نامه سرگشاده آیت‌الله‌مکارم‌ به علمای‌اسلام

دسته: اخبار ایران
بدون دیدگاه
دوشنبه - 9 مرداد 1391
یکی از مراجع تقلید قم در نامه سرگشاده‌ای خطاب به علمای جهان اسلام خواست سکوت خود را نسبت به کشتار مسلمانان در کشورهای اسلامی بشکنند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن در حرم مطهر حضرت معصومه(س) در ادامه تفسیر آیات سوره احزاب گفت: در میان عرب جاهلی معمول بوده بچه‌های دیگران را گرفته و یا فرزند خود را به دیگران می‌سپردند و مسئله فرزندخواندگی رواج داشته است.

این مرجع تقلید افزود: قرآن کریم فرمود این فرزندخوانده‌ها فرزندان نسبی شما نیستند و بچه‌های نسبی آنهایی هستند که از نطفه شما متولد شده و نباید اینها را فرزند واقعی خود بدانید.

وی با اشاره به اینکه مسئله فرزندی و پدر و مادر بودن لفظی و قراردادی نیست ادامه داد: در دنیای امروز نیز زورگویان دنیا که اهل منطق نیستند بسیاری از چیزهایی که واقعیت نیست را به صورت قراردادی درآورده‌اند. آمریکا می‌گوید فلان گروه امروز در لیست تروریست‌ها قرار دارد و فردا هم می‌گوید چون با ما قول و قراری گذاشتند از لیست ما خارج شدند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به جنایات تروریست‌ها و کشتار مردم بی‌گناه اضافه کرد: مگر جنایات اینها با قرارداد شما حذف می‌شود، این سخن‌ها از حرف‌های بی‌منطقی است که در دنیای امروز رواج دارد.

وی با اشاره به اینکه فرزندخواندگی و پذیرفتن فرزند از مراکز برای بزرگ کردن اشکالی ندارد اظهار کرد: البته باید در مسئله شیرخوارگی شرایطی فراهم شود که محرمیت رضایی ایجاد شود.

این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به اینکه کودک گاهی از سن شیرخوارگی رد شده‌ است یادآور شد: می‌توان در این زمینه با برخی شرایط زمینه محرمیت را فراهم کرد.

وی با اشاره به اینکه گاهی اوقات راه محرمیت بسته می‌شود و مجبور هستند به صورت نامحرم با این کودک زندگی کنند گفت: مشکل مهم در زمانی پیش می‌آید که می‌خواهند اسم کودک را در شناسنامه آقا بنویسند و گاهی اوقات بهزیستی شرط می‌کند که نام فرزندخوانده را در شناسنامه بنویسند ولی این کار اشتباه است چرا که نسب به هم می‌خورد و در آینده مشکلاتی به وجود می‌آید.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: نباید مسئله نسبت را به هم ریخت، دگرگون کرد و تغییر داد، برای اینکه نسب در اسلام احکام بسیار زیادی دارد و مسئله قراردادی نیست.

استاد حوزه علمیه قم افزود: هنگامی که به زندگی عرب جاهلی نگاه کنیم می‌بینیم که خرافات زیادی در میان آنها بوده است و اگر این خرافات جمع شود یک کتاب می‌شود.

وی با اشاره به یکی از موارد خاص اعراب جاهلی در زمان حج بیان کرد: حج در زمان جاهلیت به صورت خیلی ساده انجام می‌شد و یکی از خرافات این بود وقتی محرم می‌شدند می‌گفتند که از درب خانه با لباس احرام نمی‌توانند وارد شوند و آیه قرآن نازل شد که در حال احرام هم از درب خانه وارد شوید.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی دیگر خرافه عرب جاهلی را بت‌پرستی دانست و یادآور شد: آنها از بتی که با دست خود ساخته حاجت می‌طلبیدند و گاهی پسر خود را جلوی این بت قربانی می‌کردند.

وی با اشاره به نامه سرگشاده خود به مفتیان کشورهای بزرگ اسلامی و علمای آنها و انتقاد از سکوت ایشان در برای کشت و کشتارهایی که در کشورهای اسلامی به دست مسلمانان صورت می‌گیرد افزود: چرا اینها ساکت نشسته‌اند، چرا فریاد بر نمی‌آورند؟ تمام تاریخ اسلام را نگاه کنیم در هیچ زمانی این قدر مسلمان به دست مسلمان کشته نمی‌شد، دشمنان نشسته‌اند و شادی می‌کنند.

استاد حوزه علمیه قم خطاب به مفتیان و علمای مذاهب اسلامی تاکید کرد: از مشکلات عظیم امروز جهان اسلام آگاهید و می‌دانید در هیچ زمانی در طول تاریخ اسلام کشتار بی‌رحمانه مسلمانان توسط یکدیگر مانند امروز نبوده است.

وی با اشاره به اوضاع کشورهای اسلامی افزود: در کشور عراق در یک روز 16 انفجار هولناک با بیش از 300 کشته و مجروح رخ داد و همه روزه در مقیاس‌های مختلف این جنایات باز هم تکرار می‌شود و در سوریه مزدورانی از سوی اسرائیل و برخی کشورهای متعصب اسلامی به این کشور اعزام شده و با عنوان ارتش آزادی‌بخش برادرکشی عجیبی در سوریه به راه انداخته‌اند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی خاطر نشان کرد: همه روزه پیروان مذاهب مختلف اعم از شعیه و سنی پیکرهای قطعه قطعه شده مسلمانان را که به روی زمین می‌ریزد مشاهده می‌کنند، در حالی که دشمنان اسلام در اروپا، آمریکا و اسرائیل شادی کرده و کف می‌زنند.

وی بیان کرد: با اینکه همه می‌دانیم اسلام دین رحمت و رأفت بوده و قرآن کتاب آسمانی ما تمام مسلمانان را به محبت و برادری دعوت کرده است، این گروه‌ها با فجیع‌ترین صورت برادران مسلمان را به بهانه‌های واهی می‌کشند و هولناک‌ترین ضربه را بر پیکر اسلام و قرآن وارد می‌کنند؛ اینها اسلام را آیین خشونت معرفی کرده جلوی پیشرفت اسلام را در جهان می‌گیرند.

استاد حوزه علمیه قم گفت: آیا شما علمای اسلام چنین کشت و کشتاری را در تاریخ سراغ دارید؟ چرا ساکت و خاموش نشسته‌اید و فریاد نمی‌کنید؟ همه می‌دانیم دست دشمنان اسلام و مزدوران در کشورهای اسلامی از جمله سوریه، افغانستان و همه جا پشت صحنه در کار است.

وی یادآور شد: از همه عجیب‌تر اینکه در میانمار دشمنان اسلام فرصت را غنیمت شمرده و به کشتار مسلمانان مشغول شده‌اند و علمای اسلام خاموش هستند، آیا شما مفتیان و بزرگان اسلام در برابر این وضع وحشتناک که لکه ننگنی بر دامان نسل کنونی خواهد گذاشت باید سکوت اختیار کنید؟ آیا نباید با فتاوای خود جلوی این وحشی‌گری را گرفته و سران کشورهای اسلامی را نصیحت کرده که آتش بیار این معرکه هولناک نشوند؟

آیت‌الله مکارم‌شیرازی اظهار کرد: مگر در منابع اسلامی نیامده هرگاه بدعت‌ها ظاهر شود بر علما واجب است که علم خود را ظاهر کنند؟ چه بدعتی بدتر از کشتارهای انتحاری وجود دارد، در کجای آیات و روایات در تاریخ اسلام آمده افرادی مواد منفجره به خود ببندند و در میان بی‌گناهان خودشان و دیگران را نابود کنند؟ آیا این کار بدعتی وحشتناک نیست؟

وی تصریح کرد: این سکوت قابل قبول نبوده و عذری در پیشگاه خداوند ندارید، بیایید همه با عزمی راسخ به مبارزه با این جنایات رفته و دین خود را ادا کنیم و دشمنان اسلام را ناکام و مأیوس سازیم.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۲
برچسب ها:

You cannot copy content of this page