است .ماهى است که در آن به میهمانى خدا دعوت شده اید و از شایستگانِ کرامت الهى قرار داده شده اید                   

این عبارات بعدی خطبه رسول اکرم (ص) است . و حکایت از اهمیت شأن و جایگاه والای اوقات ماه مبارک رمضان دارد. در این مورد چند کلامی عرضه می کنیم .

اهمیت ایمان به شئون در پیشگاه خداوند متعال

یکی از انواع ایمانیات که نزد خداوند متعال بسیارقیمت دارد ایمان به شئون است .  ایمان به شئونی که خداوند متعال برای اشخاص ، موقعیت ها و اشیاء قائل است . خداوند تمام افراد را در یک ردیف قرار نمی دهد . هر کدام در موقعیتی هر کدام در درجه ای قرار دارند . یکی بالاتر است و دیگری پایین تر ، البته بر اساس معیار هایی که خود، در قرآن کریم تعیین می فرماید .مثلا در آیه 13 سوره حجرات ، پس از نفی اهمیت به درجه بندی های دنیایی و نژادی و قومی معیار سنجش را چنین معرفی    می فرماید ان اکرمکم عندالله اتقکم . هر که تقوایش بیشتر مقرب تر . یا در دسته بندی دیگری در سوره واقعه افراد را به  سه دسته تقسیم می فرماید:

السابقون   –    اصحاب الیمین    –   اصحاب شمال

یا مثلا در معرفی رسولان و برتری برخی بر برخی دیگر، در آیه 253 سوره بقره به این موضوع می پردازد که تلک الرسل فضلنا بعضهم علی بعض منهم من کلم الله و رفع بعضهم درجات . پس به نوعی خداوند متعال اهل مسامحه نیست . که همه را در یک ردیف قرار دهد به لحاظ برخی مصالح .خداوند  اهل درجه بندی و قائل به شئون است . و این موضوع هر چه به سمت آخرالزمان نزدیک تر می شویم آشکارتر می گردد. خداوند صحنه عالم هستی را به گونه ای طراحی می کند که کسی نمی تواند پشت  نقاب های ظاهری و گول زننده پنهان شود . همه چیز به ظهور خود نزدیک می شود . موضوعات خوب در قالب بهشت و موضوعات منفی و غیر خدایی در قالب جهنم آشکارتر می شوند . این مقوله برای اهل معرفت بسیار حائز اهمیت است .

همه اوقات نزد خداوند یکسان نیست

با توجه به مفهومی تحت عنوان اهمیت شئون در پیشگاه خداوند، به این مفهوم خطبه نزدیک تر می شویم که تمام ایام ،تمام اوقات تمام ساعات تمام شب ها و روزها مانند هم نیستند .  حضرت یعقوب (ع) وقتی می خواهد برای فرزندانش طلب مغفرت کند آن را واگذار به شب جمعه ای می کند که در واقع شب جمعه و روز جمعه فضیلتش در ایام هفته آشکار است .

 

 

شأن و منزلت اوقات ماه مبارک رمضان در نزد ما چگونه است ؟

با اهمیت مقوله شئون در پیشگاه خداوند متعال تا حدودی آشنا شدیم . حال این سوال جایگاه دارد که شأن و منزلت این ایام مبارک در نزد ما چگونه است؟ . حضرت رسول (ص) شأن روز و شب و ساعات این ایام را مطرح فرمودند که از تمام اوقات با فضیلت تر است . ما چگونه برخورد می کنیم؟. با ذکر یک مثال ساده سعی می کنیم این موضوع را صریح تر مطرح کنیم . شما چند نفر از دوستانتان را به مهمانی دعوت کرده اید برای آنها غذاهایی لذیذ تدارک دیده اید . سفره را می اندازید و دوستانتان را بر سر سفره دعوت می کنید . اگر دوستان شما از این سفره رنگینی که انواع غذاها و نوشیدنی ها در آن تدارک دیده اید و به خاطر آنها مهیا کرده اید لقمه ای نان خالی یا ماست سفره را بخورند و اوقات مهمانی را به بطالت بگذرانند و  دست به غذای اصلی مثلا بوقلمون سرخ کرده وسط سفره نزنند چه حالی می شوید . آیا توقع نمی کنید که چرا اینها اینطور دارند برخورد       می کنند؟ غرض شما و غذای اصلی شما بوقلمون لذیذ بود نه ماست و نانی که سر هر سفره ای پیدا   می شود. اگر مهمانان شما وارد منزل شما بشوند و سرگرم کارهای شخصی خودشان بشوند و به شما و تدارک شما توجهی نکنند چه حالی می شوید . شما در دلتان می گویید اینها شأن مهمان بودن را رعایت نکردند شما شأن میزبان بودن که توجه به مهمان است را رعایت کردید اما آنها شأن مهمان بودن را رعایت نکردند .

برای خداوند متعال توجه بندگان به سفره ماه مبارک و استفاده از اوقات آن بسیار اهمیت دارد

خداوند متعال در میان ماههای  سال یک ماه را برای بندگانش تدارک دیده،  انواع غذاها را بر سر سفره چیده، زمینه بهره برداری را آماده کرده پس مهمان باید شأن مهمان بودن را رعایت کند . شأن آن ماه و روز و شب را رعایت کند .و اگر بنده ای که بسیار به آن محتاج است توجهی نکند تقصیری بر خداوند متعال نیست به قول شاعر گر گدا کاهل بود تقصیر صاحبخانه چیست . تازه خداوند متعال بندگانش را به گدایی نخوانده به مهمانی دعوت کرده است . در احوالات سیدمان رسول الله (ص) داریم که قبل  از ماه مبارک رمضان در مسجد معتکف می شدند تا مهیا و آماده بر سر سفره بنشینند .

خداوند متعال با ماه مبارک رجب و شعبان به پیشواز مهمانان خود می رود

خداوند متعال دو ماه را آنچنان پر از نعمات قرار داده که آدم تعجب می کند. در ادعیه ی ماه مبارک رجب و شعبان بیشتر دقت کنیم . به این عبارات توجه کنیم ببینیم خداوند با چه وجهی بر دسته جات مختلف مهمانانش وارد می شود یا من یعطی الکثیر بالقلیل یا من یعطی من سئله یا من یعطی من لم یسئله و من لم یعرفه . ای کسی که عطا می کنی بسیار در مقابل اندکی که آورده است ای کسی که عطا می کنی به هرکسی که از  تو درخواست کند ای کسی که عطا می کنی به آن کسی که از تو درخواست نکرده و معرفتی هم به عطای تو ندارد. این عبارات بسیار عجیب است . یا در صلوات شعبانیه داریم شعبان الذی حففته بالرحمة و الرضوان  شعبان ماهی است که آکنده از رحمت و رضوان خداوند است . چه زیباست مهمانداری خداوند . انسان از این پذیرای عجیب و غریب تعجب می کند .

 

 

خداوند متعال آنقدر میزبان خوبی است که راه بندگانش را به مهمانی هموار می کند پس مأیوس نشویم

 خداوند متعال  با مغفرت و رحمت کثیر خود در ماههای پیش از ماه مبارک راه بندگانش را به مهمانی هموار می کند .گاهی پیش می آید مهمان را دعوت می کنیم اما آمدنش و بهرمندی از تدارک ما به عهده ی خودش هست .اما خداوند متعال آنقدر مهمانانش را دوست دارد که راه مهمانانش را به مهمانی عظیم خودش هموار می کند به قول رسول اکرم (ص) ماهى است که در آن به میهمانى خدا دعوت شده اید و از شایستگانِ کرامت الهى قرار داده شده اید.

صحبت از دعوت خداست نه اینکه من خودم سرم را پایین بیندازم و وارد شوم و وقتی صحبت ازدعوت خداست و صحبت از اینکه ما از شایستگان کرامت الهی قرار داده شده ایم نه اینکه بوده ایم ؛  قرار داده شده ایم . خداوند این کرامت را در حق بندگانش محقق فرموده است .

این ذهنیت ما کجا و مهمانی خدا کجا از سر بی معرفتی است

بعضی ها دبه در می آورند که ما کجا و مهمان خدا بودن کجا؟! معلوم میشود هنوز عبارات دعای رجبیه را متوجه نشده ایم هنوز از منظری به خداوندمتعال نگاه می کنیم که شایسته خدا نیست . شما مهمان باشی و باور نکنی مهمان هستی! .   سیدمان رسول اکرم (ص) می فرماید مورد کرامت قرار گرفته اید . پس

     دعوت شدگان ضیافت الله هستیم نکند گرسنه از سر این سفره بلند شویم !

     دعوت شدگان ضیافت الله هستیم نکند اوقات به آن قیمتی را به بطالت بگذرانیم

     دعوت شدگان ضیافت الله هستیم   نکند فیلم ها و سریالها اوقات طلایی ماه مبارک را از ما بگیرد!!

    دعوت شدگان ضیافت الله هستیم در این ضیافت به چه اموری فکر می کنیم ؟

     دعوت شدگان ضیافت الله هستیم چقدر مقرب تر شده ایم ؟

     دعوت شدگان ضیافت الله هستیم چقدر از خودمان بیرون آمده ایم و به میزبان پرداخته ایم؟

خدایا به احسانت به کرمت به بزرگواریت به مهربانیت رسم و راه بهره مندی از سفره مهمانیت را به ما عنایت کن. خدایا در این ماه به درگاهت مناجات می کنم و مانوس تو می شوم از خودم از مشغله هایم فاصله می گیرم تا به تو توجه کنم . خدایا نکند بر سر سفره ات بی ادبی کنم خدایا کمکم کن همچنان که راه به سوی سفره ات را برایم هموار کردی راه بهره مندی از آن را نیز به من کرامت فرما    . خدایا به خاطر محبت هایت  الحمد لله رب العالمین

 

 محمد جواد عسکری


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۲
برچسب ها:

You cannot copy content of this page