درآمدهای امامزاده چگونه خرج می شود

دسته: عمومی
۵ دیدگاه
سه‌شنبه - 20 بهمن 1394
سازمان اوقاف و امور خيريه، سازمانی است که در سطح کلان احياء، حفظ و اداره موقوفات کشور و ساير موارد اختصاص يافته به امور خيريه و عام المنفعه و همچنين اداره و نظارت بر اماکن مذهبی، مساجد و بقاع متبرکه، نشر و گسترش معارف اسلامی و فرهنگ نيکوکاری وقف را برعهده دارد. اين سازمان در شهرستانها و استانهای کشور نيز از طريق اداره کل و ادارات شهرستان، اهداف فوق را پيگيری می کند .خبرنگار هفته نامه افق کویر در این شماره به سراغ حجت الاسلام محمدعلی کارگران، رییس اداره اوقاف شهرستان بافق رفته و گفتگویی با وی انجام داده است.
 افق کویر  چه برنامه ای جهت توسعه امامزاده عبدا… دارید؟
فعلاً صحن حضرت جوادالائمه (ع) توسعه پیدا می کند و صحن بیرونی جوادالائمه(ع) که حدود 1300الی 1400مترمربع است، اضافه می شود.
افق کویر  برای بازسازی یا مرمت بقعه پیرمراد برنامه ایی دارید؟
پیرمراد یکی از بقاع کم درآمد حساب می شود. نقشه هایی کشیده شده و طراحی آن آماده است. در یکسال گذشته، با میراث و مهندسین دفتر فنی اوقاف تبادل نظر شده تا به یک نقشه جامع برسیم؛ ولی چون بقاع، کم درآمدی است و هزینه عمرانی ندارند، حتی نمی توان وام برای آن گرفت و باید از دولت یا کانال های دیگر به حساب خودمان هزینه ای تهیه و خرج شود، با این حال پیگیر آن هستیم.
افق کویر  در زمین های وقفی می توان درآمد تولیدی به غیر از کشاورزی داشت، در این رابطه اقدامی صورت گرفته است؟
با کمبود آب برای این زمینهای کشاورزی مواجه هستیم، این امر باعث شده کشاورزان با اعتقادی که به حضرت سیدالشهدا(ع) دارند و با سهمیه آب کشاورزی خودشان نگذارند ملک خشک شود؛ ولی از یک الی دو سال قبل مجوزهایی برای ساخت منازل مسکونی یا بحث موارد مجتمع تفریحی فرهنگی آمده که آن هم در قبال پرداخت پذیره هست و می تواند؛ اگر پیگیری شود بسیاری از زمین های افتاده را مورد استفاده قرار داد و در باب منازل مسکونی مقداری قیمت های زمین ها شکسته شود؛ لیکن برخی از زمین های خارج از محدوده شهر هستند و آب ندارند، بارها در جلسات مطرح و قرار شده تا سالهای آینده برنامه های خوبی برای آن ریخته شود و از حالت زمین های وقفی خارج شود، بحث اصلی خیرین هستند؛ متأسفانه بافق نسبت به شهرستان های دیگر در ساخت مدارس و دیگر مراکز خیری شاید در مرتبه 2 یا 3 قرار داشته باشد. شهرستان های دیگر در ساخت بیمارستان، مدارس و … خیرین بیشتر مشارکت می کنند؛ اگر یک فرهنگسازی می شد از طریق مساجد، حسینیه ها، منبرها و…  به گونه ای که خیرین فقط بحث طبخ آش سیدالشهدا(ع) را در نظر نمی گرفتند، دست در دست هم در ساخت و ساز بهداری، فضاهای آموزشی و…. شرکت می کردند خیلی بهتر بود.
افق کویر  آیا اطلاع رسانی به مردم جهت شناساندن طرح مشارکتی در بافق شده است؟
اداره اوقاف در هفته وقف و دهه فروردین هرسال با چاپ بروشورها و چاپ استفتائات مقام معظم رهبری و نشست های صنفی که برگزار می شود ضرورت امر را می رساند. ان شاا… دستگاههای دیگرهم همکاری لازم را انجام دهند.
افق کویر  سرویس های بهداشتی امامزاده عبدا…از همه لحاظ نامناسب است، برای بازسازی آن چه برنامه ای دارید؟(بحث نظافت، تهویه، معتادین و …)
 در نقشه صحن جدید سرویس بهداشتی در نظر گرفته شده، چون فاضلاب شهری هنوز در اطراف آستان کامل نشده؛ لذا تا کامل شود در یکماه گذشته تغییراتی جهت سیستم تهویه، تعویض درب ها و برنامه شیفت برای نظافت سرویس ها مشخص شد. درباره بحث معتادین تنها در اینجا اتفاق نمی افتد، حتی در پارکها هم اتفاق می افتد و فقط مربوط به سرویس بهداشتی امامزاده  عبدا…(ع) نمی باشد؛ ولی بازهم از لحاظ امنیتی مواظبت می کنیم.
افق کویر  هزینه قبرهای امامزاده که از خانواده متوفی گرفته می شود کجا خرج می شود؛ چرا هزینه قبر بالاست؟!
 چندین سال است که سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه راه اندازی شده، سیستم سامانه که در سراسر کشور است راه اندازی شده، بگونه ای است که هم از تهران به استان و هم از استان به شهرستان اشراف کامل دارند؛ لذا کلیه فروش قبور در بقاع متبرکه تحت عنوان سامانه ثبت می شود. بیشتر دریافتی از فروش قبر در مسیر عمرانی بقعه متبرکه خرج می شود؛ البته ممکن است جاهای دیگر هم تقسیم شود. در بافق سه محور دربقاع متبرکه داریم؛ محور اول: هزینه های جاری، دوم؛ فرهنگی و سوم؛ عمرانی است. در هر بقعه نیاز باسازی و تعمیر و هم نیاز به توسعه شامل بحث عمرانی می شود. در هر بقعه متبرکه چه شاخص، چه درجه 1، چه درجه 2بحث های فرهنگی، وفات، شهادتها و ولادتها، لحظات سال تحویل و لحظات شیرین و دوست داشتنی که مردم هر دیار دوست می دارند در کنار آن بقعه متبرکه این لحظات را سپری کنند؛ مخصوصاً در اعیاد و شبهای ولادت ائمه اطهار و در بحث فرهنگی دهه اول و دهه دوم محرم، بودجه و هزینه هایی صرف خرید شیرینی،گل و … می شود که مربوط به بحث فرهنگی می شود. هزینه های جاری امام زاده در باب حقوق و مزایایی خادمین، استهلاک خودروها و بحث هزینه های جاری می‌باشد.
افق کویر مگر خادمین افتخاری نیستند؟
خدام افتخاری داریم که هیچ حقوقی هم دریافت نمی کنند؛ ولی در مجموع 8 نفر دارای قرارداد هستند و زیر ذره بین حراست قرار دارند و حقوق دریافت می کنند.
افق کویر  سالیان طولانی است که در امامزاده خاکسپاری صورت می گیرد و قبرها طبقه بندی شده است، آیا دیگر جایی در امامزاده برای دفن وجود‌دارد؟
آرامستان هایی که در بقاع ساخته شده مخصوصاً در امامزاده عبدا…(ع) برای قبل از انقلاب هست؛ شاید از سال 1352این برنامه بوده است منتهای مراتب مثل سایر بقاع متبرکه مثل حرم شریفین امام رضا (ع) و حضرت معصومه(ع) که مکان مخصوص برای دفن اموات در نظر گرفته شده است و این دوستی و علاقه ای است که مردم به ائمه(ع) دارند، حتی وصیت می کنند که بعد از وفات ما را در این بقاع دفن کنید.
افق کویر  آیا این گفته صحت دارد که پس از مدتی تعدادی بصورت مخفیانه اجساد را بیرون آورده و به مکان دیگری خارج از امام زاده عبدا… انتقال‌می دهند؟
متأسفانه این گفته شایعه بوده و شایعه اساسی ندارد. در راستای تضعیف و کمرنگ کردن مهر و مودت بقاع متبرکه بوده نه تنها در اینجا، در هرجایی به هرنحوی تهمت می زدند؛ مثلاً سال های قبل برای پولهای داخل ضریح شایعه کرده بودند.
افق کویر  درآمد حاصل از اجاره مغازه‌ها کجا خرج می شود؟
متأسفانه یکی از کارهایی که از 20 الی 25 سال قبل صورت گرفته و همینطور بر همین منوال هم بوده بحث مغازه های آستان مقدسه است، این بازهم مربوط به بحث امام زاده یا مغازه های امام زاده نیست کلیه جاها که مردم با موقوفات سرکار دارند، وقتی به وقف یا ملک موقوفه می رسند، گمان میکنندکه ارزش آن از ملک خودشان کمتراست و ملک خودشان را بیشتر قیمت می گذارند، فکر می کنند ملک وقف صاحب ندارد در صورتیکه صاحب ملک خدا و ائمه اطهار می باشند. به هرحال واقف یک روزی در یک ساعتی ملک خود را به نام خدا و ائمه اطهار(ع) برای عموم مردم وقف کرده و ما حق نداریم کوتاهی کنیم. ای کاش فرهنگ سازی می شد تا مردم مال موقوفه را مثل مال خودشان بدانند و در پرداخت هزینه آن کوتاهی نکنند. مغازه های امام زاده عبدا… (ع) در سالهای گذشته اجاره بهای آن کم پرداخت می شد، ولی در آینده با توجه به جلساتی که در مرکز استان با کارشناسان قیمت گذار، خود مغازه داران و متولیان گذاشته شد؛ مخصوصاً در این یکی دو ماه اخیر قرار شد تا گروه هایی تشکیل شود که دیدگاهشان نسبت به وقف و اجارات تغییر پیدا کند و هماهنگ باهم باشند که ان شاا… وقف هم این وسط متضرر نشود.
افق کویر  چند درصد از پول واریزی امام زاده عبدا…(ع) به سامانه، به خود بافق تعلق می گیرد؟
مشخص نیست، پولی که به بقاع متبرکه وارد می شود بیشترین درصد آن به بخش عمرانی و سپس هزینه های جاری و فرهنگی تعلق می گیرد.
افق کویر  چرا ساختمان جواد الائمه(ع) که در دست احداث است به بهره برداری نمی رسد؟ در صورتیکه در سطح شهرستان شاهد طرح  عمرانی عظیمی هستیم که یکساله به بهره برداری رسیده است؟
درآمد آن طرح با امام زاده عبدا… فرق دارد. هزینه های اینجا قابل قیاس نیست. امام زاده عبدا…(ع) به اندازه خود و مرحله مرحله می تواند پیش برود، هر قراردادی باید ثبت سامانه شود و روند قانونی خودش طی شود. مقدارحواله ای که ما می توانیم بکشیم، محدود است. مراحل مختلف دارد، باید از دفتر فنی در مرکز استان تأییدیه کار گرفته شود. زیرن نظر مهندسین است، سبک کار سنتی است. برای تأییدیه نقشه و آمدن استاد های سنتی از یزد یا جاهای دیگر یک الی دو ماه طول می کشد، ساختمان و رواق ها باید سبک سنتی خود را حفظ کند، حتی رواق بیرون را طوری طراحی کرده ایم که گنبد از همه طرف پیدا باشد و از دیدشان خارج نشود، رواق جوادالائمه سنگ فرشهایش خریداری شده، چندروز آینده گروه 12نفره استادهای سنتی شروع به کار می کنند. رواق ها مثل داخل صحن اصلی بیرون هم احداث می‌شود و بعد مفروش کردن صحن و برگزاری نماز جماعت بعد از ایام نوروز.
افق کویر پارکینگ های اطراف امامزاده متعلق به آستان است یاخیر؟
تعلق به شهرداری دارد و ما ادعای مالکیت نداریم، ولی کمال تشکر را داریم، چون معمولاً برای نمازگزاران و بازاریان می باشد. ان شاا… بتوانیم پارکینگ دیگری در اطراف مهیا کنیم تا زائرین و مجاورین مشکلی برای پارک ماشین نداشته باشند.
افق کویر  حرف پایانی:
 اگر همه زمانها و در همه امور مردم، امام جمعه، نماینده ولایت فقیه شان را محور قرار می دادند، همیشه موفق می شدند.
الهام نصیرزاده/افق کویر

پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۹۹
برچسب ها:
دیدگاه ها
ناشناس این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 20 بهمن 1394 - 10:33 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

تصویر اسناد و مدارک گفته های بالا را بگذارید تاملت بافقی ببیند

عادل این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 20 بهمن 1394 - 10:46 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

چرا سازمان اوقاف وخیریه زمینی را که آخر بلوار کشاورز بوده و وقف امامزاده بوده را پیگیری نمی کند تصرف کند وزمین خوارانی به دنبال این زمین هستند….

نفس این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 20 بهمن 1394 - 11:28 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

کاش به قدر سرسوزن از مسولین امامزاده طبس یاد می گرفتن،چقدرقشنگ طراحی شده،هرچقدر هم مسافر بره اونجا بازهم جاوامکانات هست.نه اینجا که حتی جای پارک وسیله نیست ودور تادورتابلو توقف ممنوع زده شده…….

باریک بین این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 20 بهمن 1394 - 11:35 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

جناب گارکران عزیز سئوالی دارم.در تمام زمینه ها بافق را نسبت به شهرستانهای دیگر در درجه دو وسه قرار می دهند مخصوصا در تقسیم بودجه استانی بین ادارات و فقط یکجا بافق را در رتبه اول قرار داده اند و آن هم در موردامامزاده مان که آنرا جز امامزاده ها و بقاع درجه یک و هم رتبه امام رضا و قم و شیراز قرار داده اند که در نگاه اول بنظر می رسد مایه افتخار است ولی در پس آن کلاه گشادی بر سر بافق گزارده اند و آن اینکه بقاع درجه یک باید درصد زیادی از وجوهات و درآمدهایشان را مستقیما بحساب اوقاف تهران بریزند!!! و بقاع درجه دو وسه درصد ناچیزی وارزیز می کنند و بثیه اش در همان شهر خرج می شود!!!وقتی در بدی آب وهوا بافق را خوش آب وهوا و هم رتبه تفت می دانندچرا که باید پول بیشتری به کارمندان بدهند ولی اینجا که باید پول بیشتری از بافق در جیبشان بریزند به عکس عمل کرده و امامزاده بافق را درجه یک فرض می کنند؟؟؟؟آیا چنین کلاه برداری دولتی بنظر شما شرعا حلال و مباح است؟؟؟؟لطفا بفرمایید در سطح استان یزد کدام امازاده ها درجه یکند؟ و دقیقا چند درصد نذورات ضریح بحساب اوقاف کشوری در تهران حواله می شود؟؟ بنده که راضی نیستم پول نذری ام در تهران خرج شود چرا بدون اجازه ام به تهران حواله می کنید؟

مهدی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 22 بهمن 1394 - 6:31 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

“آیا این گفته صحت دارد که پس از مدتی تعدادی بصورت مخفیانه اجساد را بیرون آورده و به مکان دیگری خارج از امام زاده عبدا… انتقال‌می دهند؟

متأسفانه این گفته شایعه بوده و شایعه اساسی ندارد”
اینکه گفتید: “متاسفانه این گفته شایعه بوده”، یعنی دوست داشتید شایعه نبود؟!!!

You cannot copy content of this page