ورزش زورخانه ای به عنوان قدیمی ترین ورزش بدنسازی جهان معرفی شده است

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
پنج‌شنبه - 10 دی 1394

معاون فرماندار بافق عنوان کرد:

ورزش زورخانه ای به عنوان قدیمی ترین ورزش بدنسازی جهان معرفی شده است

معاون فرماندار بافق گفت: نام دیگر ورزش زورخانه ای ورزش باستانی ایرانیان است. ورزش زورخانه ای به عنوان قدیمی ترین ورزش بدنسازی جهان معرفی شده است.

محمد علی طالعی در حاشیه مراسم جشن میلادپیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) که در محل زورخانه” مالک اشتر” واقع در ورزشگاه تختی با حضور تعدادی از ورزشکاران و خانواده های آنان برگزار شد در گفتگویی با خبرنگار ما در رابطه با قدمت ورزش زورخانه ای و پهلوانی عنوان کرد: ورزش زورخانه‌ای یا ورزش باستانی و یا ورزش پهلوانی  به ورزشی گفته می شود که حرکاتی با اسباب مخصوص و آداب و رسوم خاص انجام می شود. و قدمتی دیرینه در تاریخ و فرهنگ ایران دارد..

وی افزود: نام دیگر ورزش‌های زورخانه‌ای  ورزش‌های باستانی ایرانیان است و به عنوان قدیمی‌ترین ورزش بدن‌سازی جهان معرفی شده است. و در تاریخ 25 آبان ماه سال 1389 با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در فهرست میراث معنوی یونسکو از سوی ایران به ثبت جهانی رسده است.

طالعی عنوان کرد: شاه عباس صفوی میدان” نقش جهان” اصفهان را ساخت تا در حضور او ورزشکاران به ورزش “چوگان” بپردازند و او ازبالای “عالی قاپو “نظاره گر این بازی باشد. با توجه به این که این بازی در ایران قدمت زیادی داشت اما به علت غفلت به نام کشور” تاجیکستان” ثبت شد.

معاون فرماندار ادامه داد: ورودی زورخانه با ارتفاع کم ساخته می شود تا ورزشکار افتادگی را بیاموزد و به تواضع عادت کند. در گود زورخانه ورزشکار پیشکسوت ازمرشد اجازه می گیرد. که این خود نوعی اخلاق و مروت را آموزش می دهد. زورخانه علاوه بر ورزش کردن محلی است برای گرفتن دست نیازمند.  پهلوانان هرگاه احساس کنند یکی از هم نوع یا هم محله ای خود دچار مشکل شده است با حفظ آبروی وی مخفیانه به او کمک خواهند کرد.

وی تصریح کرد: . بین وسایل ورزشی زورخانه و ادوات جنگ شباهت هایی است. “میل” نماد گرزجنگجویان گذشته،”کباده”تیر وکمان کشی و سنگ نمادی از سپر. و ضرب که در زورخانه گرفته می شود باعث  تهییج ورزشکاران. می شود.

محمد علی طالعی در بخشی دیگر ازسخنان خود ضمن تقدیر ازحضورجوانان در صحنه های ورزش گفت: روی آوردن یک جوان به ورزش علاوه بر اینکه در وی ایجاد انگیزه می کند باعث می شود اوقات فراغت خوب و مفیدی را سپری کند و دانش های جدید کسب نماید. و درصورتی که انرژی جوانان به درستی تخلیه شود، جامعه به ارزش های ریادی دست می یابد…


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۲۹
برچسب ها:

You cannot copy content of this page