سلام بر رمضان ، ماه عزیز خدا (5)

دسته: فرهنگی، هنری، مذهبی
بدون دیدگاه
پنج‌شنبه - 5 مرداد 1391


« قیمت ماه مبارک رمضان »

                  ماهى که نزد خدا برترینِ ماه هاست و روزهایش برترینِ روزها ،شب هایش برترینِ شب ها و ساعاتش برترینِ ساعات است .ماهى است که در آن به میهمانى خدا دعوت شده اید و از شایستگانِ کرامت الهى قرار داده شده اید

در شماره قبل 4 مورد از  مقولاتی که می تواند باعث قیمت ماه مبارک رمضان باشد را مطرح کردیم . در این شماره علاوه بر یادآوری موارد ذکر شده قبل به توضیح موارد پنجم تا هفتم می پردازیم .

1- قيمت ماه رمضان به واسطه ي ميزباني خدا از انسان ها       

2-قيمت ماه رمضان به واسطه ي نزول قرآن در آن

3-قيمت ماه رمضان به واسطه ي نزول كتب آسماني در آن

 4-قيمت ماه رمضان به واسطه ي احكام الهي جاري  در آن

*****************************************************************   

5- قيمت ماه رمضان به واسطه ي  قيام جمعي وعملی انسانها براي  اوج گرفتن و رشدكردن 

در ماه مبارک رمضان به لحاظ فضاسازیی که خداوند متعال انجام داده است کل انسان ها در راستای رشد کردن واوج گرفتن قرار می گیرند و این یک حرکت فردی نیست بلکه یک حرکت جمعی محسوب می شود. یک احساس همگانی برای پاک شدن و رشد کردن و این حرکت عملی یک ماهه را در هیچ کجای ایام دیگر نمی یابیم  که کل افراد را شامل شود.

6- قیمت ماه رمضان به واسطه ی تحقق دو مقوله تزکیه و ارتقاء در جبهه ی حق

نكته ي مهم اين است كه جبهه ی باطل به سرکردگی ابلیس، تمام توان خود را مصروف این قضیه کرده است که مانع رشد انسان و خلیفة الله شدن او گردد.به اين كلام ابليس كه در آيه ي 16 به بعد سوره ي اعراف آمده  توجه كنيد . و اين كلام ،  نهايت دشمني او به آدم و بني آدم را مي رساند

قالَ فَبِما أَغْوَيْتَني َلأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَکَ الْمُسْتَقيمَ (اعراف16)

گفت: «اکنون که مرا گمراه ساختي، من بر سر راه مستقيم تو، در برابر آنها کمين مي کنم!

ثُمَّ َلآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْديهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لا تَجِدُ أَکْثَرَهُمْ شاکِرينَ (اعراف17)

سپس از پيش رو و از پشت سر، و از طرف راست و از طرف چپ آنها، به سراغشان مي‏روم؛ و بيشتر آنها را شکرگزار نخواهي يافت!»

 لذا ابليس با انواع ابزارهای خود ، زمینه ی توقف انسان و به عبارتی زمینه توقف جبهه ی حق را فراهم می گرداند . انسان ها با حیله ها و مکر شیاطین و با ابزار هایشان آلوده می شوند و قدرت اوج گرفتن و ارتقاء آنها مختل می شود. خداوند متعال برای پاکسازی جبهه ی حق شگرد هايي دارد كه از جمله آنها قرار دادن  ماهی است که در آن پاک شدن از آلودگی ها بسیار پررنگ است . .انسان ها بعد از 11 ماه آلودگی در فضایی قرار می گیرند که این آلودگی ها شسته می شود ( چه زیباست که این شستشو و پاکسازی قبل از ماه مبارک صورت گیرد و ماه رمضان ماه بهره مندي از ضيافت الله باشد)  . لذا ماه مبارک رمضان ماه پاکسازی است . ماه استحمام است ماه تزکیه است .

ماه مبارک رمضان تمامش استحمام نیست بلکه اصل موضوع در ماه مبارک سفره است . سفره ای که اگر کسی توفیق بهره مندی از آن را پیدا کند باعث ارتقاء او می شود .و اگر از سفره اي كه پهن شده ، خودش را بي بهره كند با عث مصيبت است.  به قول امام رحمه الله عليه :

«اگر مى‏بينيد در دنيا جنگ و جدال است و در بين شما هم- خداى نخواسته- نمونه‏اش هست، بدانيد كه در اين ضيافت وارد نشديد، ماه رمضان را ادراك نكرديد. اقبال كرده است به شما ماه رمضان  . اقْبَلَ عَليكُمْ شَهْرُ اللَّه     اما شما او را ردش كرديد، پس زديد.»(صحيفه امام    ج‏21    46    ابعاد معنوى ضيافت الله. …..  ص : 44)

پس ماه مبارک به لحاظ این دو مقوله قیمتی است . هم از لحاظ تزكيه كردن و هم از لحاظ وجود سفره ي گسترده الهي .

7- قیمت ماه رمضان به واسطه ی غل و زنجیر شدن عوامل اصلی فساد در بین انسانها ،( خداوند متعال براي ميهمانانش ايجاد امنيت كرده است)

دشمني ابليس را پيش از اين در قالب دو آيه مطرح كرديم .اين نكته بسيار حائز اهميت است . ابليس و ابليسيان در پي اغواء و گمراه كردن انسان از صراط مسقيم خداوندي هستند. لذا مانع رشد آدمي مي شوند .

 يك نتيجه ي مهم:  اگر آدمي بخواهد رشد كند بايد عوامل مانع رشد، پاكسازي شوند .و آدمي در فضايي از امنيت بر سر     سفره ي الهي بنشيند . نمي شود من و شما ،كسي را به خانه دعوت كنيم ولي امنيت او را به خودش واگذار كنيم . خداوند متعال هر چند ابليس و ابليسيا ن را در محدوده اي آزاد گذاشته تا خود صحنه ي آزمايش آدمي باشند اما در فضايي كه خداوند متعال انسان ها را مهمان خود كرده است، ايجاد امنيت مي كند . و هر ضربه اي كه انسان مي خورد بيشتر از نفس خودش هست .

روايتي  از حضرت رسول (ص) وارد شده است كه:«إذا طلع هلال شهر رمضان غُلَّت مَرَدَة الشياطين » هنگامي كه هلال شهر رمضان طلوع مي كند شياطين به بند كشيده مي شوند .

وقتي مبحث غل و زنجير شدن ابليسيان را در ابتداي ماه مبارك رمضان متوجه مي شويم نگاهمان متوجه  يك رويداد تاريخي   مي شود . به اذن و تاييد خداوند متعال حضرت سليمان براي اينكه ملكي داشته باشد كه در آن فسادي نباشد در وهله ي اول ابليسيان را به بند كشيد تا از شرشان در امان باشد به اين آيات توجه كنيم:

وَ لِسُلَيْمانَ الرِّيحَ غُدُوُّها شَهْرٌ وَ رَواحُها شَهْرٌ وَ أَسَلْنا لَهُ عَيْنَ الْقِطْرِ وَ مِنَ الْجِنِّ مَنْ يَعْمَلُ بَيْنَ يَدَيْهِ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ مَنْ يَزِغْ مِنْهُمْ عَنْ أَمْرِنا نُذِقْهُ مِنْ عَذابِ السَّعيرِ (12سبأ)

و براي سليمان باد را مسخّر ساختيم که صبحگاهان مسير يک ماه را مي‏پيمود و عصرگاهان مسير يک ماه را؛ و چشمه مس (مذاب) را براي او روان ساختيم؛ و گروهي از جنّ پيش روي او به اذن پروردگارش کار مي‏کردند؛ و هر کدام از آنها که از فرمان ما سرپيچي مي‏کرد، او را عذاب آتش سوزان مي‏چشانيم!

يَعْمَلُونَ لَهُ ما يَشاءُ مِنْ مَحاريبَ وَ تَماثيلَ وَ جِفانٍ کَالْجَوابِ وَ قُدُورٍ راسِياتٍ اعْمَلُوا آلَ داوُودَ شُکْرًا وَ قَليلٌ مِنْ عِبادِيَ الشَّکُورُ (13سبأ)

آنها هر چه سليمان مي‏خواست برايش درست مي‏کردند: معبدها، تمثالها، ظروف بزرگ غذا همانند حوضها، و ديگهاي ثابت (که از بزرگي قابل حمل و نقل نبود؛ و به آنان گفتيم:) اي آل داوود! شکر (اين همه نعمت را) بجا آوريد؛ ولي عده کمي از بندگان من شکرگزارند!

نكته بسيار مهم : خداوند متعال در آخرالزمان براي اينكه ملك بر پا كند و بهشتي بسازد كه توصيفش در قرآن چنين آمده است:

سابِقُوا إِلي مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُها کَعَرْضِ السَّماءِ وَ اْلأَرْضِ أُعِدَّتْ لِلَّذينَ آمَنُوا بِاللّهِ وَ رُسُلِهِ ذلِکَ فَضْلُ اللّهِ يُؤْتيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظيمِ (21حديد)

به پيش تازيد براي رسيدن به مغفرت پروردگارتان و بهشتي که پهنه آن مانند پهنه آسمان و زمين است و براي کساني که به خدا و رسولانش ايمان آورده‏اند؛ آماده شده است، اين فضل خداوند است که به هر کس بخواهد مي‏دهد؛ و خداوند صاحب فضل عظيم است!

خداوند متعال براي اينكه اين بهشت را مهيا كند لازمه اش اين است كه شياطين را از بين ببرد لذا داريم در روايات كه ابليس و تابعين او در آخرالزمان به هلاكت مي رسند .

درماه مبارك رمضان در ضيافت الهي راهي براي ايجاد ناامني و شيطنت نبايد وجود داشته باشد .ماه مبارك بايد محيطي بهشت گونه باشد  لذا خداوند متعال شياطين را قبل از ماه مبارك به غل و زنجير مي كشد تا مانع رشد انسان ها نشوند .

اين موضوع ذهن و فكر انسان را به اين سمت مي برد كه گويا خداوند مي خواهد با اين ماه مبارك بشر را متوجه بهشتي كند كه در آخرالزمان پس از نابودي شياطين جني و انسي بر پا مي شود.

محمد جواد عسکری


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۱
برچسب ها:

You cannot copy content of this page